Audis RS-program har fyllt 25 år och antalet modeller utökas hela tiden. En av grundbultarna är stora RS6 Avant som nu kommer i en helt ny generation. Kombinationen praktisk kombi och supersportbilsprestanda är i princip unik. Vi tar reda på det faktiska köpvärdet hos den magiska bokstavskombinationen.

Det här är nytt

Design.
Breddad fyra cm per sida, fronten liknar Audi R8 och fälgarna ser ut som jättelika köttkvarnar.
Fyrhjulsstyrning.
Ökar stabiliteten och instyrningen i alla farter och sänker vändcirkeln med en dryg meter!
Dragkrok.
Ingår i ”Alpinpaket” (18 500 kr). Dragvikt 2,1 ton.
Avant.
Kombikaross Avant gäller för RS6.

Om Audi Sport GmbH (tidigare ”quattro GmbH”) hade betitlat sin nya sportmodell för AK47 i stället för RS6 hade åtminstone inte övertecknad ryggat. Bokstäver och siffror i kombination kan lätt få något kriminellt över sig och i fallet med nya familjekombin från Neckarsulm – där Audi Sport ligger, cirka 25 mil från Audi-högkvarteret i Ingolstadt – är det busenkelt att bli olaglig. En dutt på avtryckaren, gaspedalen, kan lätt bli till blyfot och då draaaaaaar nya RS6 Avant iväg. Som ett skott!

Nya RS6 Avant är konstruktionssyskon med RS7 Sportback men baksäte och bagageutrymme är mer familjevänliga utan att karossen för den delen saknar snits.

– RS6 Avant-projektet var skoj från början till slut, vi fick i princip fria händer och slutresultatet är väldigt nära våra ursprungliga designskisser, förklarar Andreas Joachim Koglin som ansvarat för exteriördesignen av det nya familjemonstret.

Audi RS6 Avant 2020

Foto: Sagmeister Photography

Bakdelen är fördelen med RS6 Avant. Tänk, en familjekombi som toppar 305 km/h år 2020!

Både fram- och bakskärmarna bågnar av muskelstyrkorna, de spänner liksom som hos en bodybuilder som trängt på sig en för liten t-shirt. Allt för showen, förstås. Men de 21 tum (22 tum på provbilen) stora fälgarna behövs, eftersom där innanför mer än anas bromsutrustningen. Standard är 420 millimeter skivor fram och 370 millimeter skivor bak, men den Tango-rödmetallicfärgade provbilen är taggad ut i hjulbultarna, keramikbromspaket ”RS Dynamic plus” innebär att de främre skivornas diameter vuxit till hela 440 millimeter. Viktbesparing för keramikbromsarna är hela 34 kg men pristillägget är fläskiga 110 600 kronor! Samtidigt släpps toppfartsbegränsningen 250 km/h och tillåter hela 305 km/h…

Nästan samtliga RS-modeller från Audi kännetecknas av en sak: de är lättkörda. Trots förnamnet ”Renn Sport” (tyska för ”biltävling” ungefär) är RS-Audis uteslutande barnsligt enkla att ha att göra med. Ingolstadt-ingenjörerna måste äta den nyttigaste frukosten om morgonen eftersom de alla verkar få en bra start på dagen, de vill liksom aldrig skada eller göra någon illa med sina allra snabbaste vapen… ehm, körverktyg.

Den läsare som fuskat och redan läst på om nya RS6 – som enbart kommer som kombi – vet att vi har att göra med 600 hästkrafter och 800 newtonmeter. 4,0-liters V8-dubbelturbo som skickar iväg krafterna genom åttaväxlad Tiptronic-automatlåda. Förbrukningen enligt WLTP-cykeln är 1,24 liter per mil och koldioxidutsläppen är kraftfulla 281 gram per kilometer. Cylinder On Demand-teknik stillar bensintörsten genom att slå av cylindrar nummer 2, 3, 5 och 8 vid låg belastning. Det går att eco-köra V8-drivlinan men det vore som att svära i kyrkan. Söker man ett mer politiskt korrekt fordon finns en uppsjö andra att välja.

Audi RS6 Avant 2020

Snacka om allround rock’n’roll-kombi. För första gången får även USA RS6 i praktiskt Avant-utförande.

Fyrhjulsdriften – quattro – har setts över ännu en gång. Normalt når 40 procent av krafterna framhjulen och 60 procent bakhjulen. Om situationen kräver kan framhjulen ta emot upp till 70 procent alternativt bakhjulen upp till 85 procent. Torque vectoring-teknik som bromsar det inre hjulparet vid kurvtagning finns för att göra körningen lättare och smidigare. För den RS6-köpare som väljer till Dynamic- eller Dynamic plus-paketen ingår dessutom sportdifferential på bakaxeln som balanserat portionerar ut kraften mellan bakhjulen.

Jag hugger tag i Audi Sport GmbH:s chassiexpert Roland Waschkau och ber honom sitta in i högerstolen samtidigt som jag ledigt bältar på mig denna familjekombi med supersportbilsprestanda. Vi beger oss ut på det kurviga småvägsnätet norr om Los Angeles, känner oss som värsta filmhjältarna. Nästan varje böj har setts tidigare på bioduken eller teveskärmen. Eller in real life.

Audi RS6 Avant 2020

Foto: Sagmeister Photography

Snällheten finns kvar hos RS6 Avant, kör den som om din last vore barn och grannungar och bilen är from som ett lamm. Men nu med endast Herr Waschkau i passagerarsätet så blir det Stora Stygga Vargen-körning, inom lagens ramar. Förstås. Bilens massiva vikt märks inte alls. Dryga 2,1 ton borde göra att RS6 Avant skulle understyra och böka sig runt hårnålskurvor. Nej, i stället använder chassit sig av fyrhjulstyrning som vinklar bakhjulen mot framhjulen i låg fart respektive med i hög fart. Systemet ger klippstabil gång och reducerar även vändcirkeln med 1,1 meter – smart! Det enda negativa är att bakhjulens vinkel visuellt kan se lite sned ut precis efter en knixig parkeringsmanöver, men detta ordnar automatiskt upp sig efter att man gått ur och låst efter sig.

3 frågor

Roland Waschkau chassichef Audi Sport GmbH

Foto: Hans Hedberg

Roland Waschkau – chassichef Audi Sport GmbH.

Varför erbjuder ni två olika chassisystem?
– Vår luftfjädring är anpassad till RS6-kunder som vill ha så bred användarprofil som möjligt medan Drive Race Mode inriktar sig till den som eftersöker sportig körning i första rummet.
Nämn tre hörnstenar hos RS6-chassit.
– Utöver DRC-chassivalet så är quattro-diffen, fyrhjulsstyrningen och möjligheten att höja toppfarten till 305 km/h verkligt potenta fördelar.
När påbörjar Audi Sport sina RS-projekt i förhållande till Audis grundversioner?
– I fallet med nya RS6 så började vi med A6-konstruktionen något år efter moderföretaget. Projekttiden är knappt tre år lång.

Inredningen är lika praktisk som hos vilken A6 Avant som helst, fem vuxna ryms i kupén och för standardiserade svenska tvåbarnsfamiljer på fjällferie lastar bagageutrymmet (oftast) tillräckliga 565 VDA-liter. Framstolarna är bekväma men fungerar även vid sportig körning, håller kroppen i ett stadigt grepp. Layout på instrument, reglage och infotainment följer Audis genomtänkta ergonomimönster men RS-instrumentering som valt läge i det digitala TFT-fönstret blir det i alla fall mer rock’n’roll-stil. Alles gut.

Luftfjädring 4 Corner är standard och går att reglera, bygger verkligen om bilen från Dr Jekyll till Mr Hyde – eller tvärtom. Allt efter dina humörsvängningar. Är man mer lagd åt det hårda hållet hela tiden finns DRC, Dynamic Ride Control, som stramar åt upplevelserna än mer men som samtidigt gör RS6 Avant något mindre allround. Monotube-gasfjädrar med variabla spjällegenskaper och spiralfjädrar kostar 16 300 kronor. Upplysningsvis kostar sportavgassystem 18 200 kronor extra och syns på de blanksvarta ovala ändrören modell avloppsrör. Men hörs mest extra, ut över nejden och bland grannskapet. Personligen hade jag stått över ljudtillvalet.

Audi RS6 Avant 2020

Beach Boys nya tjänstekärra. Taklast 100 kg och dragvikt på 2,1 ton gör RS6 Avant användbar.

Jag byter provbilen till en av den ännu mer hårdkokta sorten, en som har samtliga sporttillvalen – och visst är RS6 Avant ännu mer lekfull nu. För att förstärka min sportiga livsstilsattityd surrar jag fast Thule-lastbågar och slänger upp en fräsig surfbräda på taket. Är ju ändå i Malibu. Surrningsremmarna slår ihåligt mot taket när de fladdrar hårt i fartvinden. Men ganska omgående överröstas remmarnas piskande av en tysk V8-motor som brölar ut sin förtjusning över att matas med ännu mer högoktanig amerikansk bensin.

Tidigare Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant C5 Typ 4B

Geneneration 1 – C5, typ 4B
Motor: 4,2-liters V8, 450 hk, 580 Nm (Plus 480 hk/580 Nm).
Växellåda: 5-växlad automat (ZF).
Acceleration 0-100 km/h: 4,6 sekunder (Plus 4,4 s).
Toppfart: 270 km/h (Plus 280 km/h).
Tillverkades: 2002-2004.

Audi RS6 Avant C6 Typ 4F

Geneneration 2 – C6, typ 4F
Motor: 5,0-liters V10, 580 hk, 650 Nm.
Växellåda: 6-växlad automat (ZF).
Acceleration 0-100 km/h: 4,6 sekunder.
Toppfart: 274 km/h.
Tillverkades: 2008-2010.

Audi RS6 Avant C7 Typ 4G

Geneneration 3 – C7, typ 4G
Motor: 4,0-liters V8, 560 hk, 700 Nm (Performance 605 hk/750 Nm).
Växellåda: 8-växlad automat (ZF).
Acceleration 0-100 km/h: 3,9 sekunder (Dynamic Plus 3,7 s).
Toppfart: 280 km/h (Performance 305 km/h).
Tillverkades: 2013-2018.

Audi RS6 Avant

Pris
Cirka 1 110 000 kronor, säljstart nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Cylinder­avstängning. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 3 996 cm3. Max effekt 600 hk (441 kW) mellan 6 000-6 250 r/min, max vridmoment 800 Nm mellan 2 050–4 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 10,5 tum, däck 275/35 R21.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 292, längd 494, bredd 198, höjd 147, spårvidd f/b 163/162. Markfrigång 11. Tjänstevikt 2 150, maxlast 590, max släpvagnsvikt 2 100. Taklast 100. Tank 73 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 565-1 680 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,6 s, toppfart (begränsad.) 250 km/h (utan begränsning 305 km/h).


Bränsleförbrukning (WLTP)
Låg 2,11 l/mil, extra hög 1,03 l/mil, hög 1,07 l/mil, medel 1,28 l/mil, blandad körning 1,24 l/mil. CO2 281 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
19 137 kronor per år de första tre åren, därefter 3 814 kr per år.

Rivaler

Mercedes-AMG E63 4Matic+ Kombi 2020

Mercedes-AMG E63 4Matic+ Kombi
571 hästkrafter ur 4,0-liters dubbelturbo-V8. Inte fullt ut lika hardcore som RS6 Avant är AMG E63 mer av typen allround kameleont.
Pris: 1 140 900 kronor.

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo 2020

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo
Stora och sportiga Panamera kostar en rejäl slant mer i Turbo-utförande, som behövs för att komma i paritet med RS6-prestandan.
Pris: 1 580 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer