Audi

Plus

Stabilitet, kraft

 

Minus

Vägljud genom kylskåpet, svindyra tillval

 

Basfakta

Motor
12-cylindrig längsmonterad W-motor, 2 överliggande kamaxlarper cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 84/90 mm, cylindervolym 5998 cm3 Maxeffekt 450 hk (331kW) vid 6200 r/min, max vridmoment 580 Nm vid
4000 r/min.

Kraftöverföring
Fyrhjulsdrift, 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, dubbla triangellänkar, krängningshämmare och justerbara stötdämpare fram och bak.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,7meter. 3 rattvarv.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 8,5 tum, däck 255/40 R19.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 308, längd 518, bredd 189, höjd 146. spårvidd fram/bak 162/161. Tjänstevikt ca 2130, maxlast 415, max släpvikt 2300. Tank 90 liter.

Fartresurser
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,74 sekunder. 0-200 km/h 17,61 sekunder. (Teknikens Världs mätning).

Förbrukning
Stad 2,5, landsväg 0,99, blandad körning 1,38 l/mil (fabriksuppgifter).

Jaguar

Plus

Ljudkomfort, mumsig motor

 

Minus

Knappkrånglig, bitvis billig utstrålning

 

Basfakta

Motor
8-cyl längsmonterad vinkelmotor med mekanisk komressor. 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad. 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,1. Borrning/slag 86/90 mm, cylindervolym 4196 cm3. Max effekt 400 hk (298 kW) vid 6100 r/min, max vridmoment 553 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift, 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ Luftfjädring. Dubbla triangellänkar fram och bak. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 12 meter.

Hjul
Fälg 9 tum, däck 255/35 ZR 20.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 316, längd 522, bredd 186, spårvidd f/b 155/155. Tjänstevikt 1689, maxlast ca 595, max släpvikt 1900. Tank 85 liter.

Fartresurser
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,78 sek, 0-200 20,43 (Teknikens Världs mätning)

Förbrukning
Stad 1,86, landsväg 0,9, blandad körning 1,23 l/mil (fabriksuppgifter).


Limousinlyx till max

Två kraftfulla limousiner. Två slösande baksäten och en duell i den undersökande något bakåtlutade journalistikens tecken. Audi A8 6,0 Quattro L och Jaguar XJ LWB. Vilken är mest bekväm?

Vikinglottomiljonärer. Franchise-rikingar. Gråjobbande self-made män med gula entreprenadmaskiner och uppflammande kvasikändisar som en regnig sommar torterar nationen med en trallsingel. Samhällets ekonomiska överskikt är inte längre lätt att läsa av. Välståndet bär säckiga träningsoverallbyxor. Har snus under läppen. Eller bor som vanligt på fin adress och odlar konstlade hobbies.
Bara i bilvärlden är det mesta sig likt. När den monetära framgången ska manifesteras i en bekväm långresebil, en äkta limousin, har inte mycket hänt i tänkandet sedan grevar och industrialister nötte kritstreck i cigarrdoftande plyschsäten.
Det ska vara långsträckt. Bekvämt. Kraftfullt. Packat med lyx, vad nu det urtvättade begreppet omfattar, these days. Fönsterhissar? Träpaneler? Knappast, när småbilar kommer med luftkondtionering och en integrerad dvd-anläggning har blivit den nya frälsningen för svårkontrollerade barn i familjebussen.
Kalla det kultur kanske, baksäteskultur. En tydlig bristvara i dagens körfixerade utbud där fräsiga taklinjer effektivt dödar allt rumsligt välbefinnande där bak.
Undersökningen omfattar två bekväma finrum? som just nu accelererar ut ur Mockfjärds centrala delar, med siktet mot Lima. Det ena baksätet sitter skruvat i en Audi A8, med tillägget 6,0 Quattro L. Tretton centimeter längre mellan hjulaxlarna än standardmodellen. Grundpris 1073000 kronor. Bakom grillen susar en W12-motor på 450 hk, en speciell sak med cylindrar omlott på de båda cylinderbankarna. En spännande lösning som ger kompakta mått och sparad vikt. Men exakt hur speciell motorn är märks först när de fyra däcken tar grepp och drar upp tvåtonnaren i fart. Upplevelsen unnar man alla som släpar sig fram i vardagen med småmotorer. Känslan är forsens, kraftfull, utan slut.
Lika vanebildande är orken i Jaguars kompressormatade V8 i XJ LWB, Long Wheelbase. Den ligger strax framför, de krökta bakljusens ljusprickar skär genom februarimörkret.
Jaguaren är 12,5 centimeter förlängd, har 4,2 liter och 400 hästar. Inte fullt så silkeslen i karaktären, men försedd med en klädsam smak av USA. Det sköna ljudet får ett mäktigt tillägg i form av en mekanisk kompressor. Pris, utan extrautrustning, 991500 kr.
Båda bilarna är i grunden byggda med aluminiumstrukturer och har luftfjädring. Jaguaren är förstås bakhjulsdriven, Audin som nyss lämnade Mockfjärd fyrhjulsdriven.

Vi skippar det tröttande snacket om herrklubb eller germansk kylighet. Låt oss konstatera att Jaguarens längre axelavstånd (316 cm jämfört med Audis 308 cm) ger utslag i kupéns längd och benutrymme bak. Men det är mer eller mindre av akademiskt intresse när avståndet från knäna på en 192-individ som jag själv kan mätas i decimeter i båda bilarna. Bredden bak mätt i axelhöjd bjuder fyra viktiga cm till Audins fördel (baksätets utformning ger fördelar vid mätningen) men här finns också två extra centimeter i takhöjd.
Inställningsmöjligheterna är överlägsna i Audin, men så har den också ett komfortsäte a 53000 kr extra, där dynan elegant kan glida framåt. För ytterligare drygt 40000 kr kan sätet också ge massage och svalka.
Men även med baksätet ställt i normalläge är Audi bekvämare jämfört med Jaguars lite hårdare upplägg av skinnvalkarna. Stödet för kroppen är aningen bättre och eluppvärmningen avsevärt effektivare. Därmed inte sagt att vantrivseln är särskilt utbredd i Jaguaren, vars variationsmöjligheter omfattar ryggstödslutning och svankstöd.
Ingen av bilarna erbjuder den mest självklara finessen i sammanhanget, möjligheten att helt och fullt (och elektriskt) trolla bort passagerarstolen fram, till förmån för trötta ben och betydligt bättre sikt. Det är lätt att bli åksjuk, något man sällan läser i rapporter liknande denna.

För några i sammanhanget försumbara tusenlappar erbjuder Audi ett ”ljuspaket” som i mörker fyller den bakre regionen med den dämpade stämning av sorten som råder i foajén till ett designhotell, inklusive effektiv punktbelysning för studier av MAD eller Nasdaq eller vad som nu läses i baksätet på limousiner.
I Jaguaren är det mer kal motellatmosfär. Få, bländande ljuspunkter som inte tillför minsta mys men inte heller fungerar bra som nyttobelysning. Klasskillnad.
Båda tillverkarna har fått för sig att brickor ska det vara i en limousin, de sitter infällda i framstolarnas ryggstöd. Men ingen har löst uppgiften med någon geist. Audins bricka är tjock och ohanterlig, Jaguars sladdrig, liten och ful. Lika få konstruktionstimmar ägnades Audins främre ryggstöd, de är alldeles ”lösa”, inte värdiga den här nivån på bil.
Efter drygt 30 mil blottas fler minustecken när ”objektet” skiftat baksäte med åtta mils intervall.
Audin är inte tillräckligt tyst. Lyxingenjörerna tog kanske kaffepaus när det kom till ljuddämpningen runt armstödet och kylskåpet, jo ett sådant finns och tar upp en rejäl bit av bagageutrymmet och rymmer några burkar ravioli, ja eller champagne då. Här läcker det in oljud från däcken och det blir bra först när armstödet fälls in.
Även när detta är gjort upplevs Jaguaren som den tystaste vagnen. Hur mycket ljudnivån kan tillskrivas däcken är svårt att bedöma, dimensionerna på de dubbfria vinterdäcken är samma, fabrikaten skiljer. Jaguar rullar på Continental och Audi på Pirelli.
Tankpaus någonstans. Känslan av kraftfull fors, den utan slut, blir åter påtaglig. Trots att båda tillverkarna hyllar den för förbrukningen välgörande aluminiumprincipen blir det snabbt allvar vid pumpen. Lugn landsväg, Jaguar, 1,28 l/mil och Audi 1,31 l/mil. Men vid närmare eftertanke, det kanske inte är så groteskt? När direktören för 40 år sedan svängde upp i sin Mercedes 600 Pullman gick det säkert att dränera en IC-station efter att samma sträcka hade tillryggalagts.

Ljudanläggningsanalysen, med en mix av Jussi Björling, Clawfinger och Nick Drake, utfaller till Audins fördel. Ett fylligare, klarare ljud, mer tryck i basregistret. Anläggningen inklusive teve, dvd och navigator är avgjort mer lätthanterlig och begriplig i Audi (med åtminstone en av de båda fjärrkontrollerna snyggt och pedagogiskt upplagd) även om man tidvis kan kollra bort sig i valmenyerna.
Likt en baksätets James Bond styr man Jaguars anläggning med hjälp av en riklig knappsats i mittarmstödet bak. Dessvärre bär den inte samma rättframma prägel som 1960-talets föregångare, här finns en myriad av knappar med stundom svårbegripliga, tillkrånglade funktioner.
Att (stillastående) genomföra något så simpelt som ett kanalbyte på den främre teven kräver ett omständigt tryckande på touchskärmen, som säkert inte kommer att se så fräsch ut om några år.
Dvd-tekniken är fortfarande 2005 inte tillräckligt integrerad i någon av bilarna, vare sig när det kommer till apparatens inbyggnad (i Audi krävs skruvmejsel för att komma åt enheten bakom bagagerumsklädseln!) eller det mer än lovligt abstrakta handhavandet i allmänhet. Alla dessa val och inställningsmöjligheter blir till slut stressande. Hur vi än försökte fick vi aldrig liv i Audins Alpine-system. Frank Bullits Mustang skymtade blott mellan blädderattackerna när den av ljudspåret att döma sladdade sig genom San Fransiscos gator.
Teve är för övrigt något av det mest överskattade en bil kan vara utrustad med, näst efter kullagrade navkapslar. Mottagningen är fläckvis under färd, och nätt och jämnt dräglig stillastående.
Fjädringskomforten är central i en limousin, blott i ordet luftfjädring ryms ett löfte om molntussar och levitering.

Men svenska glesbygdsvägar har en enastående förmåga att ta ner dylikt på jorden, här krusas inga bälgar, i allt från potthål till det ständiga grovbruset som dagens styva bilkarosser har så svårt att filtrera bort.
Jaguarens luftfjädring inleder dagen på ett mindre övertygande sätt. När bilen väcks till liv efter en natts minusgrader smäller det oroväckande under huven. Missljudet kommer när bilens fjädringssystem fylls med luft och det låter långt ifrån 1074200 kr som detta exemplar kostar, bland annat extrautrustad med TV och dvd och nackstödsskärmar för 38900 kr.
Audi har sport, komfort och automatik att välja på. Omställningen sker via en av menyerna på skärmen och lustigt nog kan baksätespassageraren gå in i menyn med fjärrkontrollen – men (tack och lov) inte ändra fjädringsinställningen.
Efter en stunds spelande mellan lägena landar man som alltid på automatikläget. Maskinen är som vanligt överlägsen människan – kör så att sensorerna skummar av adrenalin och bilen reagerar därefter. Kör lugnt och fjädringen mjuknar. Och i likhet med Jaguar: kör fort och fjädringen sänker sig automatiskt. Att blanda in egna beslut i processen är lika meningsfullt som att manuellt växla en automatlåda, också en närvarande kvasifiness i Audi.

Jaguar har inga valmöjligheter och man saknar dem inte – utom ett, som Audi erbjuder: Möjligheten att höja karossen. Nyttan var tydlig när Jaguaren fastnade med magen på väg ner i redaktionens garage…
I kraft av sitt axelavstånd bjuder Jaguar på långsamma, behagliga karossrörelser i längsled och luftfjädringen fångar upp bilen snyggt utan att den blir gungig. Ändå briljerar Audin mer. Systemet reagerar snabbare på förändringar i fart och krängning – inte minst i stark sidvind där bilen ligger klippfast, tack vare ett imponerande samspel mellan aerodynamik, fyrhjulsdrift och fjädring.
Under samma betingelser och av motsvarande orsaker sviktar Jaguar XJ en smula. Åkupplevelsen är inte lika raffinerad. Om det sedan är skäl nog att avstå Jaguaren är en helt annan fråga, en fråga som omgärdas inte bara av ekonomiska aspekter – Audin är dyrare i allt – utan också av invanda föreställningar om vad en lyxbil ska utstråla och uttrycka. Engelskt bakåtsträveri eller stram tysk arrogans – det var inte jag som sa det.
Men att Audin är en mer genomarbetad, helgjuten pjäs är både förare (se separat ruta) och ”objekt” ense om och från baksätets horisont återstår bara några reflektioner innan insynskydden aktiveras (smidigt, elektriskt i Audi, klumpigt, delvis manuellt i Jaguar) för en välbehövlig lur.
En stilla undran: Var är den högbyggda, luftiga, verkligt smart inredda, arkitektoniskt präglade, högkvalitativa lådan med fri sikt och superkomfort? En stressbefriad tyst zon fylld av moderna spännande rymdmaterial. Inga döda kor!
Upp till kamp för en ny sorts limousin för den nya tidens krav, präglad av den enda verkligt sanna lyxen: den att befrias från mängden av absurda valmöjligheter! Till dess får väl det här duga… zzzz…

Visa kommentarer