Provkörning av Audi Q3 45 TFSI quattro Edition one S tronic

Audis kompaktsuv Q3 av andra generationen slog självaste mästaren Volvo XC40 i sitt första test. Fint chassi, god flexibilitet och bra nivå i allmänhet övertygade testlaget den gången. Nu har Audi lastat på med kraft och fyrhjulsdrift och vi undersöker hur det står till med dagsformen.

Det här är nytt!

45
Nomenklaturen har inget med slagvolym eller effektsiffra att göra, det är i stället en hierarkisk nummerstege.
Nästan-RS
Hetsig drivlina och quattrodrift – en GTI på styltor.
Storlek
Senaste Q3 är till skillnad från sin föregångare rymlig nog för en barnfamilj.
233
Toppfarten i km/h. Q3 – än så länge. SQ3 och RS Q3 lär inte vänta på sig länge till.

Audi brukar aldrig vara vän av ordning när vi på Teknikens Värld liknar deras modeller med övriga inom den väldiga Volkswagen-gruppen. Man vill stå fri från sina koncernkusiner trots att genuppsättningen säger direkta motsatsen. Varumärkena inom VAG (Volkswagen Aktiengesellschaft) kan till och med tillverkas sida vid sida, ändå tar Audi avstånd från sina släktled.

”MQB27A2” heter nya generationen Audi Q3 (intern typbeteckning ”F3”) på koncernspråk – just MQB innebär att modellen delar teknik med flertalet kompaktbilar.­ Däribland Volkswagen Golf GTI och liknande sportiga hel-, halv- och semi-tyska derivat. Inget att skämmas över direkt. För så är det, koka-soppa-på-en-spik-receptet är av nöden och plånboken tvungen, ibland blir rätten alldeles strålande. Som i fallet Q3, även om den kan uppfattas lite varumärkesvilsen – eller som Kalle Grundel spikade det hela: ”blundar jag och kör kan det lika gärna vara en Seat”. För övrigt inget som rekommenderas, att blunda och köra.

Audi Q3 45 TFSI quattro Edition one S-tronic

Foto: Glenn Lindberg

S-line är startnivån hos 45 TFSI. Feta infoskärmar dominerar instrumentbrädan.

Som en verklig vitamininjektion får formsäkra­ Q3 nu hetare drivlina kallad 45 TFSI med 230 hästkrafter, 350 newtonmeter och givetvis Haldex-baserad quattro fyrhjulsdrift samt sjuväxlad dubbelkopplingslåda S tronic som standard.

Acceleration 0-100 km/h avverkas enligt uppgift på 6,3 sekunder trots tjänstevikt på 1,8 ton. Bensinförbrukningen anges till 0,89 l/mil vid blandad körning (WLTP). Under provperioden snittades det dock på höga 1,3 l/mil, men då körde vi inte heller som byråkratiska EU-labbråttor…

Audi Q3 45 TFSI quattro Edition one S-tronic

Foto: Glenn Lindberg

Skulle du nöja dig med 35 TFSI med ”endast” 190 hästkrafter sjunker priset närmare 100 000 kronor.

Kruxet är att Q3-hetsporren tills vidare endast går att kombinera med sportlyxiga ”Edition one”-paket, startpriset är av tappa-hakan-typ: 550 200 kronor. Har du sedan råd att extrautrusta din Q3 ytterligare till tänd­erna får du en ”mini-Q8-look-a-like”, både till utseende­ och stil. Sedd på avstånd liknar de båda Q-modellerna varandra och med stora hjul samt sportattribut växer aggressiviteten hos Q3-desigen avsevärt.

Avgör själv vad du gillar­ bäst men dyra och höga 20-tumshjul gör ingen annan än Audihandlaren glad. Eventuell grannavundsjuka borde till och med du som bilsmart Teknikens Värld-läsare kunna bortse från vid det här laget.

Audi Q3 45 TFSI quattro Edition one S-tronic

Foto: Glenn Lindberg

Utseendet är moget vuxet hos kompakta Q3. Kupén har plats och komfort för fyra fullvuxna på långfärd.

Q3 med 45 TFSI-drivlinan blir en verklig kameleont, den passar liksom in i flera fack samtidigt. Sportig nog för att dra upp körglädjessmilbanden på max men samtidigt funktionell nog för fyra vuxna på weekendskidtur. Baksätet är klurigt nog delat 40/20/40 vilket gör packning av last och baksätesfolk himla enkelt. Omkörningar på vårvinterfjällvägar går både stabilt och trafiksäkert fort.

Personligen vänder jag dock blicken åt ett annat håll, nämligen sydväst. Till spanska Cupra Ateca 2,0 TSI 4Drive DSG7 med 300 hästkrafter, toppfart på 247 km/h och fyrhjulsdrift 4Drive som standard (läs vår provkörning här). Ännu en MQB-variant. Prislappen? 416 400 kronor, då blir det över både till saltade bensinräkningar och tre års feta vägskattavgifter.

Audi Q3 45 TFSI quattro Edition one S tronic

Pris
550 200 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 230 hk (169 kW) vid 5 000-6 700 r/­min, max vridmoment 350 Nm vid 1 500-4 400 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 235/50 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 448, bredd 185, höjd 157, spårvidd f/b 158/158. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 796, maxlast 404, max släpvagnsvikt 2 100. Tank 60 liter. Taklast 75. Bagagevolym (VDA-liter) 530-1 525 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,3 s, toppfart 233 km/h.


Bränsleförbrukning
(WLTP): Låg 1,23, medium 0,89, hög 0,78, extra hög 0,87, blandad 0,89 l/mil. CO2 202 g/km.


Garantier
2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
10 684 kronor per år de tre första åren, därefter 2 362 kr/år.

Rivaler

Mini Cooper Countryman 2,0 John Cooper Works All4

Foto: Glenn Lindberg

Mini Countryman 2,0 JCW All4
Chassi och drivlina lika som BMW X1/X2 men i Mini-förklädnad betydligt busigare. Bullrig och stötig typ. Prislappen saltas på ytterligare i rask takt med graden av utrustningstillval.
Pris: 423 800 kronor.

Volvo XC40 Inscription T5 AWD Denim Blue

Volvo XC40 T5 AWD R-Design
Minsta Volvo-suven i R-Design-trim bjuder på 247 hk, åttastegad automatlåda och AWD-fyrhjulsdrift. Volvon behöver lull-lullas extra för att komma upp i Audi ”Edition one”-nivå.
Pris: 445 900 kronor.

Visa kommentarer