Med mycket extrautrustning blir Audis minsta suv ännu roligare att se på och ännu roligare att köra. Men hur mycket är du egentligen beredd att betala för allt det där roliga?

Det här är nytt!

Quattro
Via den hydrauliska lamellkopplingen kan 50 procent av kraften skickas till bakhjulen.
Priset
Nej, den höga prissättningen är inte ny i sig. Men att en liten bruksbil kan kosta så mycket som över en halv miljon är en nyhet för mig.
Polygonal design
Q2:ans redan speciella formspråk förstärks ytterligare med exteriörpaketet S line.

Mitt på Mellbystrand ser den ut som en liten guldklimp. Och det är precis vad den också är. Audi Q2 är rolig att både se på och att köra, och just den här Q2:an har en hel del extra i utrustningsväg – vilket inte gör den tråkigare. Men först vill jag ge en heads-up – allt, ja precis allt, som nämns i denna provkörning är extrautrustning. Och allt kostar därför extra. Mycket extra.

Vi snackar det spänstigaste motoralternativet, vilket i Q2 innebär en fyrcylindrig diesel med 190 hästkrafter. Naturligtvis fyrhjulsdriven och med automatlåda. Ett motoralternativ som passar Q2 bra. Med 190 dieselhästar blir den förhållandevis lilla bilen oförskämt pigg, och tillsammans med den sjustegade dubbelkopplingslådan sker accelerationer alltid smärtfritt. Fyrhjulsdrift kan tyckas som en nödvändighet på en suv, men handen på hjärtat – hur många behöver de två extra drivande hjulen? De flesta Q2:or lär troligtvis aldrig hitta utanför storstadsgränserna.

Audi Q2 2.0 TDI 190 quattro S line

Foto: Daniel Abrahamsson

Den här bilen har ”chassi med stötdämparreglering”, vilket betyder att stötdämparna anpassar sin inställning mellan ”stenhård” och ”inte riktigt lika hård, men nästan” efter dina önskemål.

På utsidan hittar vi S line-exteriörpaket, vilket innebär ett kjolpaket som får bilen att se ännu mopsigare ut än vad den redan är. Hjulhusen fylls av 19 tum stora fälgar, skodda med 235/40-däck. Strålkastarna är av LED-typ, och baklamporna har dynamisk, rullande blinkers. Sist på utsidan hittar vi titan-grå sideblades, som kontrasterar den gula skönhetens höfter.

Men det är inte slut än, för det är på insidan det händer! Även här är det S line som står för designen, vilket bland annat innebär kramgoa sportstolar. Stolarna är klädda i läder och alcantara, sportratten är avsågad nedtill, med växelpaddlar baktill och mellan framstolarna finns ett armstöd. Som tur är är armstödet bilens billigaste utrustningsalternativ…

Audi Q2 2.0 TDI 190 quattro S line

Foto: Daniel Abrahamsson

Dieselmotor med 190 hästkrafter gör lilla Q2 nästan oförskämt pigg.

Den här bilen har ”chassi med stötdämparreglering”, vilket betyder att stötdämparna anpassar sin inställning mellan ”stenhård” och ”inte riktigt lika hård, men nästan” efter dina önskemål. Q2 är stötig, speciellt med 19-tumshjul. Och den har hög ljudnivå i kupén, speciellt med 19-tumshjul.

Infotainmentsystemet är kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto, som tillsammans med ljudsystemet från Bang & Olufsen spelar din favoritmusik medan du laddar telefonen trådlöst i mittkonsolen. Instrumentklustret, som är digitalt och på Audi-språk kallas Virtual Cockpit, tillhör bilens mest användbara extrautrustning. Mitt framför näsan på dig kan all information du behöver, och mer därtill, visas. Detta tillbehör gör bildskärmen mitt på instrumentbrädan fullständigt meningslös och som grädde på moset finns en head up-display (av modell ”uppfällbar plastskiva”), som nästan känns lika onödig som den mittre bildskärmen. Adaptiv farthållare, körfältsassistent, köassistent, nödbromsningsassistent och parkeringshjälp är några av säkerhetsfinesserna som ingår i Assistanspaketet.

Det mest extrema med extrautrustningen och dess prissättning på denna bil måste, med tanke på dagens smarta mobiltelefoner, ändå vara navigationssystemet. MMI navigation plus med MMI touch kostar… *host*… 32 700 kronor extra. Ja, du hörde rätt. 32 700 för något som din smartphone klarar minst lika bra. Tänk då också på att du redan har betalat extra för de båda bildskärmarna som navigationen använder.

Audi Q2 2.0 TDI 190 quattro S line

Foto: Daniel Abrahamsson

S line innebär att ratten huggs av rejält i nederkant. Sportstolarna kramar om extra mycket.

Audi Q2 marknadsförs som en bil för ”de yngre”. Q2 2.0 TDI quattro sport 190 S tronic har ett grundpris på 333 300 kronor. Det är inte ett märkvärdigt högt pris om man jämför med flera konkurrenter, men med den extrautrustning som jag ovan har gått igenom, plus ytterligare några mindre tillbehör, blir totalsumman för den provade bilen hela 551 400 kronor. Jo, jag tackar jag. Och då är till exempel varken dragkrok, kupévärmare, taklucka eller backkamera ikryssade i utrustningslistan…

Audi Q2 2,0 TDI 190 quattro S line

Pris
333 300 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 81,0/95,5mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) mellan 3 800-4 200 r/min. Max vridmoment 400 Nm mellan 1 750–3 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo med progressiv utväxling. Vändcirkel 11,1 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 419, bredd 179, höjd 151, spårvidd f/b 155/154. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 588, maxlast 452, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 405–1 050 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 218 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,59 l/mil, landsväg 0,46 l/mil, blandad körning 0,51 l/mil. CO2 134 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
2 302 kronor per år.

Rivaler

Volvo XC40 D4 AWD Momentum
Liknande designtänk, men med några extra centimetrar i utrymmesväg. Högre grundpris – men mer standardutrustning.
Pris: 383 900 kronor.

Foto: Fabian Kirchbauer

BMW X2 xDrive20d
Helt ny, ännu dyrare och ännu onödigare. Men små, överdesignade suvar verkar vara vad biltillverkarna tycker att vi behöver.
Pris: 400 000 kronor.

 

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Audi Q2 2,0 TDI 190 quattro S line
NÄSTA Burt Reynolds Trans Am till salu