Provkörning av Audi A3 Sportback 35 TDI 150 S tronic S line

Fjärde generationen Audi A3 är baserad på samma MQB-plattform som VW Golf och Skoda Octavia, men A3 visar tydligt hur stora skillnader som kan rymmas inom samma plattformstänk.

Det här är nytt!

MQB.
Fjärde generationen Audi A3 bygger på Volkswagens MQB-plattform med oförändrat axelavstånd jämfört med föregångaren.
Nytt formspråk.
Mest nytt interiört tillsammans med att de digitala skärmlösningarna dominerar.
Progressiv styrning.
Detta och adaptiva stötdämpare hör knappast till vanligheterna i klassen, men finns till A3 liksom LED Matrix-strålkastare.

Första intrycket av den nya fjärde generationen Audi A3 sammanfattas med ett enda ord – fast. Den är fast i ­köttet så att säga, kanske allra mest i provkörda S line-utförandet. Den är fast i chassirörelserna, fast i styrningen, fast i stolsstoppningen och fast i hur det känns att stänga dörren. Allt positivt än så länge, men frågan är om dessa fasta egenskaper även gjort att A3 sitter fast i en del av marknaden som kommer att få det betydligt svårare att hävda sig framöver?

Audi A3 Sportback 35 TDI 150 S tronic S line

Foto: Glenn Lindberg

Sittkomforten i S line-stolarna är mycket bra. Dyna, rygg- och sidostöd är av det fastare slaget – det kommer inte att passa alla.

Frågan är enkel och blir ännu ­tydligare i skenet av prislappen för denna A3 Sportback 35 TDI 150 S tronic S line – som visar ett från-pris på 339 500 kronor. Instegspriset på svenska marknaden för A3 ligger på 277 000 kronor för bensindrivna Sportback 35 TFSI med sexväxlad ­manuell låda och Proline-utförande. Det är högt, men faktiskt inte mer än runt 5 000 kronor högre än insteget för nya Volkswagen Golf i liknande utförande. Höga priser överlag, men vi låter det där resonemanget stå tillbaka just nu.

Nyheterna från Volkswagenkoncernen har duggat tätt under våren. Alla fyra utmanarna på den så kallade MQB-plattformen har presenterats i ny tappning – Audi A3, Seat Leon, Skoda Octavia och Volkswagen Golf. Övriga tre har vi redan provkört och både Golf och Octavia är testade. Nyheterna har mycket handlat om nya hjälpsystem samt utveckling av existerande system och en stor del av nyhetsvärdet har tillskrivits de digitala förarmiljöerna.

Audi A3 Sportback 35 TDI 150 S tronic S line

Foto: Glenn Lindberg

Hittills har A3 stått för 15 procent av Audis försäljning i Sverige. Hur blir det nu?

Några större handfasta nyheter om konstruktionsförändringar, likt när Golf generation 7 lanserades med betydligt större mängd höghållfasthetsstål i krockstrukturen, har det däremot inte handlat om. Själv lägger jag direkt märke till att nya Audi A3 delar måttet för axelavståndet med sin föregångare, vilket är 264 centimeter. Totallängden är två centimeter längre än A3 Sportback generation 3 (434 mot 432).

Med andra ord snudd på ingenting och det är tydligt – Audi har inte haft för avsikt att ta utrymmesmässiga kliv med fjärde generationen A3. Något som understryks när vi tittar på storleken på bagageutrymmet – 380 VDA-liter med baksätet uppfällt, 1 200 liter med baksätet fällt. Föregångaren mättes till 380-1 220 liter och nya Volkswagen Golf mäts till 380-1 237 liter.

Audi A3 Sportback 35 TDI 150 S tronic S line

Foto: Glenn Lindberg

Digital instrumentering, stor skärm mitt i bilen och en grymt skön S line-ratt.

När jag tar plats bakom ratten så syns nyheterna direkt. Den digitala instrumenteringen och den stora skärmen mitt i bilen skulle ha kunnat vara största nyhetsvärdet, men vid första anblick är det formgivningen i allmänhet och friskluftsmunstyckena i synnerhet som tar över. Utformningen är nästan aggressiv och det hela andas inte så lite Star Wars. Kantiga former med skarpa kontraster ger en hård, men ändå intressant förarmiljö.

Den upplevda kvalitetsnivån är inte lika helgjuten som i föregångaren. Pianolack kanske älskas av vissa, men jag är ingen supporter av dessa högblanka och repkänsliga ytor. Men smaken är som baken. Jämfört med exempelvis nya Golf så märker vi klart fler knappar i förarmiljön hos A3. Både raden för klimatanläggningen och raden därunder sticker ut i sammanhanget.

Audi A3 Sportback 35 TDI 150 S tronic S line

Foto: Glenn Lindberg

Lastvolymen är i stort sett oförändrad (-20 liter med baksäte fällt). Plus för 40/20/40-delning.

Detsamma gäller den nya touch-panelen för att justera stereon snett framför växelreglaget. Klassiska och ergonomiskt korrekta, samt lättskötta, vred är tydligen bannlysta i Audi A3. Synd, den äldre lösningen fungerade bättre.

Sittkomforten i S line-stolarna är mycket bra. Dyna, rygg- och sidostöd är av det fastare slaget – det kommer inte att passa alla. Men för mig, som vill sitta lågt och fast så blir det faktiskt väldigt bra. Trots eljustering av stolen så hittar jag en tillräckligt låg sittställning. Och när vi rullar ut på vägarna fortsätter stolarna att leverera bra och fast komfort. Hur standardstolen är att sitta i får vi återkomma till.

Audi A3 Sportback 35 TDI 150 S tronic S line

Foto: Glenn Lindberg

18-tumsfälgar med lågprofildäck ger rappare respons, men också mer ljud.

Redan i långsammare stadstrafik märks den fastare inställningen. S line innebär en sänkning med 15 millimeter och just fastare stötdämparinställning, gången är ­synnerligen trevlig om du gillar bättre respons. Med Volkswagen Golf och Skoda Octavia i färskt minne så framstår A3 som något helt annat. Styrningen reagerar direkt, chassirörelserna ger bilen ett mer exakt beteende och det finns en körglädje att njuta av redan i vardagstempo.

Samtidigt, den fastare chassiinställningen ger bitvis en hårdare gång. Här måste du komma ­överens med dig själv om vad du vill ha, för du kan inte få både mjuk och skön stötkomfort tillsammans med rappa reaktioner och roligt uppträdande. Det går att välja till adaptiva stötdämpare, men vi har inte haft möjlighet att provköra en bil med sådana. Vår erfarenhet hittills är att justeringsomfånget oftast inte räcker till för att nå över hela området från komfort till dynamik. Visst, i en Porsche Panamera fungerar det – men de komponenterna har en helt annan prislapp i en bil som kostar i runda slängar fem gånger mer.

Audi A3 Sportback 35 TDI 150 S tronic S line

Foto: Glenn Lindberg

Hög midjelinje och många former som konkurrerar om uppmärksamhet hos nya A3.

Jag tycker att du ska välja bort sportchassi, Audi A3 har alltid varit en välbyggd bil med trevliga köregenskaper som kommer att räcka långt i standardutförande. Om du dessutom väljer större fälgar och lägre däckprofil får du lite rappare respons, men behåller en mer flexibel och förlåtande chassiinställning.

Den 150 hästar och 360 Nm starka diesel­motorn fungerar mycket bra i A3, kanske allra mest i kombination med S tronic-lådan. Jag märker snabb respons vid start från stilla­stående, något som vi tidigare klagat på gång efter annan i bilar med DSG-lådor från VW-koncernen. Den bättre responsen i A3 gör att D-läget får arbeta mer, precis som det ska vara.

Audi A3 Sportback 35 TDI 150 S tronic S line

Foto: Glenn Lindberg

Dieselmotorn på 150 hästar och 360 Nm ger bättre prestanda än väntat. Skön gång!

Den fastare känslan är utan tvivel det vi tar med oss från provkörningen. Det gör bilen rolig att köra i alla situationer, men det är inget nytt. Om du kommer från en A3 av förra generationen så kommer utseendet inuti att stå för största nyheterna. På gott och ont.

Med andra ord, Audi A3 är fortfarande en riktigt bra bil som är rolig att köra med egenskaper som sticker ut. Men det kommer till ett högt pris, som jag tror kommer vara alldeles för högt för marknaden.

Tre frågor

Irene Bernald – Informations- och PR-chef, Audi Sverige

Irene Bernald – Informations- och PR-chef, Audi Sverige

Hur många procent av Audi Sveriges totala försäljning har A3-serien normalt stått för och hur ser samma siffror ut för hela världen?
– Audi A3 var tredje största Audi-modellen förra året med 2 990 bilar, dvs ca 15 procent av den totala försäljningen. 2019 såldes totalt 260 000 Audi A3 internationellt, dvs med nästan samma andel av totala försäljningen på 1,85 miljoner bilar.
Hur ser försäljningsmålen ut för 2020?
– Vi kommenterar inte försäljningsmålen, men Audi A3 är fortsatt en väldigt viktig modell på den svenska marknaden och populär att privatleasa. Lanseringen hos de svenska återförsäljarna är framskjuten till strax efter sommaren men den går att beställa redan nu och tillverkningen har startat igen i Ingolstadt.
Inga laddhybrider eller rena eldrivna alternativ erbjuds vid lansering. Varför?
– Audi A3 erbjöds som laddhybrid redan 2014 och kommer att gå att beställa i nya Audi A3 lite senare i år. Redan nu finns Audi A3 35 TFSI S tronic som mildhybrid med 48-voltsteknik. Vi kommer även starta försäljningen av Audi A3 g-tron under sommaren. Vi får inte glömma att svensk biogas är ett miljömässigt starkt alternativ inte minst för de som inte har möjlighet att ladda hemma.

Audi A3 Sportback 35 TDI 150 S tronic S line

Pris: 339 500 kronor. Säljs nu, första kundleverans preliminärt efter sommaren.
Motor: Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) mellan 3 000-4 200 r/­min, max vridmoment 360 Nm vid mellan 1 600-2 750 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,1 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/45 R17. Provbilen har 225/40 R18.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 264, längd 434, bredd 182, höjd 145, spårvidd f/b 155/153. Markfrigång upp. saknas. Tjänstevikt 1 546, maxlast 414, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380-1 200 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,4 s, toppfart 224 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,47-0,51 l/mil. CO2 122-133 g/km.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.
Skatt: 4 951 kronor per år de första tre åren, där­efter 2 679 kronor per år.

Rivaler

BMW 1-serie 2020

BMW 118d Steptronic sport
Samma effektuttag och faktiskt samma angivna 0-100-prestanda. BMW och Audi bör kunna konkurrera friskt.
Pris: 309 900 kronor.

Mercedes B 220 d (2019)

Foto: Dieter Rebmann

Mercedes A 200 d
Även Mercedes erbjuder maskin på 150 dieselhästar och A-klass är enda bilen under 300 000 kronor. Vilket är lite knasigt.
Pris: 293 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer