Den heter Vantage, Aston Martin Vantage. Och den är något så ovanligt som en helt nyutvecklad bil från den lilla brittiska bilfirman. Men hur stark är den brittiska känslan när motorn hämtas från Tyskland?

Det här är nytt!

AMG 
V8-motorn kommer från Mercedes-AMG. Automat. Nya Vantage finns än så länge bara med åttaväxlad automatlåda.

Eldiff
Vantage blir först hos Aston Martin med elektronisk diffbroms.

Mercedes
Många inredningsdetaljer lånas från Mercedes. .

Det är inte mycket James Bond här inne du! Nej, fotograf Glenn Lindbergs första, krassa kommentar efter att ha fotat interiören är generande för Aston Martin. Märket som under många, många år har träffat precis rätt med designen och byggt några av bilhistoriens vackraste karosser har på senare år slagit in på ett interiördesignspår som inte faller alla i smaken.

aston_martin_vantage_pl_014

Foto: Patrik Lindgren

Läder och sömmar var ögat än landar. Nya Vantage har en interiör som inte gillas av alla.

Nya Vantage är lika bedårande vacker på utsidan som den är osmakligt ful på insidan. Nåja, smaken är lika delad som baken och mindre lyckade detaljer ska inte fälla en i övrigt bra bil. Men hur många vill egentligen betala närmare två miljoner för en bil med en fyrkantig falukorvsratt och ett infotainmentsystem som är hämtat från tio år gamla Mercedes-bilar? Aston Martin fick en hel del skäll när man satt ihop med Volvo i Fords premiumgrupp och bland annat använde navigationsenhet och nyckel från Torslanda. Nu är det Mercedes som bistår med delar i samma omfattning. Vantage-föraren kommer bland annat att behöva ta på en Mercedes-spak varje gång det ska blinkas och snurra på ett Mercedes-vred varje gång det ska zoomas i kartbilden.

aston_martin_vantage_pl_016

Foto: Patrik Lindgren

Vantage har tre körlägen, dock inget normalläge. Körlägesväljaren går från Sport till Sport+ och Track.

Vantage är Aston Martins minsta, billigaste och bäst säljande modell. Föregångaren, som hann bli tolv år gammal innan avlösningen kom, blev märkets bäst säljande modell någonsin. Den nya bilen baseras i grunden på samma aluminiumkonstruktion som utgör bas för DB11, men enligt Aston Martin är ungefär 70 procent av delarna nya för Vantage. Den bakre hjälpramen är till exempel stumt bultad i chassit, i stället för att som i DB11 vara upphängd i gummibussningar. Det känns. Vantage går stumt över vägen och fjädrar och stötdämpare förmedlar nästan allt som passerar under bilen till stolen man sitter i, oavsett vilket läge den adaptiva stötdämpningen är satt i. Men dessvärre inte till ratten. Aston-servon är snabb och ger en väldigt respons styrning. Minsta lilla styrutslag gör att framhjulen dyker in i kurvorna med hög precision, men någon vidare vägkänsla finns inte.

aston_martin_vantage_pl_007

Foto: Patrik Lindgren

Fyra riktiga avgaspipor släpper ut vrålet från en fyra liter stor V8 från Mercedes-AMG.

Det finns fler Mercedes-delar. Ganska stora dessutom. Under den långa motorhuven sitter en V8 på fyra liter med dubbelturbo. Den ger 510 hästkrafter och 685 newtonmeter och det är exakt samma motor som även finns som alternativ i storebror DB11 för den som inte vill ha V12. Det är också samma motor som i Mercedes-AMG GT där den finns med flera olika effektuttag, från 476 till 558 hästkrafter. Samma motor finns också i tungvrickaren Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé i 639-hästarsutförande. Det finns alltså alla möjligheter för framtida värstingvarianter av Vantage. Inte för att det behövs mer effekt. Bakhjulen har redan svårt att hantera de 510 hästkrafterna som matas genom den åttaväxlade automatlådan.

aston_martin_vantage_pl_019

Foto: Patrik Lindgren

Erik var tilltänkt att bli den nye James Bond, men tackade nej när han fick se inredningen i nya Vantage.

Den nya elektroniska diffbromsen jobbar febrilt och oftast effektivt med att fördela kraften mellan bakhjulen och kan ställa om från helt öppet läge till helt låst på några millisekunder. Samtidigt spottar de fyra avgaspiporna ur sig ett ilsket och högt ljud som avbryts av pistolskottslika knallar vid gasuppsläpp och växlingar.

Det är roligt att Aston Martin har rättat till de flesta av de brister som föregångaren led av. Den oanständigt trånga kupén och den tunga vägkänslan är borta. Nu kan man sitta i Vantage utan att huka under taket och dra in benen och köra en bil som faktiskt känns som en lätt sportbil i stället för en tung lyxbil.

Aston Martin Vantage

Pris
1 670 000 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 10,5. Borrning/slag 83/92 mm, cylindervolym 3 982 cm3. Max effekt 510 hk (375 kW) vid 6 000 r/¬min, max vridmoment 685 Nm vid 2 000-5 000 r/-min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel i.u.


Bromsar
Ventilerade och hålborrade keramiska skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fram: fälgbredd 9 tum, däck 255/40 R20, Bak: fälgbredd 11 tum, däck 295/35 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 447, bredd 194, höjd 127, spårvidd f/b i.u. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 530 (torrvikt), maxlast i.u, max släpvagnsvikt 0. Tank 73 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 350 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,6 s, toppfart 314 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Stad 1,42 l/mil, landsväg 0,80 l/mil, blandad körning 1,03 l/mil. CO2 236 g/km.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Ingen uppgift.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år.


Skatt
14 322 kronor per år de första tre åren, därefter 3 110 kronor per år.

Rivaler

porsche_911_c4s_pl_001

Foto: Patrik Lindgren

Porsche 911 Carrera S
Körtekniskt överlägsen Vantage men känslomässigt en bit efter. En dussinvagn i jämförelse.
Pris: 1 155 000 kronor.

_MG_2970

Foto: Daniel Abrahamsson

Mercedes-AMG GT S
Motormässigt närbesläktad med sin 522 hk starka dubbelturbo-V8. Råare, hårdare och billigare än Vantage.
Pris: 1 366 000 kronor.

Visa kommentarer