Audi S3

Plus

Motorkaraktär, styrning, chassi.

 

Minus

Finns bara i tredörrarsutförande.

 

Basfakta

Pris

från 326 900 kronor.

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo och laddluftkylare. Kompression 9,8. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 265 hk (195 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 2 500–5 000 r/min.

Kraftöverföring
Frontmotor, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre tvärställda triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 225/40 R18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 421, bredd 177, höjd 140, spårvidd f/b 152/151. Tjänstevikt 1 530, maxlast 485. Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 5,7 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,24 l/mil, landsväg 0,72 l/mil, blandad körning 0,91 l/mil. CO2 217 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Mazda 3 MPS

Plus

Priset! Under tusenlappen per hästkraft.

 

Minus

Ljudkomforten.

 

Basfakta

Pris
från 257 500 kronor.

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo och laddluftkylare. Kompression 9,5. Borrning/slag 87,5/94,0 mm, cylindervolym 2 261 cm3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring
Frontmotor, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre tvärställda triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 215/45 R18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 443, bredd 177, höjd 147, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt 1 485, maxlast 425. Tank 55 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,35 l/mil, landsväg 0,75 l/mil, blandad körning 0,97 l/mil. CO2 231 g/km.

* Enligt tillverkaren.


Råskinn!

Rekord är till för att slås, så har det alltid varit och så kommer det att förbli. Människan är tävlingsinriktad så till den milda grad att nya rekordslagningsmöjligheter uppstår hela tiden. Kast med mobiltelefon och tomte-VM är definitivt bevis på detta.
När det gäller bilindustrin och effektkriget fortgår det med oavbruten kraft. När den extrema sportbilen Porsche 911 turbo introducerades 1975 (provkörd TV 9/75) hade den 260 hästkrafter, i dag är modellen uppe i 480 kusar. Men vad som är ännu mer intressant är att Mazda 3 MPS tangerar gamla elvans effektsiffra – 260 hästkrafter i en Golfklassare! Audi S3 är fem hästkrafter värre, 265 in alles. Ur led är tiden.
Både Mazda 3 MPS och Audi S3 fick mycket positiva omdömen vid de första provkörningarna förra hösten. PeO Kjellström talade sig varm om 3 MPS i nummer 23/06. Jonas Borglund var minst lika imponerad av Audi S3 i nummer 20/06. Utan tvekan två bilar i samma anda vilket givetvis bäddar för en grym duell. Men det börjar lite motigt.
Det regnar. I sidled. Vi har sökt oss söderut och hamnat på Ring Knutstorp för att slippa eventuell vit nederbörd och för att kunna pressa bilarna till max på sommardäck. Audi S3 och Mazda 3 MPS förtjänar det.

Telefonen ringer. Hans Hedbergs röst skorrar i luren. Det är sol i Stockholm, sex plusgrader.
Tack för informationen…
Efter en rejält blöt fototillställning surnar jag till slut, lämnar kameran i depån och tar plats bakom ratten i Audi S3. Kroppen behöver några minuter på sig att tina innan vi tacklar banan, perfekt för att göra sig hemmastadd. Vilket i och för sig går fort eftersom det mesta känns igen från vanliga A3-serien. Det enda som egentligen skiljer är modellunika aluminiumpaneler, emblem och pedaler – i övrigt erbjuder S3 samma lättförstådda interiör som vi är vana vid från A3. Justeringsmöjligheterna hos ratt och stol är bra, men inte perfekta då dynans framkant inte går att höja eller sänka. Resultatet blir att låren inte får så bra stöd i framkant som förväntat av en sportstol á la S3:s. Då är Prosport-stolen i Audi A4 bättre.
Förväntningarna på att få pressa bilarna på Knutstorp har blivit ordentligt dränkta. Men trots hällregnet tar sig S3 fram snyggt och prydligt längs banan, visserligen i makligt tempo.

Efter några varvs uppvärmning höjer vi tempot och S3 svarar direkt genom att fortsätta hålla sitt spår genom kurvorna. Fyrhjulsdriften gör bilen neutral trots det dåliga greppet, men antisladdsystemet gör sitt bästa för att sänka farten och därför slår vi av det. Det kommer fortfarande att fungera när vi bromsar, för så har Audi bestämt, men i övrigt är det urkopplat.
Styrningen är riktigt bra och svarar bra på små korrigeringar, den regndränkta banan till trots. Precis som Jonas Borglund skrev i första provkörningen så har Audi jobbat mycket med chassit, vilket har gett tydliga resultat. Våra känslor från banan backas upp av hårda fakta från Audi. Bilen står 25 millimeter lägre än vanliga A3, har hårdare inställning för fjädrar och stötdämpare samt 18-tumshjul. Framvagnen bygger förvisso på samma konstruktion som A3, men flertalet delar är tillverkade av aluminium i stället för i stål som hos A3. Tvärlänkarna och styrlager hör till dessa delar och den elektromekaniska styrningen har kalibrerats för att ge en snabbare och mer exakt känsla, något Audi lyckats mycket bra med. Att korrigera riktningen mitt i en kurva kan lätt behövas när greppet är så dåligt, men det innebär inga problem i S3.

Motorn är en juvel i sig och en av de bäst fungerande turbomotorerna på marknaden just nu genom att kombinera ett brett kraftregister med en härlig spets. Effektuttaget på 265 hästkrafter visar sig ingalunda för mycket för S3, bilen har genom sin fyrhjulsdrift inga problem att hantera effekten. Den sexväxlade lådan är även den ett nöje att hantera.
I sitt grundutförande har TFSI-motorn 200 hästkrafter (som i Audi A3 2,0 TFSI, VW Golf GTI och Skoda Octavia RS). För att höja den med 65 hk har en rad förändringar genomförts – motorblocket har förstärkts, liksom vevstakar och kolvar. Turboaggregatet har större turbindiameter och laddar även med högre tryck – 1,2 bar mot 0,9. Materialvalen är mer sofistikerade och motorns styrsystem är naturligtvis optimerat för effekt, så nog finns det mycket att berätta om S3-motorn. Men bäst blir historien om man låter motorn tala för sig själv, så bra är den.

Efter ett tiotal varv åker vi i depå och byter bilar, Mazda 3 MPS ska få visa vad den kan. På pappret har den en stor fördel jämfört med Audi S3 – priset. För 257 500 kronor får du Mazda 3 MPS, för S3:an krävs nästan 70 000 kronor till. Visserligen är den då fyrhjulsdriven, men rent ekonomiskt är Golf GTI en bättre lämpad konkurrent som kostar 254 700 kronor i femdörrarsutförande. Fast då får du ”bara” 200 hästkrafter. Hur man än vänder och vrider på Mazda 3 MPS framstår den som rena klippet.
Bakom ratten är det inte särskilt mycket som skiljer jämfört med normala Mazda 3. Pedalerna är av aluminium, hastighetsmätaren är graderad till 280 km/h och växelspaksdamasken har röd söm – i övrigt är det business as usual. Stolarna är unika för 3 MPS och ger samma inställningsmöjligheter som i Audi S3 – alltså saknas höjdjustering av dynans framkant. Direkt känns även att stoppningen inte är lika fast och dynan plattare än i Audi S3.

Vi åker ut på banan, förhoppningarna att finna samma fina uppträdande som med fyrhjulsdrivna S3 är inte stora, för att inte säga obefintliga. Banan är hal av regnet och genast visar sig Mazda 3 MPS ha extremt svårt att hantera underlaget. Bilen understyr fruktansvärt mycket redan vid lite gaspådrag och blir allmänt bångstyrig redan vid förhållandevis låg fart. Här och nu framgår det med all önskvärd tydlighet att Mazda 3 MPS hade vunnit mycket på att vara fyrhjulsdriven, precis som storebror 6 MPS varifrån 3 MPS har fått sin 2,3-liters turbomotor. Att lägga 260 hästkrafter på framhjulen är en utmaning som heter duga och på regnblött Knutstorp fungerar det inte.

Dagen efter är det tack och lov torrt och 3:an får sin chans till upprättelse, om än på vanliga vägar. Den tekniska nivån samt PeO Kjellströms lyriska provkörningsrapport från München intygar bilens duglighet. Under skalet bygger Mazda 3 i grund och botten på samma komponenter som Volvo S40/V50 och Ford Focus/C-Max. Konstruktionen är även snarlik den i Audi S3 med fjäderben fram och multilänkaxel bak. MPS-modellen har fått en typisk GTI-trimning av chassi, allt har blivit grövre, lägre och hårdare. Dessutom har Mazda försett bilen med en finess som blir allt mer sällsynt inom bilindustrin – en mekanisk differentialbroms. Denna ser till att fördela kraften till de båda drivhjulen i stället för, som i en bil som saknar finessen, skicka kraften till det hjulet som roterar lättast/snabbast. Om det enbart är beroende på detta som kraften hittar ner i backen vet jag inte, men faktum är att bilen gör ett gott jobb med att ta hand om effekten. Inte lika bra som fyrhjulsdrivna Audi, det rycker och sliter lite grann i ratten trots allt. Men det är klart bättre än väntat och även bättre än många motorsvagare, framhjulsdrivna bestar.

Motorn på 2,3 liter och 260 hästkrafter är hämtad rakt av från Mazda 6 MPS och ger den lilla bilen grym prestanda. Visserligen klarar den inte 0–100 km/h på 6,1 sekunder som Mazda själva uppger utan tar 6,8 sekunder på sig, men det är knappast långsamt för en Golfklassare. Dessutom har motorn ett system som begränsar laddtrycket och därmed vridmomentet för att undvika för kraftigt hjulspinn på låga växlar.

Audi S3 har stor nytta av sin fyrhjulsdrift och är mycket riktigt klart snabbare 0–50 km/h och behöver till slut sex sekunder blankt till 100 km/h, tre tiondelar sämre än fabriksuppgiften.
Tack vare större cylindervolym har Mazda-motorn lite bättre vridmoment, men det visar sig aldrig vid accelerationsmätningarna. Trots att Mazda ändå är den lättare av de två. Det som däremot märks tydligt är att 2,3-litersmotorn dör ut betydligt tidigare och saknar den fina spets som S3 har. En klassisk turbomaskin helt enkelt. Fast ändå inte eftersom den, precis som S3-motorn, är direktinsprutad.
Mazda 3 MPS körs helst på sitt vridmoment i mellanregistret och kan då bli ett reptilsnabbt omkörningsredskap. Vad gäller bromsprestanda så är MPS grymt bra och stannar på 35,9 meter från 100 km/h, att jämföra med Audi S3 som stannar på klart godkända 37,7 meter.

På de torra vägarna växer Mazda 3 MPS klart, något annat vore otänkbart. Samtidigt fortsätter S3 att imponera, inte tu tal om det samtidigt som vi upptäcker fler skillnader mellan bilarna. Styrningen är en av dessa punkter, framförallt i låg fart. Där S3 är fjäderlätt för att sedan bli tyngre är Mazda 3 MPS tung och kraftigt dämpad från början för att sedan bli lättare och sedan tyngre igen ju fortare färden går. Till slut faller vårt val på Audis styrning då den är mer precis och aldrig påverkas av hur mycket kraft föraren väljer att använda. I Mazdan är det ofrånkomligt att då och då få ryck i ratten, inte minst vid snävare kurvtagning samtidigt som man går hårt på gasen. Då hade det, återigen, varit positivt med fyrhjulsdrift. På riktigt jämna vägar blir problemen mindre, men det svenska vägnätet är inte alltid så jämnt.

Efter ett par dagars tungt vägnötande vänder vi hemåt igen. Längs motorvägtransporten upptäcker vi att S3 är något tystare än 3 MPS, lite bättre ljuddämpad, fast riktigt tyst är inte den heller. Det tar ut sin rätt att rulla på 18-tumshjul med låg profil. Stolen i S3 ger bättre stöd för kroppen längs långresan, något alla fyra inblandade testförare intygar när vi strålar samman för en kopp kaffe längs vägen.
Resonemang och argument om vem som är bäst uteblir, alla väljer Audi S3 rakt av. Den är inte bara bäst av dessa två, den är dessutom riktigt bra sedd i ett vidare konkurrensperspektiv. Kanske bäst i klassen med chans att utmana många sportbilar dessutom. Det enda som talar mot Audi S3 är priset, 326 900 kronor i standardutförande blir lätt 395 900 kronor som i fallet med den välutrustade duellanten. När det gäller Mazda 3 MPS är den fullsmetad redan från start och kan bara fyllas på med navigationssystem för 21 000 kronor eller 278 500 kronor totalt. Det låga priset gör inte Mazda 3 MPS till en lika bra bil som Audi S3, men till en riktigt prisvärd utmanare. Som ett starkare alternativ till Golf GTI, Ford Focus ST och Opel Astra OPC. Audi S3 däremot lirar i en högre division.3


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer