Provkörning av Audi e-tron 55 quattro

Byggd och konstruerad i Europa, anpassad för hela världen. Audi e-tron är första modellen ut från de tyska premiumbiltillverk­arna – ren eldrift i familjebilstorlek. Den främsta styrkan är att e-tron inte känns så värst speciell jämförd med någon av övriga nya Audi.

Det här är nytt!

15 000
Kronor alltså. Köper den tvivelaktiga funktionen med kameror som ersätter de traditionella backspeglarna.
700
Den totala vikten på e-trons batteri som ligger platt monterat under hela golvet.
700
Igen, men antalet intressenter för nya Audi e-tron visar på ett stort kundintresse.
Komfort
Tyst som en Rolls-Royce på salssläta arabmotorvägar, mycket energi har lagts på att göra e-tron-färden så ljudlös som möjligt.

Väntan är över. Sett i backspegeln blev de tre mäktiga biltillverkarna Audi, BMW och Mercedes tagna på sängen när Elon Musk & Co 2009 visade upp Tesla Model S. I stället för spjutspets i fleramiljonerkronorklassen erbjöd Model S en grön el-rajd för förvisso hyggligt rika familjer men ändå i en hyfsat ”vanlig” bil. Tre år dröjde försäljningsstarten, resten är nutidshistoria.

Våren 2019 kommer nya Audi e-tron ut på den svenska marknaden, intresset är på hypernivå. 700 intressenter har satt upp sig på väntelista, Audis försäljningsorganisation betar av kunderna en efter en. Beställer du en e-tron först nu får du snällt vänta i närmare ett år, övriga lär få sina bilar under första halvåret 2019.

Audi e-tron 55 Quattro

Foto: Julia Schäfer

Accelerationen är sugande, men Audi har valt att ge e-tron mildare effektutsöndring än exempelvis Tesla.

Som en verklig kontrast kör vi Audi e-tron för första gången i produktionsklart utförande – på vanliga vägar – i Förenade Arabemiraten. I utkanterna av huvudstaden Abu Dhabi känns det som att åka futuristisk rymdraket bland alla bensinslukande megastora V8-ökensuvar av nyare snitt. Aldrig har jag sett så många Land Cruiser 200 som på denna resa. Det förstärker intrycket av att e-tron är rätt i tiden. Snart är oljedinosauriernas saga till ända. Audi har gått mycket intelligent och medvetet fram med sin e-tron-satsning. De flesta rutorna är ikryssade av utvecklingsteamet.

Storleksmässigt är den en mellanklassuv med tillräcklig räckvidd och ”låg” inlärningströskel gällande elbilsanvändning. Se e-tron som en elektrisk Q5 och du har konceptet klart för dig. Under skalet är tekniken helt ny, men själva Audikänslan är den förutsägbara, helt korrekt. Audi e-tron känns inte som en trolös framtidsvision, utan är i stället här och nu en bekväm, trovärdig och högst seriös produkt. Närmaste konkurrenter är Jaguar I-Pace och Tesla Model X, som båda känns mer rymdskeppslika. Mercedes EQC kommer inom ett halvår och därpå kommer BMW iX3, men Audi hann först av de ”Große Drei”.

Audi e-tron 55 Quattro

Foto: Julia Schäfer

Formen känns igen, eller hur? Men vi lovar, hur mycket du än letar hittar du inga avgasrör.

Teknikinnehållet är givetvis på topp, vill man förkovra sig i e-tron finns en helt nyutvecklad ordlista på nätet med special­funktioner, ett sätt för Audi att hajpa sin produkt. I verkligheten är det desto enklare. Bara till att sitta in och trycka på startknappen. Den stora växelspaken är enkel att greppa och körlägena via Drive Select ställs om strax framför det knytnävsstora skiftesreglaget.

Nyfiken på fartprestanda börjar jag i Sport-läget och stämplar högerdojan i mattan.­ Accelerationen är sugande, men Audi har valt att ge e-tron mildare effektutsöndring än exempelvis Tesla. 0-100 km/h på 5,7 sekunder­ i boostläge (vanligtvis 6,6 sekunder) räcker dock till för undertecknad och det stora flertalet av oss. Två asynkrona elmotorer står för framdrivningen, den främre har 125 kW effekt och den bakre motorn är något starkare, 140 kW. Vid lugn körning är det endast den bakre som arbetar medan en intensivare körstil, eller ett knepigare underlag, kräver båda motor­erna, något som gör e-tron fyrhjulsdriven. Något annat än quattro vore tjänstefel av en nyutvecklad Audi.

Audi e-tron 55 Quattro

Foto: Julia Schäfer

Visst är det en ny Audi, interiören känns igen. Skärmarna är här för att stanna.

Elmotorerna tillförs energi från batteripak­etet som är placerat i golvstrukturen under passagerarutrymmet. Paketet mäter 228 centimeter på längden, 163 centimeter på bredden och 34 centimeter på höjden. Det är med andra ord inget litet paket och vikten är därefter… runt 700 kg. Batterienheten har en inbyggd krockstruktur med längs- och tvärgående ”balkar” som skyddar cellmodulerna som var och en innehåller tolv 60 Ah-celler. Batteripaketets kylsystem ingår i ett större avancerat system som hanterar kylning och uppvärmning av bilens olika komponenter och delar, bland annat kupéutrymmet. Detta avancerade temperaturhanteringssystem sägs vara så effektivt att det bidrar till en räckvidds­förlängning med uppemot tio procent.

Batteripaketet, som arbetar på en spänn­ingsnivå om 396 volt, kan lagra upp till 95 kWh. Det är i paritet med de bästa i klassen (Mercedes EQC har 80 kWh, Jaguar I-Pace 90 kWh och Tesla Model X 75 alternativt 100 kWh). Enligt Audi ligger räckvidden per laddning på över 40 mil enligt den nya, tuffare WLTP-körcykeln. Med 150 kilowatts DC-laddning ska 80 procent av batteriets totala kapacitet kunna uppnås på 30 minuter. Det betyder i runda slängar drygt 32 mils körning efter en halvtimmes laddning.

Audi e-tron 55 Quattro

Foto: Julia Schäfer

Hans lyckades med bedriften att hitta tanklocket även den här gången.

Batterierna laddas också med hjälp av ett avancerat energihanteringssystem som tar tillvara på energi vid gasuppsläpp och inbromsning (som därutöver går att ställa in enligt olika steg beroende på hur kraftig­ retardationseffekt man söker). En effektivitets­assistent hjälper dessutom föraren att köra mer ekonomiskt och energieffektivt, bland annat genom att läsa av trafiken längs färdvägen i förväg. Än mer effektivt blir det om bilen körs med farthållaren.

Audi e-tron 55 Quattro

Foto: Julia Schäfer

Här är kablarna som behövs för att tanka upp bilen med massor av kilowatt. 95 kWh för att vara exakt.

Under ”motorhuven” finns ytterligare ett lastfack på 60 liter, avsett för laddkab­larna. Anordningen uppfattas som enkel i förhållande till den övrigt höga nivån e-tron utstrålar. Kanske borde huven fram vara elstyrd precis som bakluckan för att förenkla kabelanvändandet? Audi e-tron och dess batterier har redan börjat byggas i den koldioxidneutrala fabriken­ i Vorst i Bryssel. Det är samma fabrik som under många årtionden byggde Volkswagen Typ 1 (Bubblan), drygt 1,1 miljoner stycken för att vara lite mer precis. Innan Volkswagen (och Porsche) byggdes i fabriken skruvades även Studebakers modeller ihop där. Men det är snart 70 år sedan.

Nya e-tron är första steget i Audis stora elbilsoff­ensiv som accelererar redan under 2019. Nästa steg blir Audi e-tron Sportback som kommer nästa år. Året därpå, 2020, är det dags för mer sportigt betonade Audi e-tron GT där Audi Sport varit delaktiga under utvecklingsarbetet. Vi gillar att e-tron känns som en konventionell Audi, men visst hittar vi ett par gimmickar. Backspeglarna på provbilen har kamerateknik vars bilder visas på sneda skärmar placerade på framdörrarnas framkant. I den starka ökensolen är det svårt att få någon klarhet i sikten. 15 000 kronor kostar ”kameraspeglarna”.

Audi e-tron 55 Quattro

Foto: Julia Schäfer

Hans, som är en rätt reslig man, får rätt bra med plats även i baksätet.

Basutrustad går e-tron lös på 885 000 kronor, se faktarutan för övriga priser. Hinner även med en nättare tur ut i ökensanden. Genom Drive Select i offroad-läge höjs markfrigången från 172 millimeter med ytterligare 35 mm. Kör du fast trots detta finns ett Lift-läge som pumpar upp bilen 15 mm extra. Bra om man kör fast i vinterns snö. Men det är ute på asfalten som e-tron övertygar. Både vind- och elmotorljud är så ljudisolerade att man tror att man åker på en flygande matta. Säkert kommer den storporiga grovkorniga asfalten hemma i Sverige göra e-tron mer bullrig – hur mycket får framtida tester visa. Om ett år kommer den sportigare e-tron Sportback och längre fram ännu fler el-Audis. Framtiden har bara börjat.

Modeller och priser

Audi e-tron 55: från 885 000 kronor
Audi e-tron 55 Proline: från 954 000 kronor
Audi e-tron 55 Proline advanced: från 1 100 000 kronor Förmånsvärde: från 2 975 kronor

Tre frågor

Thomas Pinel

Thomas Pinel – ansvarig interiördesigner Audi e-tron.

Den virtuella backspegeltekniken har sina små skärmar placerade i dörr­arnas framkant. Varför?
– Vi vill integrera vår teknik på bästa möjliga vis, vi provade andra lösningar men då kändes det som påklistrade info-skärmar. Det är inte Audi.
Inredningsstilen hos e-tron skiljer sig inte nämnvärt från exempelvis nya Audi A6. Varför valde ni ett så pass konservativt formspråk?
– Det ska inte vara någon speciell skillnad på en eldriven Audi. I stället ska förarmiljön vara linjär och symmetrisk, några av våra kärnvärdesord.
Kan du avslöja några fler e-tron-modeller som är på gång?
– Allt det där är förstås hemligt men en Sportback med flackare coupétak kommer visas under 2019 och längre fram kommer e-tron-paletten byggas på ytterligare.

Audi e-tron 55 quattro

Pris
885 000 kronor, säljstart 2019, första kundleverans första halvåret 2019.


Motor
Elmotor. Max systemeffekt 402 hk (300 kW), max vridmoment 664 Nm. Batterityp litium-jon, 95 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda med möjlighet att välja fasta växlar.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring fram och bak, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u. meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5 tum, däck 235/60 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 293, längd 491, bredd 194, höjd 163, spårvidd f/b 166/165. Markfrigång 17. Tjänstevikt ca 2 560, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 1 800. Taklast i. u. Bagagevolym (VDA-liter) 600 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,7 s, toppfart 200 km/h (begr).


Bränsleförbrukning (WLTP)
Elförbrukning blandad körning ca 2,8 kWh/mil. Räckvidd blandad körning40 mil.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år. Batterigaranti 8 år/16 000 mil.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace 400 AWD
I-Pace övertygar med fin körkontakt för föraren och tillräckliga utrymmen trots den slanka och lutande taklinjen. NEDC-räckvidden på 54 mil ska tas med en nypa salt, Jaguar är en törstig strömslukare.
Pris: 849 900 kronor.

Tesla Model X

Tesla Model X 75D
En större bil, som jämfört med Audin känns betydligt mer amerikansk i stort som smått. Fördelen är väl utbyggd infrastruktur av laddstationer.
Pris: 1 046 500 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer