Provkörning av Audi R8 e-tron

Stort! Befinner mig i en av världens längsta byggnader. Sitter i den absolut dyraste bil jag någonsin kört. Audi R8 e-tron! Redan nedlagd en gång, men nu ska den börja tillverkas!

Första intrycket

Hur kul som helst att köra! Med ny batteriteknik kommer den nu att börja byggas, om än i liten skala. Och det är nog inte så många som har råd heller …

Sladdvänlig

10/10

Prisvärd

1/10

Tempelhof var en av världens viktigaste flygplatser efter andra världskriget. Planen landade var 90:e sekund med förnödenheter.
Flygplatsen var, och är alltjämt, en av världens längsta byggnader med drygt en kilometer. Det är en mäktig syn, även nu.
Jag har fått inträdesbiljett till helgedomen av Audi eftersom de valt att visa upp sin elbilsframtid här. Trodde jag då, sommaren 2013.
Bara några veckor innan jag får köra Audi R8 e-tron meddelar Audi att bilen inte kommer att tillverkas. Den blir för dyr. Audi har jobbat med bilen i fem-sex år och förhoppningen var att batteritillverkarna skulle komma fram med alternativ som var både billigare och uthålligare.
Men nu, ett drygt halvår senare kommer meddelandet att R8 e-tron ska ­tillverkas, om än i liten skala. Detta eftersom ny batteriteknik kommit snabbt och blivit billigare. Samtidigt kommer bilens räckvidd att ökas från 21 till 40 mil. Så jag fortsätter min provkörning.

Vi provkörde R8 e-tron redan 2010 (hette då enbart e-tron). Då var den fyrhjulsdriven med en elmotor vid varje hjul. Nu är den bakhjulsdriven med en elmotor på 150 kW vid bakhjulen. Rensad från det mesta. Audi hävdar att det finns nio detaljer (utan att gå in på vilka) som härstammar från vanliga R8.
23 procent av e-tron utgörs av kolfiber, 75 procent av aluminium och annan lätt metall. De kvarvarande procenten är kablage med mera. Chassistrukturen väger bara 199 kilo vilket är 23 kilo mindre än i R8 Coupé som redan den är lätt med sin ASF-struktur.
R8 e-tron är i dag mer som en tävlingsbil. De två stolarna är racingskulpturerade och bara justerbara i längsled. Backspegeln är en kamera som projicerar bilden av det du lämnat bakom dig i en 6,8 tum stor skärm i taket. Likadana används i Audis Le Mans-bilar, R18, och förarna är lyriska eftersom de inte blir bländade av bakomvarande bilar.
Bilen går som ett spjut!
0-100 km/h tar 4,2 sekunder. Toppfarten är dock spärrad till modesta 200 km/h. En elbil är inget man ska ge benet med på autobahn. I full fart tar krämen slut efter cirka fem mil. Utan spärr toppar R8 e-tron 250 km/h.
De två elmotorerna utvecklar, med hjälp av batteriet på 48,6 kWh, 380 hästkrafter men ännu mer imponerande är vridmomentet på 820 Nm. Enligt nya uppgifter kommer effekten att öka när bilen debuterar i slutet av året.

Vi journalister får dussinet varv på oss på en temporär racerbana, snitslad på Tempelhofs forna landningsbana. Efter varje varv får vi ”gå i depå” och Audis tekniker ställer in nya inställningar. På slutet är det ”Dynamic” och ”bara lite antisladd”.
Hur kul som helst och hur snäll som helst!
Audi R8 e-tron viftar villigt med baken men pappa ESP figurerar lite i bakgrunden och ställer saker och ting till rätta igen innan det är för sent.
Reaktionerna på gaspådrag är blixtsnabba, instyrningen är superb och bilen grymt välbalanserad. De keramiska bromsskivorna ­bettar hårt.
Batteripaketet har paketerats så att en del av det ligger i ”kardantunneln” och restrerade i vad som en gång var motorutrymme. Det är ju inte speciellt kul att titta ner på ett batteri så den tunga glasluckan bak har bytts mot kolfiber.
Batteriet är sålunda utformat som ett T, 235 cm långt, maxbredden är 135 cm och höjden 71 cm. 530 separata celler ryms i batteriet som är bultat direkt i chassit i 40 fästpunkter. Föga förvånande utgör det en bärande del i konstruktionen och med 577 kg utgör det nästan en tredjedel av vikten på bilen som är 1 780 kilo.
Jag får aldrig något svar på min fråga om det senare kommer en laddhybridversion av R8 e-tron.
Bara ett brett leende.
Som jag antar nu är ännu bredare.

Rivaler

Mercedes SLS AMG Electric Drive
Mercedes SLS AMG Electric Drive
Mercedes tar i ännu mer än Audi. 751 hästar och 1 000 Nm i vrid. Mycket kolfiber och aluminium och konstgjort motorljud från elva högtalare.
Pris: Cirka 3 500 000 kronor.

Tesla Model S
Tesla Model S
Ekonomiskt sett ett klipp i den här divisionen. 422 hästkrafter och 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Inte samma status i varumärket. Ännu.
Pris: Cirka 900 000  kronor.

Audi R8 e-tron

Pris
Uppskattat 9 miljoner kronor, säljstart slutet 2014.


Motor
El. Längsmonterade motorer vid vart bakhjul. Total effekt 380 hk, 820 Nm. Batterityp litium-jon, 48,6 kWh.


Kraftöverföring
Motorer bak, bakhjulsdrift. Steglös automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare och dubbla triangellänkar fram och bak.


Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel ca 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade keramiska skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram/bak 8,5/10,0, däck fram 225/35 R 19, bak 275/35 R 19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 443, bredd 193, höjd 125, spårvidd f/b 164/160. Totalvikt 1 780. Bagagevolym (VDA-liter) 100 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,2 s, toppfart 200 km/h (begränsad).


Bränsleförbrukning
Räckvidd ca 40 mil.


Garantier
Ingen uppgift.


Skatt
Skattebefriad

Visa kommentarer