Kompressorn har fått sparken i nya Audi S4. Men med ny turboladdning går 0-100 km/h på under fem sekunder.

Det här är nytt!

Motor: 354 hästkrafter ur treliters-V6.
Laddning: Turbo i stället för kompressor på gamla S4.
Topplock: Samma block men topplocken är omgjorda.

Att välja Audi S4 kan tolkas som ett anslag av måttfullhet. Jag menar, ta ett par steg bort från prislappen och den passerar som vilken annan Audi A4 som helst. Men bakom ratten så är det svårt att låta bli att stapla dödssynderna på varandra. Högmod, lust, frosseri, avund – i princip allt utom lättja kommer upp på dagordningen. Tacka den turboladdade V6:an för det. S4 är vassare än någonsin med nyputsat maskineri under huven. Borrning och cylindervolym känns igen, men topplocken i V6:an är modifierade. Dessutom har kompressorn fått ge vika för ett turboaggregat. Den finslipade förbränningen betyder fem procent lägre förbrukning, 21 extra hästkrafter och 60 newtonmeter mer vridmoment. Eller för att uttrycka det i klartext: Nu accelererar jag för första gången i en S4 upp till 100 km/h på under fem sekunder. 4,9 sekunder med kombin, 4,7 sekunder med sedanmodellen.

Som alltid med S4 är det fina i kråksången att den bjuder på allt utan att ta betalt i form av buller, stötig fjädring och trång sportkupé. S4 Avant är samma familjevänliga, rymliga kombi som vanliga Audi A4 Avant. Men med 500 newtonmeter och 354 hästkrafter att leka med. Förbrukningen landar i EU-cykeln på 0,75 liter per mil för den som kan stålsätta sig och vet hur man kör snålt i en körcykel.

Aud S4 instrument

El-öppnad baklucka är standard liksom B&O-anläggning och navigation.

Provkörningen äger rum i Taunusbergen väster om Frankfurt på körglada, kurviga vägar med fin asfalt. Kanske ger sig det sänkta chassit – 23 millimeter lägre än vanliga A4 – och de standardmonterade 18 tums-hjulen sig mer till känna på dåliga svenska vägar, men tveklöst har man gjort ett bra jobb i Ingolstadt med tanke på förutsättningarna. Sportstolarna bidrar till också komforten, jag får bra stöd i sidorna utan att det känns trångt.

Den nya, femlänkade framvagnen gör ett bra jobb och S4 styr in i fint i kurvorna. ”Sportdifferentialen” (tillval) skickar mer kraft till bakaxelns ytterhjul i kurvorna vilket bidrar till den neutrala styrkänslan. Det höga vridmomentet gör att bilen inte går att få med S tronic dubbelkopplingslåda, men den åttastegade automatlådan är inget dumt substitut. Växlar både snabbt och smidigt. Den går för övrigt också att växla manuellt med, via rattpaddlar. Men hur många gör det mer än en gång? Kul finess: Motorn frirullar om man släpper gasen mellan 55-160 km/h. Motorn har fått kompressorn ersatt med en turbo som sitter mellan cylinderbankarna. Vridet kommer direkt efter tomgång, och man känner inte av kraftlösheten som kan drabba turbomotorer på låga varv. Förmodligen har bytet kommit till som en följd av på jakten på koldioxidutsläpp, en kompressor går ju inte lika snålt som en turbo.

Audi S4 Avant

Du känner igen S4 på fyra avgaspipor, luftintag, spoiler och diffusor.

S4 bjuder för övrigt inte bara på fin fjädringskomfort. Den är till och med tyst om man inte gasar på för hårt. Och det är väl det man oftast inte gör. Gasar alltså. Och när du bara rullar på är det bara den speciella S4-ratten med platt nederdel som talar om för dig att du sitter i en bil som kommer att ha kostat 100 000 kronor i värdeminskning efter ett år. Prislappen startar nämligen på 596 000 kronor för S4 Avant. Sedanmodellen kostar 583 000 kronor. Sedan är det bara att sätta igång med högmod, lust, frosseri. Avund då? Jo, den står vi andra för. Klart man är avundsjuk. Om man nu kan känna igen en S4 på mer än en meters avstånd.

Audi S4 Avant

Pris
596 000 kronor (sedan 583 000), säljs nu, första kundleverans augusti.


Motor
Bensin Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 11,2:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 2 995 cm3. Max effekt 354 hk (260 kW) vid 5 400-6 400 r/­min, max vridmoment 500 Nm mellan 1 370-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med fem länkarmar. Bak multilänkaxel med fem länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 474, bredd , höjd 141, spårvidd f/b 156/151. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 745, maxlast 520, max släpvagnsvikt 1 900. Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 505-1 510 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,9 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,0 l/mil, landsväg 0,61 l/mil, blandad körning 0,75 l/mil.  CO2 171 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 680 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Passat 2,0 TSI 280 4Motion

VW Passat GTR

GTR Sportscombi
280 hästkrafter, fyrhjulsdrivning och mycket billigare än S4 och Mercedes AMG.
Pris: 436 000 kronor.

 

 

Mercedes-AMG C 43 4matic Kombi

Mercedes-AMG-C43 Kombi

367 hästkrafter ur en treliters V6-motor kombinerat med fyrhjulsdrift och en niostegad automatlåda.
Pris: 602 900 kronor.

Visa kommentarer