Minus 22 grader, vindstilla och strålande sol, 400 hästkrafter, fyrhjulsdrift och en plogad sjöis. Blir det bättre än så här?

Det här är nytt!

Motor
2,5-liters femman är densamma som sitter i Audi RS3 och ger 400 hästkrafter och 480 newtonmeter.
Dubbla utblås
Förra RS Q3 hade endast ett utblås, nu har den två precis som övriga RS-modeller. Sportback. RS Q3 kommer i två karossformer, hederlig suv eller som suvcoupén Sportback.

Ett lätt ryck i ratten är allt som krävs för att rumpan ska börja rotera. Isdäcken med 420 dubbar med två millimeter dubbutstick ger ett härligt bett i framvagnen. Högerpedalen i mattan och den 4,5 meter långa suven viker ut i ett brett ställ. Den breda grillen skrapar mot den halvmeter höga snövallen när bilen färdas helt i sidled. Vänsterkurvan upphör och s-kombinationen vänder till höger. Ett lika lätt ryck i ratten åt höger i takt med att foten flyttar från gaspedalen och duttar till lätt på bromspedalen och pendeln slår över till ett lika perfekt uppställ.

Audi RS Q3

Foto: Audi/Julia Schäfer

Fyrhjulsdriften är en väsentlig del av upplevelsen i nya Audi RS Q3 och därför har Audi tagit oss upp hit till deras frysta sjö ett stenkast från biltestarmetropolen Arvidsjaur. För att visa upp bilens lekfulla sida som bland annat grundar sig i en modifierad, roligare fyrhjulsdrift där det är tydligt att kraften i första hand går till bakaxeln. Samtidigt ger den tillräckligt mycket kraft till framaxeln för att ge föraren total kontroll. Resultatet blir att det går att köra extremt brett, utan risk att snurra runt.

Fyrhjulsdriften i all ära men huvudnumret står motorn för. Under huven sitter en 2,5 liter stor rak femma med turbo som producerar 400 hästkrafter och 480 newtonmeter. Motorn är därmed exakt densamma som i Audi RS3 och effekten har inte ökat trots att motorn har funnits ett antal år. Kanske kan det här tolkas som att Audis femma inte är med oss så mycket längre till? Desto större anledning att njuta av den nu. 400 hästkrafter gör RS Q3 snabb. 0-100 km/h avverkas på 4,5 sekunder, vilket är förvånansvärt mycket långsammare än RS3 som klarar samma sprint på 4,1 sekunder.

Audi RS Q3

Foto: Audi/Julia Schäfer

Som vanliga Audi Q3 finns RS Q3 i en slankare Sportback-kaross. Kostar 685 900 kronor.

Den relativt stora skillnaden till trots är Audi RS Q3 klart vassast i klassen. BMW och Mercedes har i dagsläget inget att sätta emot. Tänker vi alternativa drivmedel ligger 408 hästkrafter starka Polestar 2 bra till. En bil med nästan samma utgångspris som RS Q3. Skillnaden är bara att när elbilen får 60 000 kronor i miljöbonus får RS Q3-ägaren betala totalt 38 472 kronor i skatt under de tre första åren.

Vad man inte får i en Polestar 2 är det magnifika motorljudet från en rak femma. Tonen från de stora ovala hålen baktill är unik – morrande och lite gammaldags med en släng turboljud som grädde på moset. Bäst är det när motorn ligger runt varvstoppet med fyra spinnande hjul. Med ett tryck på växlingspaddeln byter den sjuväxlade ­dubbelkopplingslådan från tvåan till trean, en liten formsvacka märks och sladdvinkeln planar ut en aning.

Audi RS Q3

Foto: Audi/Julia Schäfer

Audi RS Q3 finns med keramiska bromsskivor fram. Ett effektivt sätt att kasta bort 56 500 kronor.

Sällan har jag fått så mycket körtid på bana och innan jag blir för åksjuk lämnar jag isbanan, byter bil till en likadan RS Q3 men med vanliga dubbdäck, och letar mig ut på omnejdens vintervägar. Här är snövallarna minst en meter höga och omgivningen är härligt täckt i snö. Dynamikläget byts till komfort och skillnaden i bilens uppträdande är stor. Från att vara hård, högljudd och direktstyrd ­framstår bilen nu som vilken suv som helst.

Audi RS Q3 har i grunden ett sportigare chassi som är tio millimeter lägre än vanliga Q3. Bilen jag nu sitter i har dock det Audi kallar för RS Sportchassi plus vilket innebär elektroniskt justerbara stötdämpare och stötkomforten är över förväntan. Ofta har bilar av den här kalibern olika nivåer av hårt, men i RS Q3 gläds jag åt att komfortläget faktiskt är bekvämt. I sitt sportigaste läge blir den obarmhärtigt hård, bra för ­körning på en slät sjöis men en mardröm på spåriga och isiga väg 94. Andra saker som är ställbara är motor, växellåda, fyrhjulsdrift, motorljud och styrning.

Audi RS Q3

Foto: Audi/Julia Schäfer

Alcantaraklädd ratt och omgjort mätarkluster skiljer interiören från vanliga Audi Q3.

Med bilen i sitt bekvämaste läge är inte bara stötkomforten god, det är även riktningsstabiliteten och ljudnivån i kupén. Motorn blir dock lite väl lågmäld och sävlig. Effekten är densamma men rejäla gaspådrag krävs för att det ska hända någonting. Då är det bara att peta växelväljaren i sportläget, köra om, och sedan dra i växelspaken igen för att återgå till slöläget. Ett läge som kan vara att rekommendera om man ska ha en chans att få ner förbrukningen under en liter milen.

Audi RS Q3 är således både snabb, kul att köra och bekväm. En kombination som är svår att uppnå och många går bet på, men Audi har lyckats få till en bra mix av körglädje och komfort i nya RS Q3. Att det råkar vara en suv är inget som stör. Pressa bilen en sommardag och den klumpiga suvkarossen påvisar säkert brister i form av understyrning och en något mindre exakt styrning än exempelvis en Audi RS3. Men som vinterbil betraktat är Audi RS Q3 en imponerande bil.

Audi RS Q3

Foto: Audi/Julia Schäfer

Eljusterbara sportsäten med röda sömmar kostar 26 700 kronor extra. Mer bekväma än sportiga.

Ser vi på det praktiska har RS Q3 samma smarta baksäteslösning som vanliga Q3 har, det vill säga tredelat och skjutbart. Det, tillsammans med en bagagevolym på 530-1 525 VDA-liter, gör att bilen är tillräckligt rymlig för de flesta ändamålen.

Förarplats är ett trevligt ställe att vara på, det känns påkostat i kvalitetskänsla och materialval, vilket det också är. Men det känns inte helt modernt, framför allt den stora växelväljaren känns hämtad från en sprungen tid. Annars bjuds man inte på några större överraskningar, skärm – och knapplösningen är som i nästan vilken Audi som helst – en pekskärm med haptisk feedback centralt och ett digitalt mätarkluster framför ratten.

Men den imponerande helheten har ett pris: 658 900 kronor för att vara exakt. I saftigaste laget, speciellt med tanke på att drivlinan nästan är direkt tagen från Audi RS3, en bil som kostar 576 600 kronor, och att det mesta är hopplock av redan befintliga delar. För den som har råd är dock RS Q3 den mest kompletta, och kompetenta bilen i klassen.

Audi quattro fyller 40 år

Audi Quattro

Foto: Teknikens Värld

I år är det 40 år sedan Audi quattro kom till världen, bilen som var första Audi-modellen att ha fyrhjulsdrift. Den legendariska beteckningen quattro lever kvar än i dag, men enbart som benämningen för fyrhjulsdrift. Urquattron hade precis som Audi RS Q3 en rak femma med turbo. Effekten uppgick till 200 hästkrafter, hälften av vad dagens RS Q3 är kapabel till. Men som rallybil blev urquattron en alltmer extrem bil. Effektsiffran ökade radikalt och karossen modifierades kraftigt under Grupp B-tiden. En era där Audi blev framgångsrika, mycket tack vare just fyrhjulsdriften. En teknik märket var först med inom rally.

Audi RS Q3

Pris: 658 900 kronor, säljs nu.
Motor: Bensin. Tvärställd 5-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 2 480 cm3. Max effekt 400 hk (294 kW) vid 5 850-7 000 r/­min, max vridmoment 480 Nm vid 1 950-5 850 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/40 R20.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 268, längd 451, bredd 185, höjd 160, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 790, maxlast 460, max släpvagnsvikt 1 900. Tank 63 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 530-1 525 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,5 s, toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 1,38 l/mil, extra hög 0,93 l/mil, hög 0,85 l/mil, medium 0,99 l/mil, blandad körning 0,98 l/mil. CO2 222 g/km.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.
Skatt: 12 824 kronor per år de första tre åren, därefter 2 802 kronor per år.

Rivaler

Polestar 2 2020

Polestar 2
408 hästkrafter från dubbla elmotorer och 0-100 km/h på 4,7 sekunder. Nästan identiskt pris med RS Q3 men Polestar får miljöbonus, det får inte RS Q3.
Pris: 659 900 kronor.

BMW X2 M35i

Foto: BMW

BMW X2 M35i xDrive
Snäppet under RS Q3 med 306 hästkrafter. I dagsläget har varken Mercedes eller BMW något i RS Q3-kaliber. Förmodligen bara en tidsfråga.
Pris: 536 100 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer