På papperet hade vi väntat oss mer än en effektökning på 10 hästkrafter. Men det är inte kraften som är viktigast på banan, har Audi gjort nya R8 mer spännande?

Det här är nytt!

Motor
V10:an har fått tio fler hästkrafter, totalt 620, och 20 fler Nm, totalt 580.
Styrning
Styrningen har finslipats och är nu mer direkt än tidigare.
ESP
Med ESP i Performance-läget finns nu tre val för antisladdsystemet, ”dry”, ”wet” och ”snow”.

Vissa måndagar är värda att minnas. Att det regnar låter jag inte förta glädjen det minsta när bankörning på Spaniens kanske roligaste bana med ett V10-monster står på schemat.­ Dessutom har världens bäste dansk, Tom Kristensen, kört ner sin Audi R8 LMS GT3 för att visa vad en renrakad R8 går för. Eller han har ju inte kört den hela vägen för det vore väldigt olagligt och fruktansvärt obekvämt. Han är hur som helst här med den absolut värsta banversionen av Audis sportbil. Köpsugen? Innan skatter och utan moms kostar ett exemplar 398 000 euro.

Audi R8 V10 Performance

Foto: Audi/Graeme Fordham

Varvräknaren visar 10 000 i slutet av skalan men motorn stannar vid 8 700, inte illa pinkat!

Jag får lov att återkomma till den men först blir jag vinkad att hoppa in i en Kemoragrå R8, såklart i Performance-utförande med skalstolar, keramiska bromsar och högsta effektuttaget på 620 hästkrafter. Interiören är härligt avskalad och saknar­ helt central skärm, allt fokus riktas mot föraren. Allt styrs genom det digtala mätar­klustret och endast ett fåtal knappar pryder mittkonsolen. Startknappen på ratten är argsint röd men ljudet från 5,2-litersmaskinen­ som drar igång någon decimeter bakom ryggen överröstar alla andra intryck.

Varvräknaren visar 10 000 i slutet av skalan men motorn stannar vid 8 700, inte illa pinkat! Banan är fuktig och regnet tilltar samtidigt­ som jag pillar i rätt körlägen för bankörning. Banläget, Performance, och manuellt styrd växellåda är givet. Antisladden har fått nya lägen anpassade för körning på blött men jag gillar det mer frisläppt och vrider över till ESP Sport.

Audi R8 V10 Performance

Foto: Audi/Graeme Fordham

Baktill har de tidigare avlånga utblåsen växt till sig och blivit runda.

Tidigare har R8 satt stora avtryck under körning på allmän väg, där är den helt enkelt fantastiskt underbar. R8 är dessutom topp tre i min värld bland de bilar med bäst motorljud. Högvarvigt, vasst och hårresande! Men när det kommer till bankörning var det mest understyrning när jag körde förra R8 V10 plus på bankalaset för två år sedan. Nu är det en ny bil och även om Audi inte gjort jättemycket under skalet är det finjusteringar som är ack så viktiga för den perfekta känslan och balansen.

Från stillastående vid depåutfarten vrids alla inre organ om när den fyrhjulsdrivna besten flyger upp för backen, 150 km/h går i ett nafs. Muren är precis vid banmarkeringen på högersidan och ingången till första sväng är helt blind då det lutar nedåt vid instyrningen. Däcken är kalla och framdäcken raderar mot asfalten, en snabb dutt på bromsen och i stället blir rumpan lätt och jag känner direkt att balansen är bättre än tidigare.

Audi R8 V10 Performance

Foto: Audi/Graeme Fordham

Interiören är sällsynt sparsmakad där mätar­klustret står för den enda bildskärmen.

Utgången är lång och alla fyra däcken driftar­ lätt när jag släpper på alla de 620 frustande hästkrafterna. ESP är fortfarande på, men systemet är frikostigt. Det är nästan lika bra som systemet i McLaren. Det tillåts mycket släpp men ibland känner jag att elektroniken går in lite för mycket. I torra förhållanden hade jag nu kopplat ur systemet helt, men förhållandena är förrädiska och det sista jag vill är att åka av med en bil för två miljoner kronor.

Bromsverkan är imponerande trots vätan och känslan i pedalen är bra. Enligt Audi själva har bromssträckan från 100 km/h till stillastående kapats med 1,5 meter, främst tack vare en bättre mjukvara till ABS:en. Tvärt om mot första sväng måste jag hålla tight i en lång vänster för att få bra höjd in i den direkt anslutande högersvängen som leder ut på en kortare raksträcka. Jag försöker­ hålla mig i skinnet och vänta ut bilen men i slutet tappar framvagnen greppet, fast greppgränsen är hårfin och R8:an är snäll att hämta tillbaks.

Audi R8 V10 Performance

Foto: Audi/Graeme Fordham

Växelväljaren kan styra växlarna manuellt. Men helst växlas det med rattpaddlarna.

Accelerationsgreppet är massivt trots det blöta underlaget och fyrhjuls­driften jobbar effektivt utan att framkalla understyrning. Jag har aldrig tidigare varit på Ascari och jag imponeras över banan även om vi inte kunde köra mellansektorn då den användes för fotografering. Snabb, kuperad och bankade kurvor som flyter in i varandra. Bilen passar som fisken­ i vattnet! Jag vet precis vart jag har alla hjul, men den är vild och aggressiv och den kräver min fulla koncentration. Men nya R8 är ändå förutsägbar­ och den slår en inte så hårt på fingrarna vid gränsen och jag är aldrig i närheten av att tappa kontrollen. Precis som jag vill ha det!

Audi R8 V10 Performance

Foto: Audi/Graeme Fordham

V10 är enda melodin för R8, och vilken symfoni det är! Effektfull är den också med sina 620 hk.

Efter några fantastiska, men som alltid för få varv, är jag väldigt nöjd med livet. Leendet är omöjligt att hålla tillbaka! Men innan jag hinner ta av mig hjälmen spänns jag fast bredvid Tom i nya Audi R8 LMS GT3. Jag har kört mycket racing själv men GT3 har alltid varit en dröm som varit lite för svår att nå. Men att få åka med en niofaldig (!) Le Mans-vinnare känns som ett värdigt tröstpris.

Alla bekvämligheter är borta och kvar är en interiör som till synes bara består av kolfiber och jag ser knappt ut genom fönstret då stolen­ praktiskt taget är bultad i golvet. Stolen är såklart även den i kolfiber.

Audi R8 V10 Performance

Foto: Audi/Graeme Fordham

Att åka med en niofaldig­ Le Mans-vinnare i en racerbil för fem miljoner är det inte många som gjort.

Trots en 100 hästkrafter svagare motor på grund av rådande reglemente är GT3-versionen brutalt snabb. Transmissionsljudet överröstar den icke ljuddämpade V10:an samtidigt som det skramlar och allt känns plötsligt väldigt spartanskt. Att gatversionen är fokuserad på föraren känns löjligt i sammanhanget, det här är förarfokus på riktigt!

Audi R8 V10 Performance

Foto: Audi/Graeme Fordham

Tom var sugen på lite mer körning och Oskar var inte sen med att hänga på ut i natten.

Vanliga R8 imponerade trots vädret men det här är en annan värld. R8 GT3 får inte vara fyrhjulsdriven men ändå är greppet fruktansvärt bra. Och då åker vi dessutom på regndäck. Jag brukar inte gilla att sitta i passagerarsätet men den här gången hade jag inget att klaga på, även om jag helst av allt hade velat ratta den här besten själv…

Audi R8 V10 Performance

Pris
Från 1 867 500 kronor, säljs nu, första kundleverans Q3 2019.


Motor
Bensin. Längsmonterad 10-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Kompression 12,7:1. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, cylindervolym 5 204 cm3. Max effekt 620 hk (456 kW) vid 7 900 r/­min, max vridmoment 580 Nm vid 6 500 r/­min.


Kraftöverföring
Mittmotor, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 15,7 meter.


Bromsar
Borrade keramiska skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fram: fälgbredd 8,5 tum, däck 245/35 R19. Bak: fälgbredd 11 tum, däck 295/35 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 443, bredd 194, höjd 124, spårvidd f/b 164/160. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 595, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Tank 83 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 226+112 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,1 s, toppfart 331 km/h.


Bränsleförbrukning
NEDC: Ingen uppgift. WLTP: Ingen uppgift.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år. Skatt: Ingen uppgift.

Rivaler

Mercedes-AMG GT R

Foto: Martin Öberg

Mercedes-AMG GT R
V8 på 585 hk och bakhjulsdrift. En råare och mer kompromisslös körupplevelse men inte lika snabb som R8.
Pris: 1 690 000 kronor.

Lamborghini Huracán Evo

Lamborghini Huracán EVO
Bygger på samma delar som Audi R8 men Lambon har fått ännu mer effekt. 640 hästkrafter och 600 Nm.
Pris: Ca 1 900 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer