Det är bara drygt ett år sedan Audi RS7 anlände Sverige men redan nu är det dags för ett, om än litet, facelift. Motorn lämnas orörd och det tackar vi för! En guldklimp.

Första intrycket

Man ska kunna sin Audi RS7 för att direkt notera de små skillnaderna mellan 2014 och 2015 års modell. Men varför ändra på ett ­vinnande koncept?

Ljudkuliss

10/10

Prisvärd

8/10

Det är ju rent krasst sett inte så mycket nytt med Audi RS7 årsmodell 2015. Men om man blir tillfrågad att åka till södra Spanien för att provköra den så dröjer inte svaret på sig.
För det här är en bil som redan från första start bullrat, bråkat och smattrat så underbart. Prestandan är fullständigt sanslöst bra för en två tons klump och toppfarten 250 km/h uppnås snabbare än du hinner blinka.
Typ. Men det är så det känns.
Det helt enkelt bara brakar till så är du där. Gaspådrag i städer får rutor att dallra och mödrar att hålla för öronen på sina barn.
Audi RS7 Sportback med dubbelturbomotor på 560 hästkrafter debuterade i januari 2013 och har beskrivits lyriskt i media och av alla som kört den.
På sitt bästa humör accelererar bilen från 0-100 km/h på 3,9 sekunder vilket gör att vi här har något som är snabbare än Porsche Panamera Turbo och Mercedes-Benz CLS 63 AMG coupé.
Toppfarten på 250 km/h är något det går att köpa sig fri från. Beställ ett Dynamicpaket och farten ökar till 280 km/h, Dynamic plus ger dig 305 km/h. Priser för de olika paketen var inte klart vid pressläggning av denna tidning.

Audi RS7 Sportback

Helst hade ju PeO Kjellström inte velat lämna detta hotel utan att ta med sig RS7.

Audi RS7 Sportback har bara sålts i Sverige sedan september 2013, men det är alltså redan dags för ett facelift och det är mest för att hålla jämna steg med Audi A7 och S7 som fick samma behandling för några månader sedan.
Det som har hänt har (som för det mesta när det gäller Audi) skett i det lilla men ger ändå Audi RS7 en ännu aggressivare framtoning.
Den karakteristiska grillen har nu mer skarpa kanter och är lackerad i blanksvart. Strålkastarna har fått helt ny design inte bara på insidan, även konturen av dem är annorlunda mot tidigare. Även främre stötfångaren har fått sig en omgång men det får man krypa väldigt nära för att notera.
RS7 får nu, som de billigare versionerna, ”flytande” blinkers genom ljusdioder på rad som tänds och släcks.
Det går även att beställa de så kallade Matrix-strålkastarna som automatiskt bländar av för mötande trafik samtidigt som det är fullt upplyst vid sidorna.
Vår provbil var utrustad med Matrix och det är rena tv-spelet att köra med detta. Man ser hur ljusbilden förändras hela tiden och vid till exempel en omkörning kryper ljusbilden liksom ut vid sidan av den andra bilen.
Laserstrålkastare erbjuds dock ännu icke till RS7.
Bakdelen pryds av en stor diffuser mellan de ovala avgasutsläppen. Är dessa lackerade i blanksvart har ägaren beställt ett RS-avgassystem med ännu mer brutalt ljud.
På insidan har Audi om möjligt gått ännu varsammare fram. Instrumentklustren är nya, luftutsläppen för ventilationen har ny form liksom paddlarna för växling bakom ratten.

Audi RS7 Sportback

Svarta mätartavlor med röda nålar gillar vi, liksom den rejäla stödplattan för vänsterfoten. Ratten är kapad i nederkant. Tufft och även tjocka lår kan ta plats…

Att föraren ska bli varse att det är en RS7 Sportback han förfogar över ska framgå klart. Förutom logotyper på utsidan finns det RS7-emblem på nyckeln, den flatbottnade ratten och instegströsklarna, och har du ändå missat detta påminns du från skärmarna i bilen när dessa startas upp.
Men det är ändå motor och väghållning som är den stora grejen med Audi RS7. Audi S7 fick 30 hästkrafter mer vid facelift men RS7 får hålla till godo med 560 hästar och 700 Nm i vridmoment. Jag lovar, det räcker till.
När vi testade Audi RS6 i nummer 18/2013 (som har likadan motor) visade det sig att den till och med hade ännu högre effekt, 580 hästkrafter.
En stor del av effekten kommer med hjälp av de två twin-scroll turboaggregaten, med tillhörande laddluftkylare, som sitter monterad mellan de två cylinderbankarna för att spara plats.
Motorn i sig är en pärla men det spelar ju ingen roll om inte bilen i övrigt är byggd för att anpassa sig till den. Det är Audi RS7 med sin luftfjädring och justerbara chassi. Via Audi Drive Select-menyn kan du ställa in bilen vad gäller fjädring, styrning, gasrespons och växellådans uppförande. RS7 säljs bara med åttaväxlad automatlåda, Tiptronic.

Audi RS7 Sportback

Nya strålkastare invändigt och till designen. Blankare svart färg på grillen. Ny bil!

Det är drygt fem meter bil att forsla runt, men den känns som en liten sportbil och väggreppet är något i hästväg. Fyrhjulsdrift, quattro, hjälper förstås till men här finns också differentialspärr som hjälper till att finna ännu mer fäste.
Samtidigt med den känslan bjuds här en rymlig vagn med gott om bagageutrymme. Och det till i ett i sammanhanget okej pris.
Man kan inte begära så speciellt mycket mer tycker jag.

Audi RS7 Sportback

Pris
1 123 000 kronor, säljs nu, första kundleverans i mars.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Dubbelturbo. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 3 993 cm3. Max effekt 560 hk (412 kW) mellan 5 700 och 6 600 r/­min, max vridmoment 700 Nm mellan 1 750 och 5 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift med centraldifferential. 8-växlad automatlåda, Tiptronic.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmekanisk servo. Vändcirkel 11,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck 275/35 ZR 20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 292, längd 501, bredd 191, höjd 142, spårvidd f/b 163/163. Markfrigång 11. Tjänstevikt 2 005, maxlast 510, max släpvagnsvikt 0. Tank 65 eller 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 535 – 1 390 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,9 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,33, landsväg 0,73, blandad körning 0,95. CO2 221 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
2 440 kronor per år.

Rivaler

Mercedes CLS facelift 2015
Mercedes CLS 63 AMG 4Matic
Lite lekfullare kanske men också dyrare, framförallt med 4Matic och då försvann ju även lite av leklusten.

Pris: cirka 1 276 000 kronor.

 


Porsche Panamera Turbo S
Porsche Panamera Turbo
Avskydd när den kom, nu älskad av alla som kört den. Trots storleken inte långt från 911 i uppförandet. Nyligen uppdaterad.

Pris: cirka 1 451 000 kronor.

Visa kommentarer