Audi Q8 har fått tillägget RS och en toppfart på 305 km/h. I höstas slog den varvrekordet på Nürburgring. Vi har provkört bilen som nu går att beställa hos din lokala Audi-handlare.

Det här är nytt!

Starkast
Det är den starkaste suven från Audi någonsin.
Rekordsnabb
Den säljs med samma prestanda som rekordbilen hade på Nürburgring. Toppfart 305 km/h.
Fyrhjulsstyrning
Bakhjulen svänger också och ger stabilitet i hög fart.

När jag var ung för 753 år sedan brukade vi beställa hamburgare på Burger King med tillägget ”extra allt”. Restaurangen tillät nämligen gourmetkunder att skräddarsy burgaren och dosera tillbehören efter egen smak. Vi ungdomar tog alltid ”extra allt” – det gav mest för pengarna, man fick ta hamburgaren med en tvåhandsfattning.

Audi RS Q8

Foto: Audi

Det känns som om en osynlig magnet håller tag i bilen, den sugs in i kurvan och kastas ut lika lättvindigt.

Det är ”extra allt ” jag tänker på när jag provkör nya Audi RS Q8. Det här är bilen som har mer av allt. Mer lyx, mer finesser, mer känsla. Framför allt mer effekt. Dubbelturbo-V8:an ger 600 hästkrafter och 800 Nm. RS Q8 har prestanda som får det mesta att blekna. 0-100 km/h noteras till 3,8 sekunder. Toppfarten i basversionen är begränsad till 250 km/h. Som tillval kan kunderna låsa upp begränsningen och det öppnar för toppfarter på 280 km/h respektive 305 km/h. Därmed är både Porsche Cayenne Turbo och BMW X6 M Competition akterseglade.

Audi RS Q8

Foto: Audi

Cylinder-On-Demand är standard. Släpper jag lite på gasen jobbar bara fyra cylindrar.

Audi Sport Gmbh, Audis dotterbolag som tar fram de effektstinna RS-modellerna, lade mycket av utvecklingsarbetet på Nürburgring. Under arbetet märkte man inte helt oväntat att bilen var ruskigt snabb. Man beslutade då för att göra ett rekordförsök. Racerföraren Frank Stippler kontaktades och med denne bakom ratten sattes ett nytt rekord för suvar runt nordslingen. 7,42:25. Ciao, Alfa Romeo Stelvio!

Det fina i kråksången är att exakt samma bil fungerar utmärkt som en rymlig kombi, en vardagsbil som man storhandlar med eller transporterar hela familjen på skidsemester. Man får stå stå ut med ett särskilt tonläge. V8:an har en mullrande basgång som aldrig låter sig tystas helt. Ljudet kan förvisso ställas in, men det kan bara höjas. Lägger jag i sportläget låter det betydligt mer, samtidigt som växlingspunkterna ändras och chassit spänns till. Stabiliteten är snudd på osannolik.

Audi RS Q8

Foto: Audi

Sportstolarna med RS präglad i skinnet. Passar både på semestern och på Nürburgring.

Jag provkör bilen på Teneriffa, på vulkanen Teides sluttningar. Raksträckorna är aldrig särskilt långa och kurvorna är emellanåt riktiga hårnålar. Men det känns som om en osynlig magnet håller tag i bilen, den sugs in i kurvan och kastas ut lika lättvindigt. Bilen kränger inte mer än spårvagnen som svänger in på Djurgårdsbron. Ändå väger den nästan lika mycket som spårvagnen, 2 390 kilo. Sanslöst.

Fyrhjulsstyrning är standard. Bakhjulen svänger med i höga farter och stabiliserar bilen. I låga farter svänger bakhjulen åt andra hållet vilket gör vändradien snävare. På den stora displayen kan jag finjustera fjädring, gasrespons, styrning med mera. För att kunna göra snabba skiften har jag dessutom en RS-knapp på ratten som fungerar som ett snabbkommando mellan tre olika förprogrammerade inställningar.

Audi RS Q8

Foto: Audi

RS-specifika instrument som visar G-krafter och klockar acc till 100 km/h.

Skalet är sig likt. Utanpåverket är en vanlig Q8, den snygga coupélika versionen av Q7. Med en kroppslängd på fem meter har den bra plats för fem personer och ett rejält bagage. Coupéprofilen tar förstås av utrymmet på marginalen, men eftersom det finns så mycket att ta av räcker det som blir över.

Hjulen är 22 tum stora, som tillval 23 tum – de största någonsin på en Audi. Bakom fälgarna skymtar jag röda ok, som avslöjar att provbilen har tillvalet keramiska bromsar. Luftfjädringen gör det möjligt att höja och sänka karossen upp till nio centimeter. Kör jag i programmet ”Dynamic” sänks bilen automatiskt fyra cm om jag skulle passera 160 km/h.

RS-förarna förmodas gilla att kunna mäta upp bilens förmågor. I bildskärmen finns därför ett par nya funktioner. Till exempel kan jag klocka accelerationen 0-100 km/h och 0-200 km/h. G-krafterna anges också i ett särskilt fält. Båda funktionerna är skarpa kandidater till ”Årets mest onödiga finess”. Men vilka partytrick!

Audi RS Q8

Foto: Audi

600 hästar blankt ur V8-motorn gör RS Q8 till den starkaste suven Audi tillverkat.

V8 och dubbla turbo är måhända inte det mest tidsenliga i klimateffektens tidevarv. RS Q8 lär sprida dålig stämning på klimatmöten. Men Audi har jobbat på bensintörsten. RS Q8 är utanpå allt annat även en mildhybrid och har cylinderavstängning som bränslebesparande standard. När inte effekten behövs slår motorn av cylinder 2, 3, 5 och 8. Av- och påslagen sker helt omärkligt. Det är bara via en indikering i instrumenthuset man förstår att motorn delvis har checkat ut.

Audi RS Q8

Foto: Audi

Baksätet är skjutbart tio centimeter. Trots sina coupélinjer får vuxna plats.

Trots detta har bränsleförbrukningen inte eliminerats helt. I blandad körning drar RS Q8 1,21 liter per mil och släpper ut 277 gram koldioxid. Det betyder 18 709 kronor per år i Malus-skatt. Det kostar att ligga på topp.

Frank Stippler – gentlemannaracern

Frank Stippler

Foto: Mikael Stjerna

Frank Stippler är med sina 1,91 meter en ovanligt reslig racerförare, och dessutom lågmäld och verserad. Tänk dig Zlatans raka motsats. Men man ska inte låta sig luras av den polerade ytan. Stippler är en mycket erfaren och snabb förare som kan ”Ringen” utan och innan. Strax innan rekordloppet med RS Q8 vann han 24 timmars-loppet på Nürburgring i en Audi R8 LMS.

Audi satte alltså deras nya RS-modell i bästa möjliga händer den 13:e september 2019 när rekordförsöket inleddes. Tiden blev 7,42:25, och Audi RS Q8 slog därmed Alfa Stelvio Quadrifoglio som hade förra rekordet på 7,51:70.

Jag fick nöjet att få en åktur med mästaren i just den bilen som satte rekordet. Frank Stippler visade övertygande hur högt upp bilens gräns går. Och samtidigt som Frank Stippler kastar in bilen i kurvor och tar hårnålar på ställ berättar han utan överord, ja, nästan lågmält, om den speciella dagen rekordet sattes.

Hur förberedde du dig?
– Inte alls egentligen. Nürburgring är ganska uppbokat och den dagen som var möjlig var jag upptagen på Hockenheim med mitt team. Jag fick fråga teamchefen om jag kunde ta ledigt på dagen för rekordförsöket och det gick bra till slut. Vi fick en tid mellan två och sex på eftermiddagen på ringen. Jag körde från Hockenheim klockan tio på förmiddagen mitt under träningen, och kom precis i tid till Nürburgring. Men det hade regnat och det var ingen sol som torkade upp asfalten. Vi väntade i tre timmar. Många tankar gick runt i huvudet. Jag tänkte mycket på en god vän till mig som tre veckor tidigare hade kört in i väggen på Nürburgring under precis sådana här svåra förhållanden. Det är svårt att se om det är torrt eller fuktigt i kurvorna, det beror mycket på asfalten och det skiftar från kurva till kurva. Precis i sista stund fick vi grönt ljus för rekordförsöket. Samtidigt tittade solen fram. Sedan var det bara att köra.
Var bilen preparerad på ett speciellt sätt?
– Vi hade förstås satt i en störtbåge men å andra sidan hade vi tagit ut baksätet, så vikten var likadan. Vi hade inte gjort något annat, bilen har samma drivlina som de bilar som kunderna får.
Hur nöjd är du med rekordvarvet?
– Jag är nöjd med resultatet förstås. Men som racerförare är jag inte 100 procent nöjd, jag vet att jag kunde ha kört lite snabbare på några avsnitt.
Audi har testat ut RS Q8 på Nürburgring under lång tid, 18 000 kilometer har man gjort på ringen. Vad säger det om bilen?
– Bilen utsätts för stort slitage. Det är studsigt, när ett hjul spinner i luften och bilen tar mark så blir det enorma påfrestningar för drivaxlarna. Om en bil klarar 18 000 kilometer på Nordschleife så klarar den alla vägar i världen.

Audi RS Q8

Pris
1 319 500 kronor, säljs nu, första kundleverans i vår.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Dubbla turbo. Kompression 9,7:1. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 3 996 cm3. Max effekt 600 hk (441 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 800 Nm mellan 2 200-4 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram och bak multilänkupphängning med 5 länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,3 meter. Fyrhjulsstyrning.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Tillval: Keramiska bromsar.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 10,0 tum, däck 295/40 R22.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 300, längd 501, bredd 200, höjd 169, spårvidd f/b 169/170. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 2 390, maxlast 625, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 85 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 605-1 755 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,8 s, toppfart 250/280/305 km/h (beroende på tillval).


Bränsleförbrukning (WLTP)
Blandad körning 1,21 l/mil. CO2 277 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 2 år, lack 3 år.


Skatt
18 709 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 4 012 kronor per år.

Rivaler

BMW X6 M Competition 2020

BMW X6 M Competition
BMW X6 kom som ny modellgeneration 2019. Värstingen är M Competition som har 625 hästkrafter. 0-100 km/h på 3,8 sekunder, toppfart 290 km/h.
Pris: 1 421 000 kronor.

Porsche Cayenne Turbo 2018- 1

Porsche Cayenne Turbo
Porsche plockar ut 550 hästkrafter ur Cayenne Turbo. 0-100 km/h på 3,9 sekunder, toppfart 286 km/h. Nu även tillgänglig som coupé.
Pris: 1 464 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer