Det är lätt att prata mest om allt det som Audis uppdaterade A4 Allroad inte är. Inte en laddhybrid, inte den nya instrumenteringen som i A6, 48-voltsmildhybrid bara i S-modeller och inte ens den bästa fyrhjulsdriften till alla motorer. Men då missar du allt det där som A4 Allroad fortfarande är: en oerhört bekväm och välbalanserad bil för alla möjliga typer av vägar.

Det här är nytt!

Designen
Nya lyktor och ny grill men framför allt en ny skuldra med tre olika linjer.
Mildhybrider
Flera motor­alternativ förses med mildhybridteknik. Men tyvärr är det bara S-bilarna som får det fina 48-voltsystemet, resten får 12 volt.
Quattro ultra
Allroad blir enda modell som får den bränslebesparande fyrhjulsdriften ultra. Övriga Quattro-bilar har permanent fyrhjulsdrift.

Audi svarade för en mäktig modelloffensiv förra året och passade på att genomföra en omfattande designförändring och en stor teknisk uppdatering. Då är det självklart att vissa modeller hamnar lite i kläm. Som uppdaterade mellanklassaren A4. Plattformen är densamma som på den generation som presenterades inför modellår 2016. Det betyder att Audi hade behövt göra kostsamma förändringar i hela produktionskedjan för att få A4 att hänga med modeller som A6, A7 och A8 som alla tre visade upp nya generationer förra året.

Audi A4 45 TFSI Allroad Quattro

Foto: Audi

Allroad klarar alla typer av vägar och knorrar inte när serpentinvägarna slingrar sig uppförs eller nedförs.

Därför tvingas också Audis experter och talespersoner på plats vid provkörningen i bergen norr om italienska Bolzano att gång på gång hitta på (bort)förklaringar. Nej, Audi A4 kommer inte att få någon laddhybriddrivlina. Först heter det att det är för dyrt, sen att marknadsavdelningen gjort analysen att efterfrågan är för svag och lite senare är svaret att Audi kommer att satsa på sin g-tron, sin biogasdrivna bil i A4-familjen.

Ändå finns alltså möjligheten till en A4 e-tron på samma sätt som plattformen rymmer syskonbilen Volkswagen Passat GTE. Kan det rätta svaret möjligen vara att VW-koncernen precis som alla andra måste ransonera sina batterier? I vilket fall går svenska tjänstebilskunder miste på en riktigt fin upplevelse.

Uppdaterade g-tron kommer i höst och finns inte med på provkörningen i Italien. Nej, Audi A4 får inte heller samma design med dubbla bildskärmar som finns i bland andra A6. Det hade blivit för dyrt. 10,1-tumspekskärmen hanterar i stället ett uppdaterat informationssystem med flera nya digitala tjänster och uppdaterad navigator. Vill du ha en helt digital instrumentpanel behöver du köpa till MMI Plus.

Audi A4 45 TFSI Allroad Quattro

Foto: Audi

Baklyktorna har gjorts om men framför allt har hela A4-familjen fått en ny skuldra – som nu är tredelad.

Nej, Audi kommer att inte att sälja sin diesel-S4:a i USA, där blir det bara bensinare. 48-volts-mildhybridsystemet från A6-familjen kommer bara till S4 och S4 Avant och den effektiva fyrhjulsdriften som kallas quattro ultra, säljs bara till bensinmotorerna. Mildhybridsystem är en stor nyhet i uppdaterade A4-familjen men två motorer – dieseln på 190 hästkrafter och dieseln på 231 hästkrafter – får inte ens 12-voltsystemet. Det är verkligen nya tider då Audi tvingas skära ner på antalet alternativ och marknadsanpassa utbudet hårdare än tidigare. Det kan också tolkas på det viset att en helt ny generation A4 inte är speciellt långt borta.

Av alla alternativ utanför flygplatsen i Bolzano väljer jag en allroad med en bensinare på två liter och 245 hästkrafter. För att ändå försöka få ihop en trolig storsäljare kombinerar jag det med att också provköra den 190-hästkraftersdiesel som finns i en vanlig Avant, en kombi alltså. Skillnaden mellan en A4 Avant och en A4 allroad finns på utsidan. Allroad är lite bredare och hjulen står lite bredare isär. Här finns också de typiska allroad-detaljerna vid hjulhusen och undertill. Allroad har också ett golv som klarar lite mer stryk underifrån.

Audi A4 45 TFSI Allroad Quattro

Foto: Jan-Erik Berggren

Nya A4 har inte fått dubbla bildskärmar som storasyskonet A6. Här finns knapparna kvar.

Markfrigången har höjts med 35 millimeter där större hjul ger en liten del av höjningen. Tyvärr vill inte Audi meddela någon markfrigång för vare sig Avant eller allroad, de säger inte mer än att allroad har höjts 35 millimeter. Det är inte första gången det är svårt att få fram en siffra för markfrigången från en biltillverkare och förklaringen jag får är att det inte finns någon standard för hur det här ska mätas vad gäller hjulstorlek och last med mera. En klen men trolig förklaring.

Utgående A4 allroad hade en markfrigång på 17 centimeter. Oviljan att berätta om bilens höjd ligger kanske i att flera konkurrenter står högre ovanför markytan. Nya Volvo V60 CC klarar till exempel ett hinder på 20,5 centimeter.

Audi A4 45 TFSI Allroad Quattro

Foto: Jan-Erik Berggren

Nya Allroad har samma innerutrymmen som den utgående modellen. Du sitter lågt där bak.

