Nästa elektrifieringssteg för Audi är inte längre räckvidd, det är mer effekt och mer körglädje. Med tre elmotorer får Audi e-tron S Sportback monsterprestanda och lyckas nästan trolla bort sina 2,6 ton.

Elbilarna behöver inte bara vara tysta, bekväma och snälla mot miljön. De kan vara roliga också. Så verkar i alla fall Audi resonera när de nu är på gång med utvecklingen av de första S-modellerna i e-tron-utbudet. Hemma hos Audi i Ingolstadt får vi en första, kort provkörning av e-tron S Sportback som kommer senare i år. Bilen är fortfarande lätt maskerad för att vi inte riktigt ska se hur den ser ut, men det är ändå tydligt vad det här är – Audis första eldrivna S-modell!

Audi e-tron S Sportback

Foto: Tobias Sagmeister

Erik Wedberg kör den första trippelmotoriserade Audin.

Första provsmakningen av e-tron S Sportback blir med Stig Blomqvist bakom ratten. Ja, The Stig är här och representerar Audis quattro-arv. Det är i år exakt 40 år sedan den första Audin med quattro-system såg världens ljus – Ur-Quattro – en bil som Stig Blomqvist vann rally-VM med 1984.

– Man måste hålla ganska låg fart in i böjarna och sen gå på fullt med gasen, vridmomentet kommer som starkast i 70-80 km/h. Den är väldigt snäll och enkel att sladda med, säger Stig samtidigt som han ställer upp Audin på bredden i en lång 180-graderskurva.

Audi e-tron S Sportback

Foto: Tobias Sagmeister

Stig Blomqvist är ”Mr Quattro” med en hel bilvärld. Lanseringen av e-tron S sammanfaller med 40-årsjubileet av Audis quattro-system.

Den lite slankare versionen av stora suven e-tron kallas Sportback och den kommer till Sverige i början av våren. Ett par månader senare kommer S-modellen som kan fås med både den vanliga karossen och som Sportback. Den stora skillnaden mot e-tron 50 och 55 är att e-tron S har tre elmotorer i stället för två. Mellan framhjulen sitter en 204 hästkrafter och 355 newtonmeter stark motor, precis som på e-tron 55 alltså, men med lite mer effekt.

Audi e-tron S Sportback

Foto: Tobias Sagmeister

Både e-tron Sportback och vanliga e-tron kommer i det snabbare S-utförandet.

Det är mellan bakhjulen det häftiga finns. Här har Audi stoppat in två ovanligt små och kompakta motorer som driver varsitt bakhjul. Varje bakmotor utvecklar 180 hästkrafter och 309 newtonmeter. Sammanlagt blir allt det här 503 hk och 973 Nm.
De bakre motorerna har ingen mekanisk förbindelse mellan sig och mellan varje motor och hjul finns en reduktionslåda. Det här gör att kraften kan fördelas helt steglöst och blixtsnabbt mellan ytter- och innerhjul i en kurva. Då vrids bilen runt sin egen axel på ett helt annat sätt än normalt och smiter runt kurvan.

Audi e-tron S Sportback

Foto: Tobias Sagmeister

De dubbla bakre motorerna gör den stora och tunga elbilen extremt lättkörd och snäll över greppgränsen.

Det går förstås också att få båda bakmotorerna att ladda på för fullt, ungefär som en låst diff, för att kunna sladda brett. Klart underhållande, men frågan är hur många elbilsägare som kommer att ta sin cirka 2,6 ton tunga suv till en bana och göra så här.

Efter några bredsladdsvarv med Stig Blomqvist i förarstolen tar jag över. Det går förstås inte alls lika brett, snabbt eller snyggt, men överraskande bra ändå. Den 2,6 ton tunga elbilen är ytterst snäll när den kliver över gränsen mellan grepp och sladd och det är busenkelt att styra sladden med gasen. Kraftutvecklingen är linjär och förutsägbar. Men man måste stampa till rejält på den högra pedalen, Audi har inte samma hyperkänsliga gaspedalsmappning som Tesla.

Audi e-tron S Sportback

Foto: Tobias Sagmeister

S-modellerna får en lätt omstukning av luftintagen i främre stötfångaren och breddade hjulhus.

Vid lite mer normal körning används främst de bakre motorerna. Då får den främre vila. Så även när man bromsar. E-tron S motorbromsar med en kraft upp till 0,3 g och det görs till nästan 100 procent med bakmotorerna. Värt att notera är att Audi både utvecklar och bygger sina elmotorer själva i motorfabriken i ungerska Györ.

Audi e-tron S Sportback

Foto: Tobias Sagmeister

Sportback-modellens fallande taklinje inkräktar på bagageutrymmet, men inte så mycket som man kan tro. e-tron Sportback lastar 615 liter mot vanliga e-trons 660 liter.

Mellan hjulaxlarna finns samma 95 kWh-batteri som i e-tron 55 och max laddeffekt är 150 kW, precis som på standardbilen. Någon räckviddssiffra för e-tron S-modellerna har inte presenterats, men vi kan anta att den kommer att vara några mil lägre än för e-tron 55 som tar sig 43,6 mil i uppdaterat utförande.

Audi e-tron S Sportback

Foto: Tobias Sagmeister

Invändigt märks inga S-specifika detaljer. Kamerabackspeglarna är fortfarande knepiga, vi har inte vant oss.

Audis eldrivna modeller har hittills inte positionerat sig som de billigaste eller snabbaste på marknaden. Längst räckvidd har de inte heller. Kvar återstår kanske bara att konkurrera om att vara förarens val, och då är de första S-modellerna ett bra steg på vägen.

Audi e-tron S Sportback

Pris: Ej fastställd.
Motor: El. Asynkronmotor. Max effekt 503 hk (370 kW), max vridmoment 973 Nm, batterityp litiumjon, 95 kWh brutto, 86,5 kWh netto. Snabbladdning 150 kW.
Kraftöverföring: Motorer fram och bak, fyrhjulsdrift. 1-växlade reduktionslådor fram och bak.
Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel i.u.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: i.u.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 293, längd 490, bredd 194, höjd 162, spårvidd f/b i.u. Markfrigång i.u. Tjänstevikt ca 2 600, maxlast i.u, max släpvagnsvikt i.u. Bagagevolym (VDA-liter) 615-1 725 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,5 s, toppfart 210 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): I.u. Räckvidd i.u.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år, Batteri 8 år/16 000 mil.
Skatt: 360 kronor per år.

Rivaler

Tesla Model X 2019

Foto: Patrik Lindgren

Tesla Model X Performance
Sjusitsig, vrålsnabb till 100 km/h och nästan 50 mils räckvidd, men inte alls lika körbar som e-tron S.
Pris: 1 195 900 kronor.

Mercedes EQC 400 4Matic 2020

Mercedes EQC 400 4Matic

Mercedes EQC 400 4Matic
Mer jämförbar med vanliga e-tron. Upplevs stor, tung och mjuk. Men snabb rakt fram.
Pris: 805 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer