Audi RS6 är ingen vekling precis och med 30 extra hästkrafter som avskedspresent blir den fet värre.

Bilar är som regel allra bäst när de skall läggas ner. Nya Audi A6 är redan i försäljningshallarna, men kombimodellen Avant dröjer ännu en tid. Inför finalen för nuvarande Avantgeneration har Audi vässat superversionen RS6 ytterligare och markerat detta med tillägget Plus.
Man kan i och för sig fundera över nyttan med att lägga till 30 hästkrafter i en redan 450 hk stark bil, men den aspekten glömmer vi för en stund. Mycket vill alltid ha mer.
Kraftkällan, en 4,2 liters V8 med dubbla turbo, är redan i standardskick en av bilvärldens trevligaste motorer med en vridmomentkurva rak som en amerikansk highway.
En modifiering av motorns styrsystem (Bosch Motronic ME 7.1.1) ökar effekten med sex procent. Det är i stort sett så man trimmar motorer, framförallt överladdade, numera. Man kan kalla detta en ?laglig? chipstrimning eftersom den kommer från fabrik.
För att klara den extra kraften har vattenkylningen i topplocken förbättrats och två extra kylare har tillkommit bakom laddluftkylarna.
Utöver den högre toppeffekten finns det maximala vridmomentet (560 Nm) nu inom ett större spann, motorn ger fullt drag mellan 1950 och 6000 r/min.
Startögonblicket i sig är en upplevelse, det brakar till ur avgasrören som från en hårdvässad amerikansk vinkelåtta och det är inte utan att man undrar om ljudet verkligen kommer från den bil man befinner sig i.
Accelerationen är, låt oss säga skaplig. Kom ihåg att vi pratar om en kombi, RS6 Plus finns enbart som sådan.
0-100 km/h går på 5,41 sekunder enligt våra mätningar. Det är snabbare än en BMW M3 CSL. 0-200 km/h tar 19,49 sek men då har vikten tagit ut sin rätt och M3 CSL segat sig förbi med en knapp sekund. Det får sägas vara rätt respektingivande för en bil som väger nära 1,9 ton tom. Tjänstevikten halkar alldeles över tvåtonsstrecket, 2020 kg.
Upp till 200 km/h går det alltså duktigt fort, men sedan börjar det rulla en smula tyngre. Vid 250 km/h (mätarfart) växlar bilen till femte och högsta växeln automatlådan och får ta ny sats. Det kommer att krävas en hel del anloppsträcka för att nå den utlovade toppfarten 280 km/h. Audi hävdar att bilen utan strypning är god för 300 km/h. Ingen omöjlighet om förutsättningarna är de rätta.
RS6 Plus har precis som vanliga RS6 ett mycket fint chassi med finesser som aktiv fjädring (Dynamic Ride Control) och fyrhjulsdrift, förstås. Trots sin tyngd upplevs bilen som lika spänstig på krokiga vägar som på högfartssträckor.
Vad som i övrigt skiljer modellerna åt är bland annat 19-tumsfälgar som standard på Plus. Bakom dem döljs perforerade, stora bromsskivor. Om man så önskar fås utan merkostnad ett sportchassi med variabel stötdämpning, hårdare och med tio millimeter sänkt fjädring.
Takrelingarna och avgasrörens mynningar kommer endast i svart. Specialfärger för Plus är blå, silver och svart/cognac, andra kulörer finns också.
Sist men inte minst är alla bilar numrerade med en plakett på mittkonsolen, provbilen är nummer 114 i raden av de endast 999 exemplar som ska tillverkas. Överraskande nog är bilens största marknad Storbritannien, dit man räknar med att skicka 100 stycken – vänsterstyrda… Priset 949000 kronor är hela 64000 högre än för RS6 och kan med aldrig så få tillval sträckas över miljonvallen. Trots sitt relativt anonyma yttre är RS6 Plus definitivt en riktig sportbil, en av världens klart hårigaste, och med lastutrymmet som bonus.

Audi RS6 Plus

Motor
8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. 1 turboaggregat per cylinderrad med tillhörande laddluftkylare. Kompression 9,8. Borrning/slag 84,5/93,0 mm, cylindervolym 4172 cm3. Max effekt 480 hk (353 kW) mellan 6000 och 6400 r/min, max vridmoment 560 Nm mellan 1950 och 6000 r/min.

Kraftöverföring
Fyrhjulsdrift. 5-växlad automatlåda med manuell växlingsmöjlighet (”tiptronic”) Mellandifferential och differentialbroms.

Fjädring/hjulställ
Individuell upphängning i separata bärarmar, skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fyra länkarmar, bak dubbla triangelstag.

Styrning
Kuggstång med servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Åttakolvsok fram. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 9 tum, däck 255/35 ZR19.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 485, bredd 185, höjd 145, spårvidd f/b 158/159. Tjänstevikt ca 2020, maxlast ca 500. Tank 82 liter.

Fartresurser
Toppfart 280 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,41 s (TV:s mätning). Fabriksuppgift 4,6 sek.

Bränsleförbrukning
Stad 2,18, landsväg 1,04, blandad körning 1,46 l/mil.

Visa kommentarer