Provkörning av Audi RS6 Avant

Nya Audi RS6 är troligtvis världens mest förutsägbara bil. Hypersnabb, stabil som en stridsvagn och grymt effektiv i alla situationer – precis som sina två föregångare.

Första intrycket

Mitt i all frenesi är det känslan av total kontroll som RS6 verkligen förmedlar. Den verkar klara allt, oavsett vad du utsätter den för. Känslokall? Snarare iskallt effektiv.

Brutal

9/10

Prisvärd

6/10

Hastighetsmätarnålen passerar 200, 230 och 260 km/h – accelerationen är monumental. Trots att naturkrafterna, främst genom vindmotståndet, gör allt för att bromsa denna markbundna kryssningsmissil så fortsätter farten att stiga i ett tempo som bara kan klassas som helt sjukt. Det är som att bilen inte förstår vad den är – en familjekombi som väger in på drygt två ton.
Fast det är en familjebil på steroider. Ruggigt mycket steroider. Audi RS6 ska vara den optimala bilen som kombinerar allt vad du både behöver och vill ha i samma skal. Bilvärldens Kinderägg skulle man kunna säga. Och sanningen är precis så, för RS6 levererar med en effektivitet som världen aldrig tidigare skådat. I alla fall med plattan i mattan på autobahn.

Första generationen RS6 lanserades 2002. Under huven satt en 4,2-liters V8 med dubbelturbo, fem ventiler per cylinder och – givetvis – fyrhjulsdriften quattro. Effekten började på 450 hästar och hoppade upp till 480 i RS6 Plus under modellens sista tillverkningsperiod 2004.
2007 såg generation 2 dagens ljus, och vilket monster det var. V10-motor med torrsumpsmörjning och dubbelturbo som gav 580 hästar och ett motorljud värt att dö för. Snacka om racermotor. Och det är alltså den ytterrocken som nya RS6 ska fylla ut. Vilket den, inte helt överraskande, gör med bravur. Inte så mycket genom att vara fruktansvärt mycket mer. Snarare effektivare.
Hjärtat i skapelsen är utan tvekan motorn, en pjäs som bantats rejält jämfört med föregångaren – i dubbel bemärkelse. V10 har blivit V8 och storleken har kapats med en liter – från fem till fyra. Dessutom har vikten bantats med hela 54 kg på motorpaketet, som nu väger 224 kg.
Det är en kompakt sak som sitter där under huven, blott halvmetern lång, men sanningen är mer invecklad än så. För det första så har insugs- och avgasportarna i topplocken bytt plats med varandra, avgaserna går nu ut inne i V-formen mellan topplocken i stället för på motorns utsida. För det andra så sitter de bägge twin-scroll turboaggregaten monterade inne i V:et vilket ger väldigt kort väg för avgaserna att transporteras innan de når turboaggregaten. Dessutom ger det en synnerligen kompakt installation och gud vet hur teknikerna lyckas transportera bort all värme som byggs upp där – men bevisligen så fungerar det.
Motorkaraktären är explosiv, men samtidigt foglig. Dubbelnaturen är uttalad och det finns inga väntetider för att väcka, eller släcka, monstret. Allting händer väldigt snabbt.
Just ordet snabbt har en central roll i RS6. Accelerationen 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. Något som jag, efter att ha kört bilen, inte tvivlar på. Men vad som är mer intressant är omkörningsaccelerationen i högre hastighet, för det är då som RS6 sticker ut som mest. Marschfart på 100, 150, 200 eller 250 km/h spelar ingen roll – det finns alltid accelerationsresurser i överflöd. Vi återkommer i fallet när vi testar bilen i Sverige under sommaren.

Den kanske viktigaste bantningen gäller bränsleförbrukningen. Nya RS6 redovisar en blandad förbrukning i EU-körcykeln på 0,98 l/mil, vilket är smått otroligt med tanke på effekt, prestanda och biltypen. Att den där förbrukningen kommer att bli avsevärt högre ute i verkligheten vågar jag påstå med säkerhet, men en sak går inte att bortse ifrån. Föregående RS6 redovisade en blandad förbrukning på 1,40 l/mil i samma test, så det finns en både reell och rejäl förbättring i bränsleförbrukning. En del i detta är COD-systemet, eller Cylinder On Demand. Alltså cylinderavstängning som gör den där V8-motorn till en V4 när belastningen ligger på låg- eller mellannivå – ett system som Audi säger ska sänka förbrukningen med fem procent. Eller under riktigt gynnsamma förhållanden med upp till 12 procent. Avstängning och igångsättning går på ett par hundradelar av en sekund och bakom ratten märks ingenting. Enligt Audi ökar motorns vibrationer när förbränning bara sker i hälften av cylindrarna, något man löst genom motorfästen som ger motvibrationer. Och jag bakom ratten märker… ingenting. Problemet ur världen med andra ord. Vidare så har kallstartsegenskaperna förbättrats och motorn har även ett start-stop-system – kort och gott –många bäckar små.
Kombinationen med den åttaväxlade tiptronic automatlådan fungerar mycket bra, både i automat-, sport- eller manuellt läge.

Chassimässigt uppträder nya RS6 precis som den ska. Åter vill jag poängtera att vi mest trycker på längs autobahn idag, ett senare test får visa hur pass duktig allätare bilen egentligen är. Men av dagens erfarenheter att döma så tar nya generationen vid där den gamla lämnade. Stabilt, tryggt och inspirerande. Vår bil är utrustad med vad som på Audi-språk heter Dynamic Package Plus vilket innebär konventionella spiralfjädrar och justerbara stötdämpare till det. Vidare så har vi keramiska bromsar, dynamisk styrning och sportdifferential i bakaxeln (det sistnämnda är standard i Sverige, resten kostar extra). Bilen är kort och gott fullmatad.
Hur stor skillnaden i väguppträdande är gentemot den luftfjädrade standardversionen vet jag inte, men vår RS6 är som planterad på vägen. Riktningsstabiliteten är inte hundraprocentig, men styrkänslan längs de långa svepande partierna på autobahn är mycket fin. Givetvis finns det stora möjligheter att via Audi drive select skräddarsy RS6-uppträdandet under färd. Allt från stötdämpare och styrning till sportdifferentialen och avgassystemet går att ställa in efter eget huvud. Och det blir skillnad, inget snack om saken.
Viktminskningen i motorutrymmet har gett en mer jämn viktfördelning mellan fram och bak, numera ligger 56 procent av vikten fram och 44 bak. Ytterligare 36 kg, totalt 90 kg, har bantats av RS6 jämfört med föregångaren genom ännu mer användning av lättviktsmaterial. Stommen till ratten är tillverkad av magnesium – bara en sådan sak.
Prislappen läser 1 050 000 kronor vilket faktiskt är 20 000 lägre än när förra generationen introducerades på den svenska marknaden 2008. Knappast billigt, men det ligger i samma härad som de tyska konkurrenterna.

Rivaler

Mercedes E 63 AMG S 4-Matic
Mercedes E 63 AMG S 4-Matic
Ännu några fler hästar med S-tillägget gör denna tingest till det starkast möjliga i branschen familjekombi.
Pris: 1 161 900 kronor. 

BMW M5
BMW M5
Förvisso finns den inte som kombi men den är ändå en stenhård konkurrent. Bara bakhjulsdriven, nackdel inte minst under vintern.
Pris: 959 000 kronor.

Audi RS6 Avant

Pris
1 050 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression 10,1:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 3 993 cm3. Max effekt 560 hk (412 kW) vid 6 250 r/min, max vridmoment 700 Nm vid 1 750-5 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring och konventionella stötdämpare, krängningshämmare fram och bak. Fram luftfjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 2 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck 265/40 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 292, längd 501, bredd 191, höjd 142, spårvidd f/b 164/163. Markfrigång 15. Tjänstevikt 2 010, maxlast 555, max släpvagnsvikt 0. Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 565-1 680 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,9 s, toppfart 250 km/h (280 km/h med Dynamic-paket, 305 km/h med Dynamic Plus-paket).


Bränsleförbrukning
Stad 1,39, landsväg 0,75, blandad körning 0,98. CO2 229 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
2 600 kronor per år.

Visa kommentarer