Sedan starten 2010 har Audi tillverkat drygt en halv miljon av minsta A1. Nu lanseras modellen med trecylindrig motor och uppdaterat utseende.

Första intrycket

Audi visar att småbilar går hem i stugorna. Lätt omgjorda A1 Sportback lär fortsatt fixa nya kunder till märket. Nya 1,0 TFSI ultra förstärker småbilskaraktären hos A1. På ett positivt sätt.

Smålyx

8/10

Prisvärd

5/10

Det krävs ett vältränat öga för att se de designmässiga uppdateringarna. Stramare utseende på lampor fram och bak, bredare och lägre jättegrill i nosen och en uppsjö nya fälgar tillför nödvändig fräschör till A1 Sportback. Det rundkindade, lite barnsliga frontutseendet, har delvis suddats bort och ersatts med tuffare linjespel. Interiört är uppdateringarna färre, mest putsat, men tekniskt har bilen begåvats med kör-/chassiprogram ”Drive Select”, uppgraderad nav/info ”MMI plus” samt att en sjuväxlad dubbelkopplingslåda S-tronic nu finns att beställa till samtliga motorversioner.
Sex olika motoralternativ finns tillgängliga, effektspannet sträcker sig från 90 hästkrafter hos nya trecylindriga 1,4 TDI ultra upp till 192 hk för 1,8 TFSI. På topp finns fortfarande S1 med 231 hk och quattrodrivning, men det är en annan historia. Audi A1 Sportback finns inte att beställa med fyrhjulsdrift.
Produktionen av Audi A1 sker i Belgien, 70 procent utgörs av femdörrars Sportback som är enda karossalternativet i Sverige. Tredörrars utgick för något år sedan.

För att vara en småbil är A1 Sportback rymlig på förarplats. Bra långresekomfort.

För att vara en småbil är A1 Sportback rymlig på förarplats. Bra långresekomfort.

Sedan lanseringen 2010 – Sportback debuterade 2012 – har modellen sålts i drygt en halv miljon exemplar. I Sverige ligger årsförsäljningen på drygt tusen bilar, en hygglig siffra med tanke på att det ändå handlar om en småbil med saftig prislapp. Främsta anledningen till detta är förmånliga paket med konsumentleasing som särskilt inriktar sig på yngre köpare. Fyra av fem A1-ägare globalt är förstagångsägare av en Audi, så modellen är en viktig instegsvariant i dubbel bemärkelse.

Tusenkubikaren känns igen från VW Up men med turbo kommer farten och lite mer ”premiumkänsla”.

Tusenkubikaren känns igen från VW Up men med turbo kommer farten och lite mer ”premiumkänsla”.

Trecylindriga motorer är på modet – senare i år kommer Volvo med 1,5-liters VEA Drive-E T2 på 122 hk respektive T3 på 152 hk – och nya uppfräschade Audi A1 Sportback kommer med två trepipare. Dels dieseln 1,4 TDI ultra men kanske framför allt 1,0 TFSI ultra på 95 hästkrafter som ersätter den i nuläget mest sålda fyrcylindriga 1,2 TFSI. I skrivande stund saknas komplett data om drivlinan och bilen kommer till Sverige först senare under våren.
Motorljudet är orrigt som sig bör, men det stör inte. Tvärtom appellerar det till det kompakta formatet. De större fyrcylindriga TDI – och TFSI-maskinerna gör A1 mer mogen och effektiv för den som nöter landsvägsmil. Drive Select går inte att beställa till de nya trepipsmotorerna, en kortare sväng med systemet i 1,4 TFSI COD (cylinderavstängning) på 150 hk uppvisar en betydligt mer mogen – men samtidigt mer ordinär – premiumkaraktär.
Enlitersmotorn i aluminium är ett derivat ur samma motorfamilj som fyrcylindriga 1,4 TFSI. Grundvikten för 1,0 TFSI-trepipen är dock endast 88 kg, viktfördelningen chassimässigt förbättras därmed. A1 1,0 TFSI ultra är härlig att sno runt med i byarna på Rivieran. För att inte tala om trafikinfernot i Monte Carlo i rusningstid där gatunätet likt överkokt spaghetti ringlar och ibland klibbar ihop sig i de mest märkliga konstellationer. Det gäller att ha tungan rätt i mun när furstedömet ska genomkorsas.
Koldioxidutsläppet för 1,0 TFSI ultra S-tronic är 103 g/km vilket är lika med en bensinförbrukning på 0,44 l/mil. Under mitt körpass på autostrador, bergsvägar och citykörning nollställer jag färddatorn ett flertal gånger men når aldrig under 0,7 l/mil.

Audi är världsledande på billjusdesign för tillfället. Självfallet nytt, mer bestämt, utseende på bakljusen.

Audi är världsledande på billjusdesign för tillfället. Självfallet nytt, mer bestämt, utseende på bakljusen.

Uppsidan med A1 Sportback är fortfarande fin åkkomfort, lättarbetad förarmiljö samt säkra och roliga köregenskaper. Framsätet är stort nog för storväxta svenskar, baksätet är betydligt trängre och bagageutrymmet är inget att hurra för. Modellen kommer i och med uppdateringarna fortsätta att locka nya kunder till det fashionabla Audimärket.

Audi A1 Sportback 1,0 TFSI ultra

Pris
Cirka 170 000 kronor, säljstart mars.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/75,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 95 hk (70 kW) vid ca 5 000 r/­min, max vridmoment 160 Nm vid ca 1 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Metallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 185/60 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 397, bredd 175, höjd 142, spårvidd f/b 148/147. Markfrigång 12. Tjänstevikt ca 1 215, maxlast ca 445, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 45 liter. Taklast 75. Bagagevolym (VDA-liter) 270-920 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,1 s, toppfart 186 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad i. u., landsväg i. u., blandad körning 0,43 (aut. 0,44). CO2 99 (103) g/km.


Garantier
Nybil 2 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Mini 5D
Mini One 5-dörrar
Trecylindrig 1,2-liters med turbo och 102 hk. Personligare look. Utförandet kan avskräcka kunder som hellre gillar den stramare Audin.

Pris: 167 100 kronor.


seat-leon-05
Seat Leon 5-d TSI 110
En skarpt designad större bil med säkert väguppträdande. 4-cyl 1,2 TSI på 110 hk (114 g/km). Style-paket kostar 10 000 kr – prisvärt!

Pris: 165 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer