Suvcoupéer är minst sagt en udda skara bilar. Suvar där det arbetas flitigt med att arbeta bort de suviga beteendena, och Q3 Sportback ska locka kunder som inte nödvändigtvis vill ha en suv.

Det här är nytt!

Karossform
Q3 har fått en kraftigt sluttande taklinje. All plåt från a-stoplarna och bakåt är ny gente­mot vanliga Q3, inklusive dörrar och stomme.
Sportchassi
Det sänkta och styvare sportchassit är standardutrustning till Q3 Sportback, men både vanliga chassit och ställbar stötdämpning finns som alternativ.
Mildhybrid
Q3 Sportback får ett 48-voltsystem till 35 TFSI. Ska spara upp till 0,04 l/mil enligt Audi.

Idén om suvcoupéer är märklig – allting är motsägelsefullt. Ta en rymlig, praktisk­ och bekväm biltyp och gör den trång, opraktisk och mindre bekväm med hjälp av en slankare taklinje och sportigare fjädring. Ut kommer ett beteende som gör att bilen i stället blir styv, snabbstyrd och i bästa fall rolig att köra. Som en vanlig­ coupé med andra ord.

Själv är jag väldigt skeptisk till den ”nya” trenden som började så tidigt som med BMW X6 2008. Men det är först nu konceptet börjar ta fart på allvar, inte minst hos Audi där Q8 kom i fjol, nu kommer Q3 Sportback och inom en snar framtid även E-tron Coupé. Trots min skepticism förvånas jag av mig själv när jag ser Q3 Sportback för första­ gången – den ser riktigt bra ut! Audi Q3 Sportback påminner väldigt mycket om Audi Q8 till utseendet. Trots väldiga skillnader i storlek­ ser Q3 Sportback ändå bred och rejäl ut, två ord som beskriver Q8 bra.

Audi Q3 Sportback

Foto: Tobias Kempe

Interiören är modern men den stora växel­väljaren känns onödig.

Borde förresten inte Q3 Sportback heta Q4 om nu coupéversionen av Q7 heter Q8? Det kan man tycka, men för det första har man redan bränt det namnet på konceptbilen Q4 e-tron. Audi säger även att Q3 Sportback är så lik Q3 i grunden och att den därför­ inte förtjänar ett eget namn. Gällande Q8 försvarar Audi namngivningen med att det skiljer mycket mera mellan Q7 och Q8 och att Audi då klassar sistnämnda som en egen modell. Jag frågar Stefano Bosio, produktansvarig, vad en coupé av Q5 skulle heta och får svaret ”Om det skulle bli aktuellt blir det Q5 Sportback, inte Q6.”

Audi Q3 Sportback har ett sportigt uppträdande på vägen vilket härstammar från sportchassit och den progressiva styrningen. Bägge är standard för Sportback, vilket även Drive Select (körläges­väljare) och glanspaket är. Och det är vad man får för prispåslaget på 23 400 kronor.

Trafiken har lagt sig och 230 hästkrafter skjuter­ iväg den silvervita Q3:an i en bra fart uppför den branta stigningen, att regnet har tilltagit är inget som bekymrar accelerationsgreppet. TFSI 45 har fyrhjulsdrift som standard.­ Växellådan är något seg när sjuan ska bli trean och kraften ska komma till hjulen, en sekund av ingenting följs upp av en kraftfull men samtidigt len acceleration.

Audi Q3 Sportback

Foto: Tobias Kempe

Provkörningsbilen ger ett stort fotavtryck från däcken – 255/40 R20.

Tvålitersmotorn är inte segmentets mest underhållande, men den gör ett bra jobb. Solid känsla och goda kraftresurser oavsett varvtal.­ Jag petar växelväljaren åt höger för att styra växlarna manuellt med rattpaddlarna och Q3 Sportback är verkligen med på noterna när den väl har kommit igång. Då är gasresponsen direkt och dubbelkopplingslådan snabb, upp som ner utan tvekan.

Progressiv styrning gör att man behöver mindre rattutslag för att hjulen ska styra – en teknik som effektivt ökar känslan av en direkt styrning. Chassit är styvt och de minimala karossrörelserna i kurvorna får mig nästan att glömma bort att det här faktiskt är en suv. Bilen är riktigt tight och jag som förare får en väldigt bra känsla för var hjulen är.

Audi Q3 Sportback

Foto: Tobias Kempe

De större 20-tums-fälgarna är ett dyrt tillval: 29 200 kronor!

Min Q3 Sportback rullar på den för bilklassen extrema däckdimensionen 255/40 R20. Som standard rullar Sportback på 18-tummare. Att Q3 erbjuds med 20-tummare och att det faktiskt ser naturligt ut förbryllar. Så Audi har lyckats med att bygga en suv som inte känns som en suv. Om det är en merit. Komforten blir förstås lidande av det hårdare sportchassit men vägarna här nere i Schweiz är väldigt släta så det är svårt att ge ett rättvist utlåtande på den punkten. Men Q3 Sportback upplevs spontant inte som stötig.­

En sak som kan bekräftas om komforten är att den har utomordentligt bra säten. Bra justermån­ och bra stöd för hela kroppen som passar vid både aktiv körning och motorväg. Interiören är samma som i Q3 vilket är bra. Riktigt snyggt, infotainmentsystemet och den digitala instrumenteringen är lätt att ta till sig.

Lustigt nog för den opraktiska karossformen inte med sig så mycket negativa egenskaper. Sikten genom bakrutan är fullt tillräcklig och faktiskt rymmer Sportbacken lika många liter i bagageutrymmet som vanliga Q3. Med uppfällda säten ska sägas, fäller man ryggstödet i baksätet har plötsligt 125 VDA-liter försvunnit (totalt 1 400) jämfört med vanliga Q3 (1 525).

Audi Q3 Sportback

Foto: Tobias Kempe

Audi tar extra betalt för det mesta men LED-strålkastare är standard.

Som vanliga Q3 har även Sportback tredelat baksäte. Litet minus blir det sittandes i baksätet där takhöjden har fått sig en snyting. Personligen har jag (166 cm lång) uppskattningsvis fem centimeter luft mellan huvudet. Inget störande för mig men längre passagerare lär få frisyren tillplattad.

Byter ut Q3 45 TFSI (230 hk bensin) mot 35 TFSI. Det innebär samma antal cylindrar,­ fyra, men en mindre cylindervolym, 1,5 i stället för 2,0. Effekten går från 230 till 150 hästkrafter men det intressanta är att ett mildhybridsystem på 48 volt tillkommer, vilket är den enda elektrifierade drivlinan som Q3 Sportback lanseras med.

Audi Q3 Sportback

Foto: Tobias Kempe

Här är stora skillnaden mot vanliga Q3. Syftet är helt enkelt att göra bilen snyggare.

Mildhybridsystem gör väldigt lite för körningen, främst är det start/stopp som går lenare. Motorn stänger inte bara av sig när bilen står stilla, utan även när gaspedalen släpps helt under färd. Detta händer väldigt sällan i provkörningsbilen men när det väl händer är det inget som märks, förutom att varvräknaren går ner till noll. Enligt Audi ska mildhybridsystemet kunna spara upp till 0,04 l/mil.

Förutom de två bensinmotorerna kommer Q3 Sportback med en dieselmotor på 150 hästkrafter vid lanseringen nu i höst. Senare kan vi med största sannolikhet vänta oss både en S och en RS-version.

Tre frågor

Stefano Bosio – produktansvarig för Audi Q3 Sportback

Foto: Tobias Kempe

Stefano Bosio – produktansvarig för Q3 Sportback.

Skiljer Q3 Sportback något från vanliga Q3 utöver det man ser?
– Nej, chassimässigt är de identiska.Men faktiskt så är alla plåtar bakom framskärmarna nya.
Vilka är det som ska köpa Q3 i Sportback-utförandet?
– Kvinnor, yngre människor och köpare som kanske inte vill ha suv egentligen.
Hur stor del av försäljningen kommer Sportback ha?
– Det får jag tyvärr inte säga någonting om.

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S line

Pris
499 600 kronor, säljs nu, första kundleverans oktober.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 230 hk (169 kW) vid 5 000-6 200 r/­min, max vridmoment 350 Nm vid 1 500-4 300 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 4 länkarmar per sida.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 235/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 450, bredd 184, höjd 156, spårvidd f/b 158/158. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 700, maxlast 510, max släpvagnsvikt 2 100 Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 530-1 400 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,5 s, toppfart 233 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 0,95 l/mil, landsväg 0,61 l/mil, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 166 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Ingen uppgift.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
6 832 kronor per år de första tre åren, därefter 1 570 kronor per år. Rivaler

BMW X2 M35i

Foto: BMW

BMW X2 M35i xDrive
X2 är 14 cm kortare än Q3 Sportback. BMW har hunnit ut med en M35i-version med 306 hästkrafter som distanserar Q3 Sportback 45 TFSI rejält.
Pris: 533 500 kronor.

Mercedes GLA 2019

Foto: Patrik Lindgren

Mercedes GLA 250 4Matic
GLA har inte lika slank linje men är fortfarande trång. 442 cm gör den kortare än Q3 Sportback men bagagevolym på 421-1 235 liter är dåligt.
Pris: 382 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer