Provkörning av Audi RS6 och BMW X5 4,6iS

Audi

Plus

Fartresurser, kraft, vägegenskaper

 

Minus

Katastrofal ekonomi

 

Basfakta

Motor
8-cyl längsmonterad V, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. Två turbo, två laddluftkylare. Kompression 9,8. Borrning/slag 84,5/93,0 mm, cylindervolym 4172 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) mellan 5700 och 6400 r/min, max vridmoment 560 Nm mellan 1950 och 5600 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift, 5-stegs automatlåda med tiptronicfunktion.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram övre triangellänk och nedre längsgående arm. Bak övre och undre triangellänkar.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 8,5 tum, däck 255/40 ZR18.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 486, bredd 185, höjd 143, spårvidd f/b 158/159. Tjänstevikt 1985, maxlast 370, Ej godkänd för dragkrok. Tank 82 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,9 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 2,18 l/mil, landsväg 1,04, blandad körning 1,46.

* Tillverkarens uppgifter.

BMW

Plus

Fartresurser

 

Minus

Dyr, okänslig styrning, stötig

 

Basfakta

Motor
8-cyl längsmonterad V 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 93/85 mm, volym 4619 cm3. Max effekt 347 hk (255 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 480 Nm vid 3700 r/min.
 
Kraftöverföring
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift, 5-stegs automat.
 
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben och två nedre tvärlänkar. Bak multilänkaxel med längs- och tvärlänkar.
 
Styrning
Kuggstång, servo. 3,5 rattvarv. Vändcirkel
12,1 meter.
 
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg fram 9,5 tum bak 10,5. Däck fram 275/40 WR 20, bak 315/35 WR 20.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 467, bredd 193, höjd 171. Spårvidd fram/bak 157/160. Tjänstevikt ca 2200, maxlast 585, släpvikt 2700. Tank 93 liter.

Fartresurser*
Toppfart 240 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,5 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 2,1 l/mil, landsväg 1,14, blandad körning 1,49.

*Tillverkarens uppg.


Dunderklumpar

Kombivagnar så snabba, starka och dyra att man tror att de är påhittade. Vilken utgör den effektivaste transporten till skidorten – Audi RS6 Avant eller BMW X5 4,6iS?

Trafikrapportören på radion talar nästan i falsett. Under natten har det fallit en halv meter snö och nu har temperaturen stigit till ett par plusgrader, dessutom blåser det. Det är, som radiomannen uttrycker det, snorhalt på vägarna. Trots det är det en smågnolande Percy som packar ihop det sista, kollar så att bilnyckeln ligger i fickan och säger adjö till den tomma, utstuderat eleganta åttarummaren. En vecka i fjällen borde göra honom gott.
Ute på gatan står den nya bilen, en Audi. Eftersom Percy anser sig vara något av en expert på design har han alltid gillat märkets avskalade stil och när det var dags att byta hade han fastnat för A6 i kombiutförande. När försäljaren omständligt börjat redogöra för alla tillval och utrustningspaket som fanns till den 1,8T för 273900 kronor som de stod framför, hade Percy efter en stund tappat tålamodet och bryskt avbrutit:
– Jag vill ha allt! Bästa motorn, all utrustning, fyrhjulsdrift – rubbet!
– Eeh? Då blir det en RS6 men den kost… Hade försäljaren svarat tvekande.
– Bra, då tar jag en sån! hade Percy klippt av.
När kontraktet låg klart för signering hade det sugit till lite i magen. Med femekrade fälgar, navigationssystem och tv, sollucka och telefon blev slutsumman 947300 kronor. Tur att man sålde firman medan plastblommebranschen fortfarande blomstrade, hade Percy i tysthet tänkt och skrivit under.

Nu, så här två veckor senare, har han redan förträngt priset. ”Runt halvmiljonen” brukar han svävande svara när någon frågar och möts då ändå av höjda ögonbryn och himlande blickar.
Percy drar igen förardörren, ljudet som uppstår är exakt och fyllt av precision. Den skålade förarstolen från Recaro är elinställbar och han finjusterar positionen mest för att det är så kul att fingra på knapparna på sittdynans utsida. Den treekrade ratten klädd i perforerat läder är också ställbar med hjälp av elmotor, konstigt då att nackskydden kräver handkraft för att höjas och sänkas.
RS6 skiljer sig utifrån inte särskilt mycket från billigare varianter av A6. De dubbla elliptiskt formade avgasrören, maffigare hjul och bredare hjulhus, bikakemönster i grillen och större frontspoiler är sådant den bilintresserade lägger märke till men inte så många andra.
Men så fort Percy vrider på startnyckeln och V8-motorn på 4,2 liter brakar igång är det tydligt att detta är något alldeles extra. Fem ventiler per cylinder, dubbla turboaggregat och två laddluftkylare gör tillsammans att Cosworth som preparerat motorn kunnat plocka ut osannolika 450 hästkrafter och 560 Newtonmeters vridmoment redan vid 1950 r/min. Bluddret är oborstat och dovt på tomgång, med stigande motorvarv blir tonen renare men ständigt med en brutal underton.
Samtidigt, på andra sidan gatan, startar en annan V8-motor på ett nästan lika uppkäftigt manér. Det är Roy, killen som under kuppartade former petade ner Percy från ordförandeposten i bostadsrättsföreningen i höstas och som tydligen är skivproducent av något slag. Hans svarta BMW X5 ser också helt ny ut och de dubbla, kromade avgaspiporna som sticker ut där bak avslöjar den som värstingen i programmet: 4,6iS med 347 hk.
– Inte ska’ru väl ut å åka i de här vädret, för det behövs lite rejälare prylar! skriker han till Percy. Nu piper jag iväg till Åre, avslutar Roy och hissar upp rutan samtidigt som bilen med ett vrål forcerar snövallen som plogbilen åstadkommit runt den.
– Till Åre minsann, väser Percy. Dit ska ju jag också och jag tänker komma först!
BMW X5 4,6iS och Audi RS6 är tämligen lika i uppbyggnaden men sorterar ändå in i olika bilklasser. RS6 har som huvudsyfte att skapa glans kring en modellserie på väg ut, nuvarande A6 kom 1997 och en efterträdare lurar i faggorna. I processen har man skapat en av världens kvickaste kombibilar; toppfarten är visserligen begränsad till 250 km/h men accelerationen är i Porscheklass, 100 km/h nås på under fem sekunder. Detta trots att bilen väger närmare två ton.
BMW X5 sorterar in i den växande skaran av SUV:ar men är i grunden en 5-seriebil som höjts och försetts med fyrhjulsdrift. Personbilsrötterna gör den till en av de mest körglada i sitt slag men begränsar också användbarheten. Motorn är inte utvecklad av BMW:s M-avdelning som man skulle kunna tro utan av Alpina, det lilla företaget från bayerska Buchloe som i årtionden trimmat BMW-bilar. Grundmotorn är den V8 som sitter i 540i, Alpina har förstorat den till 4,6 liter och effekten har ökat från 286 till 347 hk. Liksom Audin finns den bara med femstegad automatlåda försedd med tiptronicfunktion men det går inte att som i RS6 skifta lägen med knappar i ratten. Grundpriset är något lägre än för Audin och i dessa 734 000 kronor ingår bland annat läderklädsel och 20-tumshjul. Bilen på bilderna är utrustad med fotsteg, soltak, värme i baksätet, navigationssystem och tonade rutor bak. Totalpris: 806300 kronor.
Båda bilarna är stötiga i gången, särskilt i lägre farter. I BMW:n gör den hårda fjädringen att föraren ännu tydligare än i de enklare modellerna upplever hur långt det är till hjulen. Det blir obekvämt och okänsligt, passagerare med anlag för åksjuka börjar genast klaga. Styrningen är diffus med BMW-mått mätt och det är lätt att man ständigt sitter och korrigerar riktningen.
Audins fjädringsrörelser är mer exakta till karaktären och bidrar till den känsla av kontroll som föraren snabbt känner bakom ratten. På lappade stadsgator är gången direkt obekväm men det betalar sig i högre fart. Styrningen är snabb och exakt, Auditeknikerna har äntligen börjat lära sig hur det ska gå till.
Audi RS6 är utrustad med något som kallas Dynamic Ride Control – DRC. Det är ett hydrauliskt system som med hjälp av justerbara stötdämpare kontinuerligt motverkar krängning i både sid- och längsled. Systemet är lika briljant som enkelt och gör att den tunga bilen känns hanterbar och lättplacerad.

Båda bilarna är utrustade med aktiva antisladdsystem. I Audi reagerar det tidigt, nästan innan någon sladd ens påbörjats men ingreppet sker tämligen mjukt och smidigt. I BMW krävs mer sladd innan systemet reagerar men då sker det desto mer våldsamt. I Audi går det att koppla ur helt men inte i BMW.
Båda bilarna är ständigt fyrhjulsdrivna men efter olika ideologier. I Audi fördelas kraften normalt lika mellan axlarna. Vid behov fördelar mellandifferentialen av typ Torsen upp till 25 procent extra kraft till det hjulpar som har bäst fäste. I BMW gör en fördelningslåda att 62 procent av kraften normalt går till bakhjulen vilket ger en mer bakhjulsdriven känsla än i Audi som upplevs som mer neutral.
Vår imaginära vän Roy har spridit ut ett rykte om att han är skivproducent men de enda skivor han producerar är bakade, han är i rostbrödbranschen. Guldkedjorna runt armar och hals vittnar att det finns deg att hämta även där.
På väg ut ur sta’n njuter han av att sitta ett par decimeter högre än de flesta andra. Dessutom är han alltid först iväg vid trafikljusen. Så fort han nuddar gaspedalen skjuter bilen fart, det har tagit en stund att lära sig att inte trycka för hårt, för då formligen studsar bilen fram, nästan okontrollerat.
Sista trafikljuset innan vägen ligger öppen upp till fjällen glider Percy i Audin upp bredvid och när det slår om till grönt är det allvar. Trots att modden under de breda hjulen är riklig skjuter de två vagnarna fart på ett nästan osannolikt sätt. Att Audin är den avgjort snabbare visar sig tämligen omgående och när fartkameran 402 meter längre fram smäller av i Percys ansikte håller han 177,84 km/h. Roy som ligger aningen efter hinner bromsa och fälla ner solskyddet i en rörelse men inser att det är bäst att hålla sig inom lagens gränser i fortsättningen. I det rådande väglaget är det inte många som klarar ens det och med så mycket pulver under respektive huv blir omkörningarna extremt snabba. Bara att trycka till, styra ut i mittsträngen och vips är man om.

På kvällen, någon mil före slutmålet upptäcker Roy på navigationssystemet en liten skogsväg som genar över fjället och eftersom han tror att han har en terrängbil svänger han av huvudvägen med ett skrockande. Tjugo meter längre fram fastnar han ohjälpligt i den djupa snön – BMW x5 4,6iS är sänkt med tre centimeter jämfört med grundmodellerna och de breda lågprofildäcken ger inte mycket fäste. Att få loss 2,2 ton tunga bilen tar resten av kvällen och när han stelfrusen anländer till hotellet måste han erkänna att Percy för denna resa gjort ett bättre bilval, trots merkostnaden.

Visa kommentarer