Provkörning av Audi A3 1,4 TFSI

Under den inte alltför vågade ytan döljer sig teknik som gör nya Audi A3 roligare och mer ekonomisk att köra jämfört med den utgående modellen. Det handlar om finlir som tillsammans gör en okonstlad och praktisk helhet.

Första intrycket

Utseendet är en lätt gäspning, men desto mer har hänt under skalet. A3 har blivit mer körglad och nivån i sammansättnings- och interiörkänsla har höjts ett snäpp.

Allround

8/10

Prisvärd

7/10

Nuvarande Audi A3 har hela nio år på nacken, visserligen med ett par uppdateringar på vägen. Debuten skedde redan 1996 och till dags dato har det sålts 1,8 miljoner exemplar. När man nu lanserar den tredje generationen är förväntningarna att återigen bli marknadsledare i den kompakta premiumklassen.
Audi krånglar inte till det – den här gången heller. Nya A3 upplevs inte som någon revolution jämfört med föregångaren, men tillräckligt omgjord för att man redan under provkörningens första kilometer avgjort kan säga att någonting skett, till det bättre.
Konformitet är för Audi inget skällsord och den nya bilen följer mönstret i modellfloran till punkt och pricka. I stället för att falla in i klagosången över Audis tråkighet, tycker jag att det finns fördelar i att vara så okonstlad som möjligt. Särskilt i en konkurrens där andra konstrar desto mer.

Karossens proportioner är snudd på identiska med föregångaren, klassiska för biltypen. Överhänget fram har kortats ytterligare. Avståndet mellan hjulaxlarna har förlängts med ett par centimeter, karossbredden med en. Det märks inne i kupén som blivit lite rymligare både i fram- och baksätet.
Formerna är lite rundare i kontrast till rådande designtrend med skarpa linjer och detaljerna får nog räknas som det mest dramatiska på bilen. De främre strålkastarna utstrålar tydliga Audi-DNA och kommer att erbjudas med full LED-teknik inom kort efter lanseringen, till ett ännu okänt pris. Även de breda bakljusen har fått ett läckert arrangemang med en ovanpåliggande blinkersböj i en lång diodrad. I mörker ger de en omisskännligt exklusiv look för Audi.
Skillnaden i apparans mellan en exteriörstylad A3 med svarta 18-tummare och en snikbil med standardmonterade 16-tumshjul är milsvid. Har Audi-handlaren de båda bredvid varandra i hallen, lär många av spekulanterna pricka för S-line vid beställning.

Även om man har svårt att se skillnaderna, eller tar den nya bilen för en facelift, handlar det om en helt ny bil som sätts i händerna på den inbjudna motorpressen på Mallorca, Spanien.
Vindlande vägar upp i bergen, massivet på ena sidan och stupet på den andra, blir en föraning om vad Volkswagen-koncernens nya modulplattform, MQB, förmedlar. Den kommer att utgöra grund för de verkliga volymerna i form av en hel radda kompakt- och mellanklassmodeller framöver. Här kan olika byggstenar läggas till eller dras ifrån på ett flexibelt och kostnadseffektivt vis.
En skillnad är att karossen blivit lättare än tidigare. Genom att flitigt använda aluminium och olika typer av höghållfasthetsstål har vikten minskat med 80 kg. Just att bilen känns lättare och mer alert vid snabba sidoförflyttingar är det mest kännetecknande vad gäller köregenskaperna i den nya bilen. Bilen svarar upp bättre på styrningens precision i de skarpa svängarna, med mindre understyrning som följd.
Följsamheten med underlaget var bra tidigare och har inte blivit sämre. Fjädringskomforten är bra.

Det tekniska sker med sedvanlig Audi-effektivitet, allt flyter på utan märkbar ansträngning. Det är så lättkört att vem som helst utan förkunskaper kan köra på ett proffsigt sätt. Kurvgreppet är mästerligt, speciellt med quattro-drivning som ger extra trygghet.
Trots bantningen spritter det inte direkt i kroppen av körglädje, men det beror snarare på att det inte finns någon utpräglad sportmotor som kan matcha chassit.
Till en början finns tre motoralternativ tillgängliga, alla fyrcylindriga. Tvålitersdieseln på 150 hästkrafter får till och med dieselskeptiker som jag själv att ändra åsikt. Genom att flytta de båda balansaxlarna från oljetråget till vevhuset har motorns gång blivit märkbart jämnare. Glad blir man också av att granska bränsledeklarationen, 0,41 liter milen innebär låga 106 g CO2/km.
Senare i år lanseras den snålaste versionen, 1,6 TDI på 105 hästkrafter och en förbrukning på 0,38 l/mil (99 g CO2/km). En motor med påtaglig brukskaraktär som ändå kan vara acceptabel beroende på ändamålet med bilen.

Bensinaren på 180 hästkrafter övertygar inte lika mycket som dieseln. Visserligen får motorn jobba hårt när jag ska ta mig över berget till kusten på norra sidan av ön, men jag hade förväntat mig mer varvvillighet och sportigare ljud i en så pass effektstark version.
1,4 TFSI-motorn på 140 hästkrafter är desto mer intressant. Dels för att den nästintill har identiska prestanda med den större motorn och dels för att den har välfungerande bränslebesparande teknik. Motorn är rejält lättad (-25 kg) och har cylinderavstängning (cylinder-on-demand, COD). I nuvarande utförande ligger den blandade förbrukningen på 0,49 l/mil (114 g CO2). I provbilen kan man via displayen följa hur systemet jobbar, när andra och tredje cylindern stängs av. Hur jag än försöker är det stört omöjligt att komma ner till den angivna förbrukningen. Möjligen trimmar Audi fortfarande tekniken för motorn lanseras först i februari/mars 2013.
Som instegsmotor erbjuds i stället en 1,4 utan cylinderavstängning och på 122 hästkrafter. Motorn klarar precis 120 gram och 0,52 liter milen.

Efter att ha valt motor gäller det att bestämma sig för vilka tillval som ska göras, och det är nu det finns risk att det blir dyrt. Stora multifunktionspaketet MMI plus, med den elegant uppfällbara sjutumsskärmen, pekplattan på mittkonsolen och 60 GB lagringskapacitet, går lös på 33 100 kronor. Varför så mycket kan man fråga sig när en ordinär surfplatta klarar mer för bara några få tusenlappar?

Glädjande nog får man redan i standardutförande den allmänt höga kvalitetskänslan, materialen och den sobra designen. Ett ord som dyker upp lika frekvent som ”dynamisk” i pressmaterialet är ”lyxig”.
Framför mugghållarna i mittkonsolen tycks dock idé- eller pengabristen slagit till, här finns ett svårutnyttjat stuvutrymme och trist plast.
På säkerhetssidan har Audi A3 två former av automatisk broms som ska skydda de åkande vid en eventuell olycka.
Multi collision brake verkar efter själva kollisionen för att förhindra okontrollerade sladdar. Audi menar att detta kan förhindra sekundära kollisioner med fotgängare.
En konventionell ”bromsa inför krocken-broms” finns också i farter upp till 30 km/h. Tyvärr får kunden betala extra även här, systemet kommer med den adaptiva farthållaren för 18 200 kronor.
Anmärkningsvärt med tanke på att koncernens minitrio VW Up/Skoda Citigo/Seat Mii har det som standard.
Att även direkta konkurrenten Volvo V40 har ett standardmonterat system som dessutom verkar upp till 50 km/h samt inkluderar fotgängarkrockkudde, verkar Audis representanter på plats ta med ro.
– Volvos system är visserligen billigare, men vårt fungerar hundraprocentigt. Deras har ju bevisligen visat sig fallera åtminstone ett par gånger för mycket, säger Willi Reiser, ansvarig för el- och chassidynamik på Audi, och syftar på Volvos initiala buggar i systemet.

Möjligen står inte striden mellan Volvo och Audi beroende på vilket säkerhetssystem som är bäst. Audi erbjuder vid lanseringen i augusti endast tredörrarsbilen. Femdörrarsversionen av den nuvarande A3 har stått för ungefär 95 procent av försäljningen. Men nya Sportback väntas först under nästa års första kvartal. Det är först då den svenska försäljningen tar fart.

Rivaler

BMW 118i
BMW 118i
Få bilar känns lika tajta och personliga som 1-serien. Den är numera även lite mer praktisk. 143-hästarsmotorn är pigg och stark.
Pris: 235 000 kronor.

Volvo V40 T3
Volvo V40 T3
Formstark Volvo med en hel del intressant teknik, framför allt på säkerhetssidan. 1,4-liters T3-motorn har 150 hästkrafter.
Pris: 225 000 kronor.

Audi A3 1,4 TFSI (COD*)

* COD = Cylinder-on-demand (version med cylinderavstängning)


Pris
från 210 500 kronor (226 500 kr).


Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/80,0 mm, cylindervolym 1 395 cm3. Max effekt 122 hk (91 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 200 Nm vid 1 500–4 000 r/min (140 hk/250 Nm).


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak fyra länkarmar per sida.


Styrning
Kuggstångstyrning, elservo. Vändcirkel 10,7 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 424, bredd 178, höjd 142, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 13. Tjänstevikt ca 1 270, maxlast ca 465, max släpvikt 1 400. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 365–1000 liter.


Fartresurser*
Toppfart 203 km/h (213 km/h). Acceleration 0-100 km/h 9,3 s (8,3 s).


Bränsleförbrukning*
Stad 0,65, landsväg 0,44 , blandad körning 0,52 l/mil. CO2 120 g/km. (0,44 l/mil och 114 g/km CO2).


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rost 12 år, lack 3 år.


Skatt
0 kr.


* Tillverkarens uppgifter.

Audi A3-alternativ vid säljstart

  • 1,4 TFSI 122 hk 210 500 kronor.
  • 1,8 TFSI 150 hk 253 500 kronor.
  • 2,0 TDI 150 hk 233 500 kronor.
  • S tronic 20 300 kronor.
  • quattro 16 500 kronor.
  • Sport 16 500 kronor.
  • 1,6 TDI 105 hk 222 500 kronor. jan/feb 2013.
  • 1,4 TFSI med COD 226 500 kronor. feb/mars 2013 (samtidigt som Sportback).
  • 1,2 TFSI 105 hk april/maj 2013.

Tre frågor om Audi A3

Joakim Falkestedt
Joakim Falkestedt – produktchef Audi Sverige.

Hur tror du försäljningen påverkas av att femdörrarsbilen inte finns vid säljstart?
– I och med att Audi A3 är helt ny med ny teknik, nya motorer etc så tror jag nyhetens behag kommer att bidra till en bra säljstart för modellen. Introduktionen av Sportback är planerad till februari/mars nästa år.

Vilka motoralternativ blir bästsäljare?
– Vi tror att 1.6 TDI och 2.0 TDI kommer att bli de två populäraste alternativen. Men jag skulle vilja slå ett slag för 1.4 TFSI, både 122
och 140 hk som båda räknas in som miljöbil med dagens regelverk. Cylinder on demand, som ger mer effekt och lägre förbrukning, kan locka över en del dieselkunder.

Hur motiverar ni extrakostnaden för autobroms när det är standard i exempelvis VW Up?
– Vi har en annan typ av teknik som gör att det inte är möjligt att erbjuda det som standard på bilen. Däremot så kan man köpa till den
adaptiva farthållaren med autobroms för 6 800 kronor i kombination med ett Prolinepaket som vi kommer att erbjuda, Det kommer bland annat innehålla MMI radio, helautomatisk klimatanläggning, 16-tums aluminiumfälgar, mittarmstöd. Exakt innehåll
och pris beräknas vara klart inom kort.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer