Det finns egentligen inget utstickande alls med nya Audi A6 ultra. Den nya instegsmotorn är förvisso snålare än tidigare, men förbrukningen är ändå inte förbluffande låg.

Första intrycket

Snålversion, javisst, men inte supersnål. Instegsversion, javisst, men du behöver inte mer än så här i en A6. Måhända din nästa tjänstebil – men se till att få kryssa för utrustningslistan själv.

Slätstrukenhet

10/10

Prisvärd

5/10

Han började på företaget för ett år sedan. Som säljare. Den kemtvättade kostymen känns fortfarande lite ovan. Och när han nu fått utökat ansvar som mellanchef ska han naturligtvis ha en ny tjänstebil. Men tro inte att det ska bli tal om någon toppversion i modellprogrammet. Någon annan kryssar i utrustningslistan. Men samtidigt, han har ju ledande befattning – så en A6 måste han köra, ingen vanlig A4. Men strikt på 7,5 basbelopp. Inte en krona mer. Där är ägarprofilen, förlåt, förarprofilen på den som kör en Audi A6 2,0 TDI ultra.

Bakom ratten på det svarta provkörningsexemplaret är det egentligen inget som förvånar. Instegsmodellen utmärks lite av avsaknader. Svarta plastbrickor visar på var funktioner skulle funnits om man flyttats upp några hack i modellhierarkin, eller om vår mellanchef själv fått kryssa för det han ville i utrustningsväg.
Den nya 190 hästar starka instegsmotorn ersätter den tidigare 177-hästarsdieseln och motorn gör sitt jobb väl. Trots att A6, särskilt i kombiversion, är en stor bil så känns inte bilen undermotoriserad. Det är inte så att man vänder jordens rotationsriktning med accelerationen, men bilen duger alldeles utmärkt till högre motorvägstempo och omkörningar görs i ett nafs. Tillsammans med den sjustegade S-tronic-lådan är körupplevelsen i princip så tyskt stabil som möjligt. Motorljudet knappt hörbart, ljudbilden domineras av lågfrekventa vägljud.

På tomgång är motorljudet påtagligare, men ändå inte störande. Att det sitter en diesel under huven märks, men ljudet är snarast som en gräsklippare på långt håll hörd genom en förpackning yoghurt. Ultra-namnet ska anspela på snålhet, och visst, med 0,46 l/mil enligt EU-cykeln tillhör den de snålaste i klassen. Men siffran är ändå inte förbluffande låg, och räkna med att konkurrenterna snart är nere i ännu lägre nivåer. Under provkörningen, som skedde till stor del på landsväg, lyckades vi heller aldrig nå under 0,6 l/mil.

Sammanfattande då? Ja, A6 ultra är så god som någon vagn i A6-programmet. Det må vara en instegsversion, men det märks i relativt liten utsträckning, och den kommer säkerligen hitta tjänstebilskunder, likt vår mellanchef, i mängd.

Audi A6 2,0 TDI ultra Avant

Pris
385 700 kronor (manuell växellåda 363 000 kronor), säljs nu.

Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. 2 993 cm3, 190 hk (140 kW) vid 3 800–4 200 r/min, 400 Nm mellan 1 750-3 000 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad automatlåda (alt. 6-växlad manuell låda).

Mått/vikt (cm/kg)
Längd 493, bredd 187, tjänstevikt 1 800, maxlast 555, tankvolym 73 liter.

Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/60 R16.

Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,5 s, toppfart 226 km/h.

Bränsleförbrukning
Stad 0,53, landsväg 0,41, blandad körning 0,46. CO2 119 g/km.

Skatt
1 182 kronor per år.

Rival

BMW 5-serie Touring F11 facelift 2014

BMW 520d Touring
Tvålitersdiesel, lika många hästar. Likadan förbrukning. Ny generation kommer nästa år.

Pris: 388 400 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer