Audi RS6 är en fet vagn - på gott och ont. En bantningskur skulle inte vara så dum.

Ordet ”fet” skapar känslor. Att vara fet har aldrig varit speciellt positivt men på senare år har det delvis fått en annan klang. Åtminstone i bilkretsar. En fet bil är numera en läcker bil.
Här kommer Audi RS6. En riktigt smällfet tysk!
I både positiv och negativ bemärkelse.
Det positiva först. Det räcker med att vrida på den knubbiga startnyckeln och lyssna på V8-motorns underbara gurglande. Quattro GmbH som slutmonterar bilen har verkligen arbetat med avgaspiporna för att få fram ”rätt” ljud. När du gasar iväg låter det än bättre. Tungt!
Att motorn har all kraft man någonsin kan tänkas behöva råder inga större tvivel om. 4,2 liter V8 preparerad av Cosworth i England och försedd med tvenne stora turboaggregat och lika många laddluftkylare ger resultat. Fyrahundrafemtio hästkrafter och en vridmomentkurva som ser ut som Autobahn: spikrak från 1 950 till 5 600 r/min, fast förankrad på 560 Newtonmeter.
Sprinten från 0-100 km/h tar bara 4,7 sekunder, toppfarten är begränsad till 250 km/h. Men med lite omprogrammering har vi här en bil som ganska lätt bör kunna klara 300 km/h.
De 450 hästkrafterna transporteras genom en femväxlad tiptroniclåda som gör sig bäst i automatläge. Det finns två andra möjligheter: växla med vingar bakom rattnavet eller med spaken upp och ner. Inget av dem övertygar. Med vingarna dröjer det evigheter – i det här fallet en sekund – innan lägena (upp eller ner spelar ingen roll) faller i läge.
Med spaken spelar det ingen roll om du valt att ha till exempel treans växel i läge. När varvtalet närmar sig varvtalsstoppet växlar lådan upp i alla fall.
Vad jag egentligen önskar mig är en sexväxlad manuell låda, eller varför inte en riktig sekventiell låda. Enligt en Audi närstående källa, som av förståeliga skäl vill vara anonym, finns redan en sekventiell låda till Audi RS6. Om och i så fall när den kommer i produktion återstår att se. Enligt Audi kommer RS6 att byggas i maximalt 6000 exemplar. Men det kan ju alltid komma en RS 6 Evo 2!
Audi RS6 har två andra egenheter som är värda att imponeras över: Bromsar och en form av aktiv fjädring.
De främre skivorna mäter 365 mm i diameter och frågan är om inte det är världsrekord för en produktionsbil med fyra dörrar. Till detta kommer bromsok med hela åtta kolvar. Därmed pratar vi racingteknologi.
Om 0-100 km/h på 4,7 sek är imponerande är 100 km/h till 0 ännu mer häpnadsväckande: 2,8 sekunder!
Därför var det synd att samtliga provbilar (sju stycken) besvärades kraftigt av gnisslande bromsar, så till den milda grad att folk i byarna vände sig om. För inte kan det ha varit för bilens tämligen tama yttre i alla fall. Något breddade skärmar, stötfångare med luftintag fram och bak samt små sidokjolar är vad som skiljer RS6 från sina billigare och svagare syskon. Plus att Audi inte snålat med de 21 mm höga RS6-emblem som pryder bilen varhelst de får plats i grillen, bakpartiet, dörrinsteget, klädseln, ratten, bromsoken.
Att Audi vill få RS (RennSport) att bli för Audi vad M är för BMW och AMG för Mercedes behöver ingen betvivla.
När det gäller kurvtagning är RS6 duktig, mycket tack vare DRC (Dynamic Ride Control). Ett sinnrikt, men ändå relativt enkelt, system för att hindra att bilen niger vid inbromsning eller kränger vid kurvtagning.
Det sköts via mekanisk hydraulik, alltså olja. En sensor i mitten av bilen känner av vilka g-krafter bilen utsätts för och skickar därefter ut kommandon om vilken kraft av olja som behövs i respektive stötdämpare. Dämparna är kopplade diagonalt, så om du kör fort in i en högerkuva reagerar den yttre (vänstra) dämparen och häver returen så att inte chassit doppar ner. Den bakre högra dämparen reagerar tvärtom, skickar hjulet nedåt för att behålla fästet i asfalten. Ingen elektronik används.
När det gäller komfort invändigt och allehanda hjälpmedel för förare och passagerare har ingenting sparats. Visst finns det en del extra att beställa för den riktigt kräsne men i stort sett har bilen allt man kan behöva. Något annat vore oacceptabelt för priset 851000-150000 kronor mer än vad BMW tar för M5 i grundutförande.
Vad är då problemet? Jo, att Audi RS 6 lider av kraftig övervikt. Den är helt enkelt hur fet som helst, i negativ bemärkelse. Tjänstevikten anges till 1945 kg för sedanmodellen och 1985 för Avant.
Det är 200 kg mer än vad till exempel BMW M5 väger. Två hundra kilo som skulle innebära så mycket i form av ökad körglädje, snabbare respons, (ännu) kortare bromssträcka, mindre bränsletörst och så vidare. En person som minskat i kroppsvikt med tio procent, säg från 90 till 80 kg, vet hur mycket dessa kilogram innebär i extra rörlighet och ork.
Om Audi RS 6 bara visste det själv skulle den ta ett djupt snack med sina konstruktörer om att få genomgå en sådan kur. Kulmagen är helt enkelt i vägen när RS6 möter konkurrensen.

Audi RS6

Pris
Pris: från 851 000 kr (maj 2002)

Motor
8-cyl längsmonterad V, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. Två turbo, två laddluftkylare. Kompression 9,8. Borrning/slag 84,5/93,0 mm, cylindervolym 4172 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) mellan 5700 och 6400 r/min, max vridmoment 560 Nm mellan 1950 och 5600 r/min.

Kraftöverföring
Fyrhjulsdrift. 5-stegad automatlåda med tiptronicfunktion.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram övre triangellänk och nedre längsgående arm. Bak övre och undre triangellänkar.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar
Ventilerade, låsningsfria skivor i kolfiber fram och bak. Åtta-kolvs bromsok fram.

Hjul/däck
Fälg 8,5 tum, däck 255/40 ZR18.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 486, bredd 185, höjd 143, spårvidd f/b 158/159. Tjänstevikt ca 1945 (Avant 1985), maxlast ca 435 (370), max släpvikt ej angivet. Tank 82 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,7 s, 0-200 km/h 17,6 s, 80-120 km/h 3,1 s, 120-180 km/h 6,7 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 2,18, landsväg 1,04, blandad körning 1,46 l/mil.

* Tillverkarens uppgifter.

Visa kommentarer