Provkörning av Audi S3 Sedan

Sedanmodeller må vara ansedda som ett traditionellt bilval, men när Audi lanserar sin lilla värstingmodell S3 i sedantappning är det snarast ett brott mot traditionerna. Och det fungerar ­faktiskt riktigt bra.

Första intrycket

En redan bra bil blir bättre. S3 som sedan ger ett mer moget intryck än halvkombin. Nästan risk för kannibalism gentemot S4.

Lekfull

7/10

Prisvärd

5/10

Det är lätt att fnysa åt små sedanmodeller. I ett land som Sverige, av hävd kombiälskande, står sedaner i golfklassen för en försvinnande liten del av försäljningen. När såg du senast en Volkswagen Jetta i senare tappning än 1980-talsversionen? Att Audi nu satsar på att göra A3 som sedan handlar förstås inte om Sverige. I andra delar av världen är kaross­typen ett veritabelt måste för framgång. Exempelvis i Kina, där Audi sägs vara ett av de mest googlade västerländska företagsnamnen. Även toppversionen S3 kommer alltså som sedan, och det är denna som det internationella pressuppbådet samlats i ett för dagen novemberregnigt Monaco för att få provköra.

Huvudkonkurrenten heter förstås Mercedes CLA 45 AMG. Prismässigt ligger de inom samma spann, strax under halvmiljonen, Audin kostar 411 000 kronor medan Mercedes vill ha 499 900 kronor. Men S3 Sedan är ändå något annat än CLA AMG. Den aspirerar liksom inte på att vara något annat än en karossversion av S3, och det mesta är naturligtvis gemensamt med den vanliga halvkombimodellen. Inte något fel med det, precis som Linus Pröjtz lovordade vanliga S3 tidigare i år måste jag lovorda S3 Sedan. Chassit är välbalanserat, fyrhjulsdriften förstärker stabilitetskänslan och motorn, som är försedd med dubbla balansaxlar, ger en svårslaget jämn gång. Övergången från den timida lätthanterliga bilen som S3 är på låga varv till den spetsiga karaktären bilen får vid gaspådrag sker nästan helt vibrationsfritt. Detta trots turbomatning. Och i de många tunnlarna på Rivieran ger nedväxling med gaspådrag nästan rysningar av välljud.
Det längre axelavståndet, plus fyra centimeter, som skiljer sedanen från halvkombin, har gjort att beteendet på vägen är en aning mognare. Men karossformen gör också att bilen har växt upp och blivit mognare även på ett annat sätt. I klassen under premiumnivå har bilar som Subaru STI och Mitsubishi Evo, prestandabilar i sedantappning, huserat länge. Audi S3 Sedan är på sätt och vis en Subaru STI för människor som kompletterat mössan inomhus med en kavaj, som väljer finrestaurang framför gatukök och som intresserar sig mer för alpin skidåkning än rallycross. Samtidigt är den också ett halvsteg upp från en vanlig S3, nästan uppe vid S4. Jämför vi axelavstånd så har S3 Sedan faktiskt redan gått om den S4 vi hade för två modellgenerationer sedan. Med hela tre centimeter.

Formgivningsmässigt kan sedaner i denna storleksklass ofta kännas lite klumpiga, men Audi har lyckats riktigt bra att få linjerna att kännas naturliga. Men så skiljer sig karossen också ganska mycket från halvkombimodellen på sätt som inte är direkt uppenbara – den är exempelvis både bredare och lägre. Just S3 är också ytterligare lägre än vanliga A3, vilket bidrar ytterligare till att få proportionerna rätt. Den ser liksom ut som alla andra Audi-sedaner, bara lite mindre. Även interiört är det propert. Ratten är greppvänlig och sportigt avfasad nertill. I provkörningsbilen har stolarna även fått tuffa röda inlägg, som förstärker sportkänslan. Och även om det är i förarstolen du helst sitter så är baksätet helt okej utrymmesmässigt. Likaså bagageutrymmet, som tack vare sedankarossen är riktigt rymligt.

Sammanfattningsvis har sedankarossen minskat bakvänd-keps-faktorn hos S3 radikalt. Den har blivit vuxnare, utan att för den skull göra avkall på körglädjen – tvärt om. Och köper du en bil för drygt 400 000 kronor är det troligen en eftersträvansvärd aura. Jag skulle inte bli förvånad om sedanmodellen kommer att stå för en god portion av den totala S3-försäljningen, kanske till och med en majoritet, och dessutom bredda målgruppen för bilen. Nu inväntar vi bara en RS-version. Fnyser bäst som fnyser sist.

Rivaler

BMW M135i xDrive
BMW M135i xDrive
Halvkombi men BMW:s utmanare tills en M2 ser dagens ljus. En riktig smällkaramell som ger körglädje ett ansikte.
Pris: 410 000 kronor.

Mercedes CLA 45 AMG
Mercedes CLA 45 AMG
Den uppenbara huvudkonkurrenten. CLA aspirerar dock på att vara en egen modellserie gentemot A-klass, till skillnad från S3. Inte helt överlappande målgrupp.
Pris: 499 900 kronor.

Audi S3 Sedan

Pris
411 000 kronor. Kan beställs nu, första leverans mars/april.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 300 hk (221kW), vridmoment 380 Nm mellan 1 800-5 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 447, bredd 180, höjd 139, spårvidd f/b 155/153. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1505, maxlast 475, max släpvagnsvikt 0. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 390 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,3 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,91, landsväg 0,58, blandad körning 0,70. CO2 162 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 260 kronor per år.

Visa kommentarer