Med drivlinan från Q5 laddhybrid har nu även A6 gått och blivit laddhybrid. Med hög effekt och lång elektrisk räckvidd ser den ut att bli en eftertraktad konkurrent till BMW och Volvo. Men varför så dyr?

Det här är nytt!

5,5 mil
A6 laddhybrid kan köras upp till 5,5 mil på el. Toppfarten vid eldrift är 135 km/h.
quattro
Laddhybridversionen finns uteslutande med fyrhjulsdrift.
Förutseende
Laddhybriden har en ”prediktiv effektivitetsassistent” som automatiskt anpassar motorbromsningen när man släpper gasen.

Audi har varit snabba med att elektrifiera delar av sitt modellprogram. Lilla A3, ganska stora Q5 och jättestora Q7 och A8 har funnits i laddhybridutförande ett tag, men det finns luckor. Vi väntar till exempel fortfarande på att mellanklassaren A4 ska få en elmotor och ett laddbart batteri. När en sådan kommer vet vi fortfarande inte.
Men nu struntar vi i A4 för en stund, A6 laddhybrid är ju här! Audis senaste laddhybrid heter A6 55 TFSI e quattro och finns med både sedan- och kombikaross. Först att komma till Sverige är sedanmodellen som på papperet ser ut att bli en riktig dröm för den laddhybridtörstande tjänstebilsföraren.

Bensinmotorn, elmotorn, växellådan och batteriet känns igen från Q5 55 TFSI e. Audi har helt enkelt lyft i en exakt likadan drivlina i A6 laddhybrid. Inget fel i det, tvärtom. Det här är en utmärkt kombination av två starka motorer. När den fyrcylindriga bensinmotorn och elmotorn jobbar för fullt levererar de tillsammans 367 hästkrafter och 500 newtonmeter, vilket är fullt tillräckligt för att ge A6 rejäla fartresurser.
Kraften från båda motorerna levereras till alla fyra hjul genom en sjuväxlad dubbelkopplingslåda och kraftutvecklingen är konsekvent oavsett vilken motor som driver.

Audi A6 Sedan 55 TFSI e quattro 2020 laddhybrid

Foto: Glenn Lindberg

I framstolarna sitter man nästan himmelskt skönt och störs aldrig av något buller från vare sig motor eller däck.

Att en låg sedankaross är bättre ur effektivitetssynpunkt än en högbyggd suv blir tydligt här. Trots att de har samma motorkonfiguration och batteristorlek skiljer sig A6 55 TFSI e och Q5 55 TFSI e när vi mäter den verkliga räckvidden på el. A6 kommer 5,4 mil innan elen är slut – åtta kilometer längre än Q5.
Minst lika intressant är att räckvidden för A6 är 1,4 mil längre än närmaste konkurrenten BMW 530e xDrive. Jämförelsen med BMW är oundviklig och BMW:s laddhybrid har kortare räckvidd och betydligt lägre effekt (252 hk, 420 Nm), men också ett lägre pris.

LÄS MER: Audi A6 laddhybrid nu i Sverige från 666 000 kronor

Audi A6 Sedan 55 TFSI e quattro 2020 laddhybrid

Foto: Linus Pröjtz

Under golvet finns batteripaketet. Väskan med laddkabeln stjäl mycket plats från bagaget.

Ljudkomforten imponerar. A6 laddhybrid är nästan lika tyst när den drivs av bensinmotorn som av elmotorn och ljudet från däcken är väl dämpat.
Digital instrumentering, matrix LED-strålkastare, sportchassi, sportstolar, navigationssystem och exteriört S line-paket ingår i standardutrustningen. Mest uppskattar vi funktionen med det flådiga namnet ”prediktiv effektivitetsassistent”. Bilen använder information från GPS, kameror och radar för att anpassa motorbromsningen när man släpper gasen. Det går inte att justera bromsregenereringen manuellt, det hela sköts automatiskt och fungerar så bra att vi saknar det i bilar som inte har samma funktion.

Audi A6 Sedan 55 TFSI e quattro 2020 laddhybrid

Foto: Glenn Lindberg

Fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter understöds av en 143 hk stark elmotor.

A6 55 TFSI e quattro är nästan 100 000 kronor dyrare än BMW 530e xDrive. Det blir mindre genant för Audin att jämföras med Volvo S90 Recharge T8 som kostar ungefär lika mycket men har betydligt kortare elräckvidd. Bäst i laddhybridklassen? Mycket talar i alla fall för den laddbara A6:an.

Audi A6 Sedan 55 TFSI e quattro 2020 laddhybrid

Foto: Glenn Lindberg

A6 55 TFSI e quattro är det långa modellnamnet, väl rustad med 7,4 kW-laddning och värmepump som gör att kupén kan värmas eller kylas utan att förbränningsmotorn behöver startas.

Audi A6 Sedan 55 TFSI e quattro

Pris: 649 000 kronor, säljs nu.
Motor: Bensin-el. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm 252 hk (185 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 370 Nm mellan 1 600-4 500 r/min. Elmotor 143 hk (105 kW), total effekt 367 hk, 500 Nm, batterityp litiumjon, 14,1 kWh. Max laddeffekt 7,4 kW. Värmepump.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,1 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 245/45 R19.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 292, längd 494, bredd 189, höjd 146, spårvidd f/b 163/162. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 2 085, maxlast 436, max släpvagnsvikt 1 640. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 530 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,6 s, toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,16 l/mil. CO2 36 g/km. Elförbrukning 1,76 kWh/mil. Räckvidd 5,5 mil.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.
Skatt: 360 kronor per år de första tre åren, därefter 360 kronor per år.

Rivaler

BMW 530e xDrive Sedan 2021 facelift (5-serie)

Foto: BMW

BMW 530e xDrive Sedan
BMW:s laddhybridsedan ger betydligt lägre effekt och kortare elräckvidd. Men det syns också på priset, 530e är nästan 100 000 kr billigare än A6.
Pris: 568 000 kronor.

Volvo S90 facelift 2021

Foto: Volvo

Volvo S90 Recharge T8
Volvos allra flådigaste statsmannavagn är också en laddhybrid med 390 hk. Priset är högt och elräckvidden kort.
Pris: 646 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer