Audi kommer nu med sin tredje och sista medlem i A5-familjen, kristnad till Sportback. Men sport är det inte tal om, möjligen back eftersom den inte känns ny för fem öre.

Första intrycket #389

Snygg make-up på gammal bekant men det tänder ändå inte riktigt till. Ser ut som, känns som, det du redan är van vid. Inte dåligt, men ingen nyförälskelse.

Tyska Audi har kämpat länge för att bli det premiummärke de i dag är. De kan. När de vill. Om de vill.

Supersportbilen Audi R8 är ett bra exempel på det, en skapelse som kan utmana det mesta på väg i dag, och även på racerbana. Ytterst kompetent och behaglig att ha att göra med.
Det är inget större fel på Audis mer familjenära bilar heller. Jag menar i stort, vem har egentligen något illa att säga om A4 och A6, eller lilla A3 för den delen. Bra bilar. Lite dyra kanske.
Men det är ju inga bilar som det börjar pirra i kroppsdelar av om man så säger.
När Audi visade A5/S5 för ett par år sedan blev det klang och jubelföreställning. Ny framvagn, ny styrgeomeri, och plötsligt hade vi här en Audi som andades körglädje och det är ett ord man inte brukade ta i sin mun när det gällde det märket om det inte handlade om S- eller RS-versioner.
Men det här var två år sedan. Nu har nyhetens behag lagt sig. Nya konkurrenter har infunnit sig och ribban har höjts.
Men Audi rullar på i samma hjulspår. Med eller utan quattro. Med eller utan S-tronic. Bensin eller diesel.
Förväntningarna var stora på A5 Sportback. Teaserbilderna spreds över världen och det pratades om en revolution, det bästa av tre världar: coupé, sedan och kombi i ett.
Det bidde en – tummetott!
Audi A5 Sportback är inte mer revolutionerande än Saab 900, Saab 9-3, Ford Mondeo, Mazda 6 eller varför inte Volkswagen Passat Combi Coupé från 70-talet. You name it.
Det här är en kombicoupé, fyradörrars coupé, eller till och med femdörrars coupé. Kalla det vad du vill.
Men nytt? Nej!
A5 Sportback har fyra karmlösa dörrar. Det är bra och vettigt. Vanliga A5 har bara två stora dörrar och det är besvärligt att lotsa in folk i baksätet, framför allt om du ska hämta dem efter deras barbesök.
A5 Sportback har en baklucka som gapar stort och då visar upp ett hål som kan svälja allt från 480 till 980 liter bagage beroende på hur du fällt baksätesryggarna som är delbara i 70/30. Lastgolvet blir inte helt plant.
Jaha. Någon som känner historiska vingslag här?
Okej, bilen är fyrsitsig vilket inte är så vanligt, men inte ens detta faktum har Audi utnyttjat. Soffan bak är som vilken A5-soffa som helst, bara det att det inte finns säkerhetsbälte och nackskydd för mittplatsen.
Varför inte två separata stolar bak så det i alla fall känns lite mer exklusivt?
För dem i framstolarna är det om möjligt än mer tamt. Jag menar, du har köpt en bil som heter Sportback och vill känna dig lite frän, lite annorlunda, lite tuff.
Men du kan lika gärna sitta i en Audi A4 Avant för det är så det ser ut.
Det behöver ju inte vara fel, och är det inte heller. Om du sitter i en A4 Avant och inte i en A5 Sportback.

Audi är fega och törs inte ta ut svängarna. Eller är det pengarna? Kanske en mix av båda två. De borde vara mera på.
Jag menar, har man nu skickat bilen på gym för att snickra till formerna lite borde Audi kunnat gå lite på djupet också. Lite annorlunda interiör hade absolut inte skadat och piggat upp anrättningen.
Vägegenskaperna är fina, trygga och stabila. Kör du med enbart framhjulsdrift kan det hända att effekten får framhjulen att protestera lite, men det är inte så farligt. Alla versioner med motorer över 200 hästkrafter får quattro som standard. I samma ögonblick som bilarna börjar driva på fyra utrustas de dessutom med S-troniclåda.

I Audis S-troniclådor är det nu så sömlöst mellan kuggarna att man kan kalla det steglöst. Inte lika effektfullt som de klockrena, skarpa, växlingarna man får uppleva i exempelvis VW Scirocco men det är effektivt, mjukt och behagligt.
Vill man ha det så i en bil som heter Sportback? Jag frågar er. Marknaden.
Audi A5 Sportback kommer i september med fem olika motoralternativ. Intressant är att dieselalternativet på 170 hästkrafter är det billigaste, men saknar den förstås både quattro och S-tronic.

Den minsta dieseln knatar på rätt bra och känns fullt tillräcklig. Roligare än minsta bensinalternativet på 180 hästkrafter som vi fick köra en stund, men som inte angör Sverige förrän 2010 och då övertar rollen som instegsversionen.
Samtliga versioner har regenereringssystem vilket innebär att energi tas tillvara vid motor och inbromsning och lagras i batteriet. Vid acceleration används den sparade energin för att minska den belastning generatorn har på motorn. I klartext – du sparar bensin, eller diesel.
En annan kul detalj är att du kan avläsa hur mycket mer bränsle bilen drar för att du använder luftkonditioneringen.
Det kan handla om typ en halv liter soppa på tio mil. När tempmätaren visar 39 grader varmt är det värt varje krona extra det kostar att använda luftkkonditionering. Jag lovar.
2,0 TDI och 2,0 TFSI är utrustade med start-stopp system som innebär att motorn stannar vid exempelvis rödljus.
För att pigga upp körupplevelsen kan du välja till Audi Drive Select som erbjuder olika körprogram vilka påverkar gasrespons, växellåda och styrning.
Men det spelar ingen större roll. Det tänder ändå aldrig till riktigt på allvar. Märkligt när vi har V6-motor på upp till 265 hästkrafter att spela med.
En titt i faktabladet visar också att denna 3,2 liter stora sexa ger mindre vridmoment än lilla 2,0 TFSI, 330 Nm mot 350 Nm.

Audi har fina motorer, men frågan är om de förfinat dem in i absurdum. De går bra, de går tyst, men de snackar inte med dig. De bara finns.
Roligaste motorn av de vi hann med att köra var 3,0 TDI! Här fanns i alla fall ett uns av nerv och tjong i medaljongen. Den är också snabbast av alla, 0-100 km/h tar 6,1 sekunder. Övriga är minst halvsekunden långsammare.
Audi A5 Sportback har bra sidor. Den är enklare att leva med än A5, du sitter bra oavsett plats. Baksätesdynan har sänkts med 40 mm jämfört med A4 sedan, detta för att huvudet ska få plats under det sluttande taket. Allt för långa ska dock inte göra sig besvär.
Bagageutrymmet är stort, motorer och växellådor rinner på utav sig själva.
Karossformen är det inget fel på, tycker jag i alla fall. Men Audi A5 Sportback saknar – förlåt – lite jävlar anama!

Övriga versioner av A5 Sportback

Du kan lägga order på A5 Sportback nu men får vänta på leverans till september. Inledningsvis tas fem versioner in, den billigaste instegsversionen med 2,0 TFSI (180 hk), framhjulsdrift och manuell låda kommer senare.

De här kan du välja mellan just nu, 2,0 TDI beskrivs i Tekniska data:

2,0 TFSI (211 hk) quattro
S-tronic. 0-100 km/h 6,6 sek. Toppfart 241 km/h. Blandad körning 0,74 l/mil. Pris: 374 300 kronor.
3,2 FSI (265 hk) quattro
S-tronic. 0-100 km/h 6,6 sek. Toppfart 250 km/h. Blandad körning 0,93 l/mil. Pris: 443 000 kronor.
2,7 TDI (190 hk)
Framhjulsdrift, 6-växlad manuell. 0-100 km/h 8,2 sek. Toppfart 235 km/h. Blandad körning 0,60 l/mil. Pris: 364 000 kronor.
3,0 TDI (240 hk) quattro
S-tronic. 0-100 km/h 6,1 sek. Toppfart 250 km/h. Blandad körning 0,66 l/mil. Pris: 445 700 kronor.

Audi A5 Sportback 2,0 TDI

Pris
334 500 kronor

Motor
Diesel. 4-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 750 och 2 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS. Antisladdsystem.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 225/50 R 17. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 471, bredd 185, höjd 139, spårvidd f/b 159/158. Tjänstevikt ca 1 610, maxlast ca 450, max släpvikt 1 800. Tank 65 liter.

Fartresurser*
Toppfart 228 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,7 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,65, landsväg 0,45, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 137 g/km.

Skatt
2 108 kronor.

*Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer