Den nya cabrioleten är betagande vacker både med och utan sufflett.

Första intrycket #80

Med nya A5 cabriolet har Audi tagit fram en  kompetent efteträdare till gamla A4 cabriolet. Kul att man behåller tygsuffletten, det ger en snyggare profil när taket är nedfällt.

Den snygga coupémodellen Audi A5 kommer lagom till våren med kapat tak. Audi överger alltså A4 som donator åt mellanklasscabrioleten. För att ge en första rapport om underverket och för att få en föraning av våren tvingades undertecknad iväg till det monegaskiska riket Monte Carlo, skattesmitarnas egna lilla paradis.

Här är det ingen som så mycket som lyfter på ett ögonbryn när Bentley, Ferrari eller Rolls Royce glider förbi. Sådana vagnar är vardagsmat i denna mondäna värld där hamnen hyser den ena lustyachten större än den andra och där fürst Albert II blickar ner över sitt rike.
På flygplatsen i Nice, där jag landar, väntar en lång radda Audi A5 Cabriolet. Och jag får ta vilken jag vill.

Den klenaste modellen under introduktionen har 2,0-litersdiesel på 170 hästkrafter. En bil som faktiskt bjuder på en del nyheter, förutom att den är en helt ny cab.
Motorn har stopp & start-system som stänger av motorn vid exempelvis rödljus. Den har också system som föreslår hur föraren kan spara bränsle vid vanlig körning. Systemet visar hur mycket extra bränsle som går åt när luftkonditionering eller bakrutedefroster är i bruk. Dessutom finns växelindikator som talar om när det är mest gynnsamt att byta växel. Symbolen ändrar både storlek och färg för att man lättare ska kunna hålla koll på förbrukningen. Lite överdrivet mycket information, om jag får tycka.
Men det är inte dieseln som hägrar för mig just nu. Några kolleger drar iväg i dieseln och det rimmar inte riktigt rätt i mina öron när slanka A5 drar iväg med ett dieselbrum.
Jag går på värstingen direkt – S5 Cabriolet, som har 3,0-liters V6-motor med kompressor och utvecklar 333 hästkrafter. Av någon anledning står det 3,0T på framskärmarna, som om motorn skulle ha turbo – men så är det alltså inte.
Som standard sitter här sjuväxlad S-Tronic, alltså den hypersnabba dubbelkopplingslådan. Standarden i övrigt är mycket hög med bland annat tre chassisättningar som väljs med knappar på panelen. Förutom fjädringens fasthet påverkas även gas- och styrrespons.

Spänner fast bältet och trycker på startknappen. Det låter lovande. Lite vasst, lite dovt, lite racigt. Framför allt låter det mer när suffletten är nedfälld och det ska den väl vara på en cab.
Apropå det så är denna sufflett just en tygsufflett och inte en plåtdito som verkar vara standard hos konkurrenterna. Audi hävdar att tyget är lättare och att det går smidigare att stuva när det är nedfällt. Ger mer bagageutrymme. 380 liter med taket uppe, 320 när det är fällt. Bra siffror. När bakre ryggstöden fälls står 750 liter öppet gap till förfogande. Svårslaget. Dessutom går det snabbt att aktivera taket. 15 sekunder att fälla ner och 17 sekunder att fälla upp och det kan göras i farter upp till 50 km/h.
Tygtaket verkar vara mycket välgjort, som bilen i övrigt, och det lämnar ute det mesta av vind, väg och andra ljud. S5 har den tjockare akustiska suffletten med innerbelysning bak som standard. Till A5 är denna tjocka sufflett tillval, men redan den vanliga standardsuffletten håller hög klass.
Vi snirklar ut från flygplatsen och ut på motorvägen. Trafiken är intensiv så några riktiga högfartsreflektioner kan jag inte delge läsekretsen. Ett antal tunnlar finns på vägen mot Monte Carlo och där kommer den häftigaste upplevelsen i S5. Ljudet. Den högfrekventa motorsången låter riktigt, riktigt gott. Och avgaspuffen när lådan byter växel gång på gång på gång – det låter så fränt att två medelålders gubbar – jag och min kollega – sitter och skrattar.
Vi kör av motorvägen och tar oss fram på trånga gator mot de centrala delarna. Det rister lite i karossen över ojämnheter men inte så att det stör.  Kommer fram till hotellet och byter bil till en 2,0 TFSI Quattro på 211 hästkrafter. Den finns även framhjulsdriven och med två effektuttag ur samma motor. 211 eller 180 hästkrafter.

Längre fram kommer även 1,8 TFSI med 160 hästkrafter, och den lär bli den billigaste och vettigaste modellen. Mer motor behövs egentligen inte. Framför allt inte i en cabriolet. Men det finns fler  och större motorer att välja bland, se separat ruta.
S5 är som sagt väldigt bra utrustad som standard. Till de mer vardagliga varianterna finns det mesta och lite till att pricka för i beställningsunderlaget. Listan är hur lång som helst. Aktiv styrning är trevligt liksom värmeutblås i nacken, men aktiv diff i bakaxeln på Quattro känns inte lika relevant, om man inte ska gasa som bara den. Men det är väl inte riktigt den typen av bil.
Överhuvudtaget känns A5/S5 otroligt välbyggda och är betagande snygga. Det finns ingenting att reta upp sig på, och faktiskt heller inte så mycket som gör en spralligt glad. Förutom avgaspuffarna då. Det är lite för perfekt, lite för tillrättalagt.
Hur vore det med lite mer försprång genom känsla, i stället för genom teknik? Kanske är det mig det är fel på. Förmodligen, eftersom Audi säljer bra även i tider som dessa.

Audi A5/S5 Cabriolet

Pris
387 400 (S5: 590 000) kronor

Motor
Bensin. 4-cyl (V6) längdmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6:1 (10,3:1). Borrning/slag 82,5/92,8 (84,5/89)mm, cylindervolym 1 984 (2 995) cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 4 300–6 000 r/min (333 hk/245 kW vid 5 500–7 000 r/min), max vridmoment 350 Nm vid 1 500–4 200 r/min (440 Nm vid 2 900–5 300 r/min).

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad man.låda. (Fyrhjulsdrift, 7-stegad automatlåda).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram övre och nedre triangellänkar, bak multilänkupphängning.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram, skivor bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7,5 (8,5) tum, däck 225/50-17 (245/40-18).  

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 463, bredd 185, höjd 138, spårvidd f/b 159/158. Tjänstevikt ca 1 700 (ca 1 950), maxlast ca 430, max släpvikt 1 500 (1 900). Tank 65 liter.

Fartresurser*
Toppfart 238 (250) km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,5 (5,6) s.

Bränsleförbrukning/skatt*
Blandad körning 0,68 (0,97) l/mil. CO2 159 (224) g/km. 

Skatt
1 245 (2 220) kronor.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer