Provkörning av Audi S3

Nya generationen Audi A3 har vi redan hyllat i våra tester. Därför är förväntningarna höga på rivjärnet S3 – som levererar direkt. Det här är körglädje!

Första intrycket

Audi S3 är en slätkammad krabat som byter till spikformad tuppkam på ett ögonblick. Den är körglädje i ett behändigt format som alltid gör körningen rolig.

Körglädje

10/10

Prisvärd

6/10

Vi landar i ett regnigt München på förmiddagen, slussas till en presentationslokal där en alldeles för kort presskonferens avverkas. Inga frågor. Snabbt vidare till bilarna – röda och vita. Vi tar en vit Audi S3 med sexväxlad manuell, sparar S tronic-lådan till senare. ”River av” ett tiotal detaljbilder på bilen där den står, den lär inte hålla sig ren alltför länge i det här vädret. Grått, trist och inte alls särskilt lockande. Dessutom verkar det vara mycket trafik just i dag. Inspirerande?
Sedan vänder livet. Jag hoppar in bakom ratten, som i den här bilen är platt nertill. Konstaterar snabbt att S3 och A3 mycket riktigt delar den interiöra formgivningen med varandra, det är bara små detaljer som skiljer. Såsom laddtrycksmätaren som sitter inbyggd ungefär klockan fyra på varvräknaren och den snygga lättrade växelspaksknoppen. De kan det där med detaljer, det måste man erkänna. Aluminiumpedaler har ju var och varannan bil idag, så det är inget att skriva hem om. Men de sköna sportstolarna är definitivt värda att nämna, inte minst med den snygga klädseln med sin fyrkantsöm högt upp på ryggstöden. Hela bilen har blivit 60 kg lättare än föregångaren och faktiskt så står just stolarna för ett av de 60 kilona.
Vrider om nyckeln och den två liter stora tvärställda turbomotorn under huven startar. Ljudet är förvisso inte heller mycket att skriva hem om, men det andas effektivitet. Redan med 122-hästars bensinmotor och 150-hästars TDI så imponerade Audi A3, tänk då vad den borde kunna göra med 300 hästkrafter, 380 Nm och fyrhjulsdrift.
Cylindervolymen är fortfarande 1 984 kubikcentimeter, samma som flerfaldigt prisbelönta 2,0 TFSI alltid haft, men Audi hävdar att det i stort sett handlar om en helt ny motor – som är specifikt utvecklad för nya S3.

Om vi börjar från grunden så är motorblocket tillverkat av gråjärn, en för just motorblock vanligt förekommande typ av gjutjärn som innehåller kol i grafitform. Kombinationen av det väl stötdämpande materialet och de båda balansaxlarna i blocket, som roterar dubbelt så snabbt som vevaxeln och dessutom åt motsatt håll, ger en näst intill helt vibrationsfri gång.
Nytt i 2,0 TFSI-motorn i S3 är kombinationen av både direkt och indirekt insprutning, det sitter alltså bränslespridare både i förbränningsrummet och i insugningskanalen. Fördelen med den indirekta insprutningen är enligt Audi tydlig när motorn körs i mellanregistret (vilket den gör större delen av tiden) – bränsleförbrukningen blir lägre liksom partikelutsläppen. Direktinsprutningen används primärt vid start samt vid högre belastning. Förbrukningen anges till låga 0,70 l/mil (0,69 l/mil med S tronic-växellåda).
Med andra ord är det direktinsprutning som gäller just nu, när vi maxar ut på autobahn utanför München. Motorn är en riktig juvel med konstant kraft, spetsig karaktär trots turboladdning och ett härligt ljud – både inne i bilen och utanför. Som sig bör känns S3 grymt effektiv när jag matar på genom växlarna. Trafiken glesnar, farten är fri och förbluffande enkelt når S3 drygt 260 km/h på mätaren.
När vi svänger av autobahn fortsätter S3 att leverera körglädje, minsta lilla rondell blir en njutning. Fyrhjulsdriften quattro ger ett driv mitt i och ut ur kurvorna som lämnar tvåhjulsdrivna utmanare långt bakom sig. Fyrhjulsdriftskopplingen sitter sammanbyggd med bakaxelklumpen och består av ett lamellpaket som pressas samman av elektroniskt kontrollerat hydraultryck. Kopplingen ger alltid kraft till bakhjulen, men vid normal körning är det framhjulen som får största delen av kraften. Vid behov skickas mer kraft bakåt, alltså på pappret på precis samma sätt som i flertalet fyrhjulsdrivna bilar av i dag.

Chassiuppträdandet är synnerligen följsamt och S3 andas flexibilitet och effektivitet rakt igenom. Eller så kan vi kalla det för körglädje, då även styrningen är väl avvägd och lagom kommunicerande genom ratten. Små chassirörelser utan att bilens känns för stötig. Tillräckligt vasst inställd för att styrningen ska reagera direkt, men ändå med lugnet bevarat som behövs även i en super-GTI.
Den sexväxlade manuella lådan har både korta slag och täta steg, perfekt avstämd till motorns kraftutveckling. När vi byter till den sexväxlade dubbelkopplingslådan S tronic blir bilen om möjligt ännu bättre. Tillverkarens accelerationssiffror för 0-100 km/h är 5,2 sekunder med manuell låda och toksnabba 4,8 med dubbelkopplingslådan. Vi ska tillägga att den sexväxlade dubbelkopplingslådan i S3 inte omfattas av samma problematik som den sjuväxlade (VW Tiguan och Passat med mera) – vi anser den vara ett säkert köp.

Körställningen lämnar inget i övrigt att önska då stolen sluter tätt kring kroppen och ger stöd där det behövs – samtidigt som den är vilsamt komfortabel. Och där har ni Audi S3 – en kombination av ytterligheter som håller hela vägen. Grymt kul med en smittande körglädje som märks direkt. Enda problemet för dig som blivit sugen är att första bilarna når Sverige först i september. Pris? Från 376 500 kronor.

Rivaler

BMW M135i xDrive
BMW M135i xDrive
Fyrhjulsdriven med rak sexa och turbo på 320 hästkrafter – komprimerad bilkärlek.
Pris: 407 000 kronor.

 

Subaru STI Racing

Subaru STI Racing
Busbil ut i fingerspetsarna med härlig mekanisk känsla. Boxermotor på 300 hästar. Finns bara med sedankaross.
Pris: 389 900 kronor.

Audi S3

Pris
376 500 kronor, säljstart maj, första kundleverans i september.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad-motor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 1 800-5 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda S tronic.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länk­armar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 425, bredd 178, höjd 140, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång uppg. saknas. Tjänstevikt 1 470, maxlast 525, max släpvagnsvikt 0. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 325–1 060 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,2 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,91, landsväg 0,58, blandad körning 0,70. CO2 162 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 260 kronor per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer