Provkörning av Audi A4 Avant 2,0 TDI 190 hk

Audi A4 har redan imponerat på oss som kört den, som sedan. Nu kommer kombimodellen Avant och den är vad svenskarna föredrar. 90 procent av alla A4 säljs med stort bagageutrymme.

Det här är nytt!

Avant. Hela 90 procent av alla A4 som säljs är Avant. I Sverige. Globalt är det tvärtom. 70 procent av världens sålda A4 har sedankaross.
Lättare. A4 Avant är upp till 120 kg lättare än föregångaren, beroende på motoralternativ.
Större. Lastutrymmet bak har ökat med 15 liter jämfört med föregångaren.

Audi A4 Sedan har hyllats av motorpressen över hela världen och ses som ett gigantiskt kliv framåt. Så även här i Teknikens Värld. Men det är som Avant den på allvar blir intressant i Sverige. Bara en tiondel av de nya Audi A4 som kommer att rulla på våra vägar är sedaner.

En titt in i bagageutrymmet ger att Audi gjort ett gediget jobb. 1 510 liter är kanske inte gigantiskt men kompatibelt med vad konkurrenterna i premiumskiktet ger. Mercedes C-klass Kombi tar lika mycket med VDA-liter mätt, BMW 3-serie Touring tio liter mindre.
Med baksätet i upprätt läge tar A4 Avant 505 liter vilket är 15 liter mer än föregångaren och lika mycket mer än 3-serie Touring och Mercedes C-klass Kombi.

Nya Audi A4 Avant har inte världens största bagageutrymme men 1 510 liter räcker långt.

Foto: Andreas Libell

Nya Audi A4 Avant har inte världens största bagageutrymme men 1 510 liter räcker långt.

Lastutrymmet är enkelt att utnyttja. Väggarna är raka och hjulhusen stjäl inget utrymme. Audi A4 Avant har exakt en meters bredd i lastutrymmet. Detta är snyggt inklätt med spännremmar i väggarna och förvaringsfack med skyddsnät längst bak.
Skenor i lastgolvet med tillhörande lastöglor kan beställas (2 500 kr) men ett vändbart bagagerumsgolv ingår. Detta kommer väl till pass då leriga stövlar, blöta hinkar och annat ska transporteras då den ena sidan har oömt material som passar för detta.

Lasthöjden är 63 centimeter och öppningen är i nederkant skyddad med metall för att det inte ska uppstå skrapmärken då ett kylskåp ska baxas in.
En annan smart detalj är det elektriskt styrda insynsskyddet som dock kan mankera visade det sig under resans gång. Plötsligt och utan förvarning small det till rejält i bilen, så pass att jag för en stund trodde vi blivit påkörda. Men det visade sig vara insynsskyddet som inte hamnat på rätt plats vid stängning av dem femte dörren utan behagade göra detta en stund senare. Med besked…
Men vi gillar inte riktigt de klena krokarna i bagageutrymmets väggar. Pallar de verkligen för en tung matkasse? Jag känner tvivel inför detta. Men gillar de snygga LED-lamporna som sitter framför dessa och sprider ljus i bagageutrymmet.

PeO Kjellström stortrivs bakom ratten i nya Audi A4 och det är många som gör det.

Foto: Andreas Libell

PeO Kjellström stortrivs bakom ratten i nya Audi A4 och det är många som gör det.

Svensken föredrar kombi och en sådan är betydligt enklare att leva med än en sedan. Samtidigt vill man ha en bil som är trevlig och inspirerande att köra och det större bagageutrymmet ska inte fungera som en resonanslåda och skapa mer ljud inne i kupén.
Audi har lyckats med allt detta i nya Avant. Du märker inte det större lastutrymmet förrän du öppnar bakluckan, på elektrisk väg om du valt till detta. Kan även ske medelst fotviftning under bakre stötfångaren.
A4 Avant upplevs som lika tyst som vanliga A4 och det betyder väldigt tyst. Vi har inte bevis för det men är beredda att tro på tyskarna när de hävdar att Audi A4 har samma låga ljudnivå som den större och dyrare Audi A8.

Helt nytt invändigt och har man MMI Navigator Plus är systemet utrustat med 8,3 tum bildskärm.

Foto: Andreas Libell

Helt nytt invändigt och har man MMI Navigator Plus är systemet utrustat med 8,3 tum bildskärm.

Nya Audi A4 har blivit bredare invändigt, +11 mm, och huvudhöjden har ökat med +24 mm (lågt placerade säten). Kupélängden har ökat med 17 mm och benutrymmet bak de facto med 23 mm.
Allt detta märks verkligen och bak sitter man faktiskt kungligt bra på de två ytterplatserna. Passageraren på mittplatsen bak har det lite sämre då mittkonsolen mellan framstolarna sticker ut en bra bit bakom dessa. Dessutom finns där en kardantunnel vilket är en eftergift åt att bilen även kommer att säljas som quattro. Det finns säkerhetsbälten för mittpassagerare men Audi själva verkar inte tycka att någon ska åka där eftersom de i sitt pressmaterial skriver om de fyra sätena.

Audi A4 har bantats rejält i sin senaste utgåva. Upp till 120 kg i Avant beroende på motoralternativ. Detta enligt Audi vilket får bevisas eller förkastas när vi får tillgång till bilar på svensk mark och kan kontrollväga dem. Men A4 Avant, liksom sedan, känns betydligt lättare i steget än föregångaren och det gör avstamp inte minst på styrningen som är i världsklass i alla fall i detta segment.

Audi A4 Avant 2,0 TDI 2016

16 tums lättmetallfälgar är standardutrustning men många kommer att välja större hjul.

Till det yttre ter det sig som om det inte hänt så mycket med A4 Avant gentemot den förra som debuterade 2008. Men det har det, vilket framgår klart om man ställer de både generationerna bredvid varandra. B8 förvandlas på ett ögonblick till en gammal utdaterad bil jämfört med B9.

Grillen är vassare, lägre och bredare, motorhuven har fyra veck och midjelinjen är snyggt utformad. Backspeglarna är kantigare och skulle du ändå tveka så sitter backspeglarna nu på dörrarna i stället för bredvid fönstret.
Audi A4 Avant klyver inte luften lika smidigt som sedanen som gör det med ett luftmotstånd på 0,23 cW, Avant har 0,26 cW vilket är väldigt bra även det, speciellt för en kombi i mellanklassen.

Audi A4 Avant 2,0 TDI 2016

Foto: Andreas Libell

Bra stolar fram och enkelt att finna en trivsam körställning.

På drivlinefronten får Avant samma laguppställning som sedan. Utöver denna provkörda 2,0 TDI på 190 hk, som rekommenderas, finns en klenare version på samma motor som ger 150 hk. Den duger för det allra mesta, men kanske blir lite klen för den som drar ofta och tungt. 322 000 kronor.

Även på bensinsidan finns intressanta alternativ. 1,4 TFSI på 150 hästar för 312 000 kr eller ännu hellre 2,0 TFSI ultra med 190 hästkrafter och ett pris på 332 000 kronor. Större bensin- och dieselalternativ finns men hamnar i marginalen. Samtliga angivna priser gäller framhjulsdrivna A4 Avant med 6-växlad manuell låda.
För många känns inte bilen komplett förrän den är försedd med 7-växlad S tronic-låda och fyrhjulsdriften quattro. Då blir det till att hala upp 22 000 respektive 18 000 kronor till ur lädret.

Audi A4 Avant 2,0 TDI

Foto: Andreas Libell

Med lite mer lull-lull närmar sig Audi A4 Avant 2,0 TDI 400 000 kronor men det kanske räcker med att stanna här. I standardutrustningen ingår nämligen även autobroms från farter upp till 85 km/h, xenonstrålkastare, klimatanläggning, multifunktionsratt, färddator, multikollisionsbroms och lättmetallfälgar.
Säkerhetssystem för det mesta finns att addera men i alla fall jag blir lite fundersam hur de egentligen fungerar. När jag står still vid en vägren passeras jag av en lastbil som kör ganska fort. Plötsligt stramas säkerhetsbältet åt och varningsblinkers drar igång. Spännande och intressant…

Audi A4 Avant 2,0 TDI

Foto: Andreas Libell

Audi A4 angör Sverige nu i november, både som sedan och Avant. Det är första gången båda karosstyperna kommer samtidigt.
Vid provkörningen av A4 Sedan föreslog jag att även en BMW-frälst borde göra en provkörning hos en handlare. Jag fick svar från läsaren Jarmo att sådant inte låter sig göras, lika lite som att byta religion.
Nu konverterar ju faktiskt folk från en religion till en annan så jag uppmanar än en gång BMW-freaks att prova nya A4. Vem vet, ni kanske blir frälsta!

Audi A4 Avant 2,0 TDI 190 hk

Pris
Från 338 000 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med en längsgående länkarm och två tvärställda länkarmar


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 473, bredd 184, höjd 143, spårvidd f/b 158/156. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 605, maxlast 540, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 505-1 510 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,9 s, toppfart 231 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,49, landsväg 0,39, blandad körning 0,42. CO2 109 g/km. (Obs S tronic, manuell data ej tillgängligt)


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 103 kronor per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer