Nya A4 har imponerat, både som sedan och kombi. Nu är det dags för den att ta kunderna med storm ordentligt, i alla fall de svenska. Vi provkör den snudd på svenskoptimerade A4 allroad i München och tar reda på om den är bästa köp i klassen.

Det här är nytt!

Generös. Nya allroad har mer utrustning som standard. Bland annat nyckellöst system, elbaklucka och elektriskt insynsskydd.
Fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdriften, quattro kallad, är standard. Ultra-modeller får ny, icke-permanent fyrhjulsdrift.
Markfrigång. allroad-versionen har 34 millimeter högre markfrigång än vanliga Avant.
Trailer Assist. För första gången finns backa-med-släp-hjälpen till A4 allroad.

Svenskar är ett förberedande folk. Kanske beror det på den kalla krigstidens hot om ryssens invasion som dröjer sig kvar i med­vetandet och manar oss att vara förberedda på det värsta. Numera talas det om survivalism, eller prepping, det vill säga att man förbereder sig för kriser genom att hamstra mat, vatten och se till att ha ordentlig utrustning så att man klarar sig utan samhällets hjälp.
Det kan knappast skyllas på survivalismen, men segmentet bestående av terrängkombis är stort i Sverige. Många vill ha en kombi som klarar lite mer än en vanlig kombi, en bil som klarar sig utanför nyasfalterade vägar och kan tåla lite stryk.
Hos Audi är trenden påtaglig. Utgående generation A4 allroad stod för hela 28 procent av den totala A4-försäljningen i Sverige. Det är en ovanligt hög allroad-andel. Sverige och Norge tillhör länderna med absolut högst andel allroad.

Attraktiva terräng­attribut som underkörningsskydd och plastsjok vid hjulhusen förgyller Audi A4 i allroad-utförande.

Foto: Patrik Lindgren

Sedan i höstas finns A4 i en ny generation kallad B9, och nu kommer allroad-varianten baserad på den senaste A4:an. Precis som på föregående A4 allroad quattro, som modellen heter officiellt, är det högre markfrigång och skyddande plastdetaljer i nederkant som skiljer allroad från en vanlig A4 Kombi.
Och nog skiljer den sig allt, även om man kan tycka att Audi missar målet. De svarta plastdetaljerna och de små hasplåts­liknande delarna fram och bak ska ge sken av en stryktålig bil redo för äventyr. Det verkliga intrycket är dock snarare dyrbart och lyxigt. Allroad-modellen är standardutrustad med speciella 17-tumsfälgar som förstärker intrycket av en lyxversion av A4.
Med relativt små ingrepp har Audi fått A4 allroad att se ut som en större bil än A4 kombi. De svarta skärmkanterna och kraftiga stötfångarna fram och bak bidrar förstås, men även en så liten detalj som högre takrails gör sitt till.

A4 allroad har högre rails än vanliga A4, detta för att få bilen att se större och mer ”offpist” ut …

Foto: Patrik Lindgren

Invändigt märks desto mindre av allroad-trimningen, ingenting alls, närmare bestämt. Inne i kupén ser A4 Allroad ut precis som en A4 Kombi och fungerar på samma sätt. Det är ett bra betyg. A4 av senaste snitt upplevs som en av de rymligare bilarna i mellanklassen. Kupébredden och takhöjden har ökat mot föregångaren, längden likaså. Baksätespassagerare har några centimeter extra för benen vilket gör att även en 192 centimeter lång reporter kan sitta hyggligt ”bakom sig själv”.
I baksätet sitter två passagerare bra. För en eventuell tredje passagerare blir det värre. Den stora kardantunneln måste finnas där för att ge plats åt fyrhjulsdriften och den medför att mittplatsen blir jobbig att sitta på.

Tveksamt benutrymme för baksätespassagerare. I alla fall om de är lika långa som Wedberg (192 cm).

Foto: Patrik Lindgren

Bagagageutrymmet sväljer 505 liter i normalt utförande, vilket är 100 liter mindre än för Golf Sportscombi. När baksätesryggarna fälls framåt (görs i proportionerna 40/20/40) ökar kapaciteten till 1 510 liter. Mercedes C-klass kombi sväljer på pricken lika mycket, BMW 3-serie Touring tio liter mindre. Alla är de dock smålastare i jämförelse med den udda utmanaren Skoda Octavia Scout som tar hela 610–1 740 liter i bagageutrymmet. För den som behöver lasta mycket finns således bättre alternativ än A4 allroad i mellankombiklassen.
Audis nya förarlayout är lätt och ­luftig. Så gott som all information kan visas på den stora digitala skärmen framför ratten och som komplement finns en extra skärm på instrumentpanelen. I standardutförande är mätarklustret framför ratten halvdigitalt. Några mätare är analoga och får sällskap av en 8,3 tum stor TFT-skärm. Med tillvalet Virtual Cockpit blir hela mätarklustret digitalt.

Betydligt mycket mindre bagageutrymme än släktingen VW Golf Alltrack. Livsstil …?

Foto: Patrik Lindgren

Provkörningsvägarna här strax söder om München sätter dessvärre aldrig A4 allroad på prov. Den får förstås visa att nya A4-generationen har tagit stora kliv ifråga om komfort och köregenskaper, men någon terräng finns inte att forcera. Precis som sedan- och kombi-versionerna har A4 allroad en härlig lätthet i steget. Bilen känns rapp, trots dieselmotor, fyrhjulsdrift och en vikt på drygt 1,7 ton.
Audi visar i dag upp A4 allroad med motor­alternativen 2,0 TFSI med 252 hk, 3,0 TDI med 272 hk och – av störst intresse för svenska marknaden – 2,0 TDI med 190 hk. A4 allroad kommer bara att säljas med fyrhjulsdrift och finns än så länge bara med ­automatlåda. Den stora V6-dieseln på 3,0 liter kopplas till vanliga automatlådan tiptronic medan den mindre 2,0-litersdieseln får sjustegad dubbelkopplings­låda S tronic.
A4 allroad blir förstås extra mullig och suv-lik med V6-dieseln, men ingen kan tänkas behöva mer kraft än vad som finns i den fyr­cylindriga 2,0-litersmaskinen. Den drar mycket jämnt och starkt över hela registret och är dessutom hyfsat snål. Räkna med omkring 0,7 l/mil vid verklig körning.

Exakt samma interiör som i vanliga A4. Men det är ingen nackdel, tvärtom är detta en av de bästa förarplatserna år 2016.

Foto: Patrik Lindgren

Allroad-tillägget innebär högre markfrigång. Exakt hur hög den är verkar dock vara svårt att räkna ut. Audi säger bara att den har 23 mm högre markfrigång än A4 kombi om bilarna har samma fälgstorlek. 17 tum är standard på allroad men tillval till kombi. Om man räknar med skillnaden från fälgarna blir det totalt 34 mm högre. Men högre än vad? Audi presenterar ingen markfrigångsiffra för A4 sedan eller kombi, så ännu verkar ingen veta hur hög allroad-bilen är.
Hur som helst lider A4 allroad inte av den något längre fjädringsvägen, den rör sig i stort sett lika lugnt och spänstigt som övriga versioner. En nyhet är dessutom att allroad-modellen nu kan extrautrustas med stötdämparreglering för 11 900 kronor extra.

Plötsligt hittade Wedberg en knapp som kunde stänga bakluckan.

Foto: Patrik Lindgren

Prispåslaget jämfört med en A4 Avant 2,0 TDI quattro S tronic är 21 600 kronor. Om man drar ifrån elbakluckan som är standard på allroad blir prispåslaget 15 700 kronor. Många kommer förmodligen, fullt förståeligt, att falla för det exklusiva utseendet och slanta upp merkostnaden.
För merkostnaden får de inte en bil som garanterat klarar sig genom ett tredje världskrig, men väl den sista skumpiga stigen till sommarstugan.

Missa inte fortsättningen då nya Audi A4 allroad duellerar med Volvo V60 Cross Country. Håll utkik under morgondagen!

Quattro ultra – Ny fyrhjulsdrift

Audi A4 allroad 2,0 TDI quattro

Foto: Patrik Lindgren

Medan de flesta A4-versioner har den traditionella självlåsande mellandifferentialen (torsen) är Audi på gång med en ny typ av fyrhjulsdrift. A4 allroad quattro 2,0 TFSI ultra blir först ut med ett fyrhjulsdriftsystem som kopplar ifrån bakhjulsdriften när den inte behövs. Hårdvaran levereras av Magna.
quattro ultra-systemet sparar tre centiliter bränsle per mil. När fyrhjulsdrift inte behövs kopplas kardanaxeln bort genom en elektriskt styrd, flerskivig koppling som sitter bakom växellådan. Samtidigt öppnas diffen i bakaxeln för att minimera friktion i drivlinan. Bakhjulen snurrar då fritt medan framhjulen driver ensamma. Allt styrs med data från givare i ABS- och ESP-system samt information om styrvinkel, gaspådrag och lutning. quattro ultra-systemet är knappt fyra kilogram lättare än den vanliga mellandifferentialen.

Audi A4 allroad quattro 2,0 TDI

Pris
399 600 kronor, säljs nu, första kund­leverans maj.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 81,0/95,5mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) mellan 3 800-4 200 r/­min. Max vridmoment 400 Nm mellan 1 750–3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med en längsgående länkarm och två tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 475, bredd 184, höjd 149, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 715, maxlast 530, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 58 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 505-1 510 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 220 km/h.


Bränsleförbrukning
(S tronic) Stad 0,55, landsväg 0,46, blandad körning 0,49. CO2 128 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 990 kronor per år.

Rivaler

Seat Leon X-Perience

Foto: Patrik Lindgren

Seat Leon X-Perience TDI 184 DSG6 4Drive
Koncernsyskonet Seat Leon X-Perience spelar i en annan prisliga, men är lika rymlig och har samma framkomlighet.

Pris: 289 900 kronor.


Subaru-Levorg

Foto: Andreas Libell

Subaru Levorg GT-S
Subarus lilla terrängkombi säljs bara med bensinmotor och CVT-låda. Ett sportigare och lite bruksigare alternativ till allroad. Och billigare.

Pris: 299 900 kronor.

Visa kommentarer