Fortsätter vi jämförelsen med den allroad vi haft i bilhallarna fram till i maj i år ser du skillnaden främst på skuldrans linje. På den nya modellen är den delad i tre och aningen lägre. Den förra var spikrak. Nya allroad har också en lite lägre, men större grill, som är lite mer fri från motorhuven än tidigare. Små men tydliga skillnader när du ser bilarna bredvid varandra. Lastutrymmet har minskat med fem liter trots att bilen växt två centimeter på längden och det är samma innermått. De 20 millimeterna ska i stället finnas i den nya grillen.

LÄS MER: Audi utvecklar mobil laddstation

Men nu längtar i alla fall jag ut på vägen. Italien bjuder på strålande sol och vi behöver ta oss upp till 2 000 meters höjd för att temperaturen ska sjunka från 28 till 14 grader. Allroad klarar alla typer av vägar och knorrar inte när serpentinvägarna slingrar sig uppförs eller nedförs. Ute på motorvägen skyndar vi fram i höga motorvägsfarter ivrigt konverserande. För det är tyst och behagligt och som en mjuk skön svalkande linneskjorta att köra nya A4 allroad.

Styrningen är inte fjäderlätt men det är ändå lätt att styra eftersom det är helt linjärt och exakt. Jag behöver inte jobba så mycket med bilen, vi samspelar bra. Fjädringen fungerar som allra bäst i komfortläget och där tycker jag också att styrning och gas- och växellåderespons är som mest behagliga.

Audi A4 45 TFSI Allroad Quattro

Foto: Jan-Erik Berggren

Bagageutrymmet är fem liter mindre på den nya modellen. Lastnät är bra på kurviga alpvägar.

Sportläget är inte ens det speciellt hårt eller brutalt. A4 allroad är en bil som fungerar bra hur du än ställer in den – den är välbalanserad oavsett vilket körläge du väljer. Den sjustegade automatlådan är mjuk och på gränsen till för långsam i sportläget, det är svårt att provocera fram en sportbil ur allroad och inte ens när jag får en kortare sväng i nya S4 blir det för nervöst eller för hårt.

Mildhybridsystemet på 12 V märks inte alls – precis som det ska vara. Och när jag växlar till 190-dieseln – en beprövad drivlina som får vara kvar i A4 – är det inte ens då någon skillnad. Det är lika tyst i kupén och den sjustegade lådan ser till att jag har kraften när jag behöver den.

Audi A4 45 TFSI Allroad Quattro

Foto: Jan-Erik Berggren

Plus 35 millimeter. Allroad är högre än vanliga Avant men markfrigången är inte i Volvo-klass.

Redan när A4 allroad presenterade dagens generation fick den beröm för sin fina komfort och fram tills dess att nästa generation presenteras blir det också A4 allroads styrka jämfört med konkurrenterna. Mercedes och BMW satsar på allroad-versioner på E-klass och 5-serie så A4 allroad får fortsätta konkurrera internt med Volkswagen Passat Alltrack och externt med Volvo V60 CC och Subaru Outback.

Teknikens Värld senaste stora test bland den här typen av bilar – som du hittar i nummer 6 i år – vanns av Volvo V60 CC. Där fick även Volkswagen Passat Alltrack fler poäng än syskonet allroad. Den omfattande uppdateringen och de nya motorerna har i alla fall tagit A4 allroad närmare toppen. Återstår att se om det räcker hela vägen.

Tre frågor

Holger Nittel, Audi

Foto: Jan-Erik Berggren

Holger Nittel – Chef för fyrhjulsdriften Quattro ultra samt Sportdifferential.

Varför har ni inte den nya fyrhjulsdriften på alla era quattro-bilar?
– Vi har bedömt att det blir för dyrt och vi har dessutom Quattro ultra bara till TFSI-bilarna, inte TDI-versionerna.
Vad skiljer i bränsleförbrukning mellan en quattro och en quattro ultra?
– Fyrhjulsdriften, quattro, förbrukar 0,5 liter mer per tio mils körning och med quattro ultra är den förbrukningsökningen bara 0,2 liter per tio mil. Det är väldigt lite.
Varför finns det ingen laddhybridversion av A4, den byggs ändå på samma plattform som Volkswagen Passat som har sin populära GTE?
– Vi har gjort den bedömningen. Audi A4 kommer i höst med en motor för biogas och det är den satsningen som gäller för Audi.

Audi A4 45 TFSI allroad quattro

Pris
443 300 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 370 Nm mellan 1 600–4 300 r/­min. 12-voltsystem mildhybrid på 3,1 kW.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift quattro ultra. 7-växlad automatlåda, S-tronic.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med multilänkaxel. Bak multilänkaxel. Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,7 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17. 18-tum på testbilen.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 476, bredd 202, höjd 149, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 750, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 1 900 kg. Tank 58 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 495-1 495 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,1 s, toppfart 247 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 0,86 l/mil, landsväg i. u l/mil, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 155 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
5 655 kronor per år de första tre åren, därefter 1 328 kronor per år.

Rivaler

Volvo V60 Cross Country 2019

Volvo V60 T5 AWD Cross Country
Så länge BMW inte jobbar fram en lite högre version av BMW 3-serie blir det här A4 ­Allroads huvudkonkurrent. Hög markfrigång.
Pris: Från 400 000 kronor.

Subaru Outback 2020

Subaru Outback 2,5i
Vi fick se en ansiktslyft variant våren 2018 men nästa vår är det dags för nästa generation. Outback är ändå relativt tidlös med många nöjda kunder. Har ett mycket bra säkerhetspaket.
Pris: Från 394 900 kronor.

Visa kommentarer