Tillbaka till rötterna. Audi RS5 med 450 hästkrafter är en hyllning till ­bilen där allting startade en gång i tiden – ur-Quattron.

Första intrycket #425

Kul! Det smäller, brakar och håller på. Samtidigt går det att köra sanslöst fort med den här bilen som kan ställas in precis som man vill.

För trettio år sedan började Audis segertåg. Då presenterades ur-Quattron. Från att ha varit DKW genom en rad rätt mossiga bilar var det plötsligt helt rätt att ha en Audi. Inte minst som rallybil där märket blev ett av de mest segerrika genom tiderna.
Audi RS5 är företagets egen hyllning till bilen som gjorde dem till något att räkna med.
Coupékaross, stark motor och de boxiga skärmbreddarna fram och bak. Ett signum för ur-Quattron.
Med RS5 har nu Audi slutligen en bil som på allvar kan utmana ärkerivalen BMW M3. På papper har den redan kört över den.
Under de röda ventilkåporna på V8-motorn ruvar 450 hästkrafter vilket är 30 mer än BMW M3. Även på vridmomentsidan knäcker RS5 med 430 Nm mot 400 Nm för BMW.
Accelerationstiden uppges till 4,6 sekunder (Audis siffra på pappret) från stillastående till 100 km/h, där behöver M3 hela 5,1 sekunder (uppmätt av Teknikens Värld) på sig.
Det är helt enkelt ett riktigt test de två emellan som får fälla utslag. Men i det stora hela är det förstås rent känslomässiga saker som kommer att fälla utslag. Antingen gillar man BMW eller Audi, det bara är så. Svårt att tro att någon från endera lägret väljer att byta sida, oavsett testresultat.
Audi RS5 har en riktigt härlig motor. 108 hästkrafter per liter, väger 216 kilo. Totalt sett släpar RS5 på 3,73 kilo per hästkraft.

Motorn är inte bara snygg att se på i sin installation där fram, den har också ett underbart ljud. Det smattrar rejält vid växlingar och avgassläpp. Redan S5 hade fint ljud men det här är etter värre.
Det som möjligen saknas är lite mera orr på höga varvtal, där låter den faktiskt lite tam trots att varvräknarnålen bottnar vid 8 250 r/min.
Nu vet vi emellertid inte hur det låter med ett sportavgassystem. Det borde sitta som standardutrustning men Audi vill ha 12 200 kronor extra för detta.
Tyvärr har Audi inte varit så givmilda när det gäller det som gör RS5 till en riktig RS5. Krompaketet fram och bak vill ha de 6 700 kronor för. Att höja bilens toppfart till 280 km/h kostar 18 200 kronor. Det måste vara ett av bilvärldens dyraste tryck på en datortangent, för det är vad som behövs.
En sportdifferential i bakaxeln kostar 11 600 kronor.
Hallå Audi, det här är en RS-modell och då borde sådana här detaljer ingå i prislappen på 775 000 kronor. Utan exempelvis krompaketet kommer RS5 att se väldigt beskedlig ut.
Det är faktiskt också vad bilen kan vara. Grejen med RS5 är att den i ena stunden kan vara väldigt snäll, för att några knapptryck senare förvandlas till en råbarkad best.
Att man kan förändra en bils egenskaper är inget sensationellt. Men i fallet RS5 går det att förändra egenskaperna individuellt.
De tre sättningarna är komfort, auto och dynamisk. Parametrar som kan förändras är styrning, växellådans snabbhet att växla, motorn och avgassystemet, stötdämpning/fjädring samt sportdifferentialen om du valt det tillbehöret.
Totalt sett har du 243 olika inställningsmöjligheter! Det är till exempel fullt möjligt att låta styrningen vara i sitt komfortablaste läge medans motorn är i sitt mest dynamiska läge vad gäller gasrespons. Eller något helt annat, bara fantasin sätter gränser.

En annan nyhet på RS5 är en mellandifferential som kallas för kronväxel. Med denna kan kraften till fram- och bakhjulen kraftigt varieras. Om det behövs kan 75 procent av kraften gå till framhjulen eller hela 85 procent till bakhjulen. Redan standardlägets 40/60 fördelning fram/bak gör att RS5 får en bakhjulsdriven karaktär.
Vi hade sett fram emot att testa detta uppträdande på den privata racerbanan Ascari men Audi hade kalla fötter och hade manipulerat bilarna så att ESP inte gick att koppla ur. Ett resultat av att det förra gången det kördes på banan, med R8 V10, kraschades två bilar av engelska journalister.
Vi får återkomma i ärendet när det är dags för test på svenska vägar och tävlingsbanor.
Det gick emellertid att konstatera att Audi RS5 har ett bra chassi, 20 millimeter sänkt jämfört med A5, och kärleken till att greppa mot asfalten är stark. Den nya kronväxeldiffen i ­mitten gör ett bra jobb.
En så stark och snabb bil som Audi RS5 måste förstås kunna stoppas också. Därför sitter det stora bromsskivor på bilen, fram hela 365 millimeter i diameter. De kramas om av ett åttakolvsok som är av aluminium och lackerat i svart med RS-logogype.
För den som till äventyrs inte är nöjd med detta går det att beställa keramiska bromsskivor fram, då talar vi 380 millimeter  i diameter. Lätta, starka och hållbara. Samt dyra. 73 000 kronor, och det för bara två bromsskivor.

Audi RS5 kommer enbart med dubbelkopplingslådan S-tronic. Det finns falanger som tycker att det är bedrövligt att det inte går att få en manuell låda.
Jag håller inte med dem.
S-tronic fungerar utmärkt och vill man växla för hand går det alldeles utmärkt med antingen spak eller paddlar bakom ratten.
Lådan har också launch control vilket är en upplevelse i sig. Koppla ur ESP, välj läget dynamiskt. Vänster fot på bromspedalen, höger på gaspedal. Dikt an och motorvarvet lägger sig på 6 000 r/min. Släpp bromsen och, off you go! 4,6 sekunder senare är du uppe i 100 km/h och det kommer inte att ta lång tid förän hastighetsmätaren landar på den hastighet du beställt, 250 eller 280 km/h.
Audi RS5 är en bil det är enkelt att leva med. Inställningsmöjligheterna är stora, fyrhjulsdriften gör den till ett året-runt-redskap.
”Vill ha”-faktorn är helt enkelt enormt stor.

Audi RS5

Pris
775 000 kronor.

Motor
Bensin. 8-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,3:1. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, cylindervolym 4 163 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 8 250 r/min, max vridmoment 430 Nm mellan 4 000 och 6 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn mittmonterad, fyrhjulsdrift. 7-växlad automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram övre och undre triangellänkar. Bak fyrlänkad axel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 9 tum, däck 265/35 R 19.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 465, bredd 186, höjd 137, spårvidd f/b 159/158. Tjänstevikt ca 1 800, maxlast ca 425, max släpvikt 0. Tank 64 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 455 – 829 liter

Fartresurser*
Toppfart 250 (kan ökas till 280) km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,6 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,42, landsväg 0,85, blandad körning 1,08 l/mil. CO2 252 g/km.

Garantier
2 år nybilsgaranti, 3 år vagnskada, 12 år rost, 3 år lack. Assistans som förnyas vid utförd service.

Skatt
2 640 kronor.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer