Basfakta

Audi

Pris
555400 kr (april 2005)

Motor
8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad,
5 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, cylindervolym 4163 cm3. Max effekt 344 hk (253 kW) vid 7000 r/min, max vridmoment 410 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring
Fyrhjulsdrift. 6-växlad tiptronic låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak fyrlänkad axel.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,1 meter. 2,5 rattvarv.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 8 tum, däck 235/40 YR 18.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 459, bredd 177, höjd 143, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt ca 1895, maxlast 410. Tank 70 liter.

Fartresurser
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,96 s.

Bränsleförbrukning *

Stad 1,79, landsväg 0,91, blandad körning 1,23 l/mil.

* Tillverkarens uppgifter.

Basfakta

Mercedes

Pris
665 900 kr (april 2004)

Motor
8-cyl längsmonterad V-motor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad,
3 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 97/92 mm, cylindervolym 5439 cm3. Max effekt 367 hk (270 kW) vid 5750 r/min, max vridmoment 510 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 5-växlad automatlåda med AMG Speedshift, möjlighet att växla manuellt.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med tre tvärstag, bak multilinkaxel med dubbla tvär- och längsgående stag.

Styrning
Kuggstång med servo.
Vändcirkel 10,8 meter. 2,7 rattvarv.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 7.5-8.5 tum, däck 225/40 ZR 18 – 245/35 ZR 18.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 272, längd 463, bredd 174, höjd 146, spårvidd f/b 151/148. Tjänstevikt ca 1695, maxlast 525. Tank 62 liter.

Fartresurser *
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,4 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,78 landsväg 0,92, blandad körning 1,23 l/mil.

* Tillverkarens uppgifter.


Lustfylld last

Kombibilar är bra till mycket. När man storhandlat, då man ska ta hem den stora plasmaburken eller när man får en oemotståndlig lust att lägga några rasande snabba varv på en racerbana. I alla fall om de har små emblem på bakstammen som lyder AMG eller S4.

Här har du två synnerligen kompetenta mellanklasskombi med stora, törstiga och snabba V8-motorer. De klarar 0-100 km/h på lite drygt den tid det tagit dig att läsa den här lite tillkrånglade meningen.
Ändå smälter de in så fint bland andra bilar på parkeringen på Willys att många inte lägger märke till dem.
Audi S4 Avant och Mercedes C 55 AMG. Personfraktare, transportör av last och (nästan) racerbil i ett.
Så står ju också kombi för kombination. Även om tanken med biltypen i begynnelsen kanske inte var urstarka motorer.
Vi plockade med oss racerföraren Janne ”Flash” Nilsson och drog till racerbanan Kinnekulle Ring. Tyvärr var AMG-Mercan försedd med dubbdäck och banägarna var inte det minsta intresserad av att låta oss rasta runt fritt på den nylagda asfalten. Lite bilder fick det dock bli och på raksträckorna kunde vi känna på kraften.
”Flash” var mäkta imponerad av Mercedes C55 AMG, på många sätt.
– För det första går det ju att köra den som en vanlig bil på landsväg och i stan. Annars brukar bilar av den här typen vara omöjliga att hålla i laglig fart, de liksom bara skenar iväg av sig själv.
När ”Flash” slutligen släppt mobiltelefonen provade han i alla fall på de 367 hästkrafterna bilen producerar och log brett.
– Bra skjuts i den här familjebilen, skrattade han.
Visst är det, mycket mer än de racerbilar han själv tävlar med i STCC…
AMG är Mercedes hustrimmare, de äger sedan flera år tillbaka företaget. AMG bygger också Mercedes bilar i tyska racingklassen DTM.
AMG:s stora genombrott kom med C-klass, eller rättare sagt dess föregångare som hette 190. Det var 1983.
Tio år senare kom C 36 AMG, den första bil som tillverkades av AMG och såldes via Mercedes. Sedan dess har 18 700 C-klass AMG sålts, en majoritet av dem är föregångaren till C 55 AMG som hette C 32 AMG med en V6:a med kompressor på 354 hk.

Nu är det två cylindrar till och ingen överladdning – bara rå kraft från botten.
367 hästkrafter är en sak, men vridmomentet på 510 Nm är än mer imponerande. Redan vid 2 000 r/min levererar motorn 400 Nm i vrid. Responsen när du trycker ner gaspedalen är hisnande.
Grunden är den kompressorförsedda motor som sitter i S 55 AMG och i det skicket levererar 500 hk/700 Nm. Men tack vare att modellen, i sedanversion, är drygt 200 kilo tyngre är bilarna ändå nästan lika snabba.
Accelerationen från 0-100 km/h för C 55 AMG går enligt företaget på 5,4 sekunder. 0-200 km/h tar 18,8 sekunder. Vid 250 km/h stryps motorn.
Med halt underlag fick vi aldrig fäste nog att klara ett vettigt accelerationstest från 0-100 på den bakhjulsdrivna tysken. Från 100 till 200 km/h, då bilen slutat spinna, tar det 13,38 sekunder, att jämföras med S4 som behöver 17,15 sekunder…
Motorn är handbyggd av en man som slutligen monterar en platta med sitt namn på längst upp på motorn. Denna tunna identitetsbricka bidrar inte direkt till motorns låga vikt, 172 kg.
Motorn betyder mycket i en AMG-Mercedes, men är inte allt.
I detta exemplar sitter en AMG Speedshift, en femväxlad automat med möjlighet att växla manuellt. Oftast är det ju så att växellådan, även om du växlar manuellt, går upp eller ner efter egen vilja.
Men om du väljer M-läget blir det verkligen manuellt. Lådan håller kvar vald växel vare sig du varvar högt eller lågt, när du trampar plattan i mattan sker ingen kickdown. Vilken växel du vill ha väljer du genom att flytta växelväljaren i sidled, eller via knappar på rattens baksida. Vänster sida nedåt, höger uppåt. Även med lådan ställd i Comfort- eller Standard-läge kan du använda rattknapparna, men då går lådan per automatik upp eller ner beroende på gaspedalsposition.

Chassit är inte lämnat orört jämfört med vanliga C-klass. Fjädrarna är tjugo procent hårdare, gasdämparna är av kraftigare kaliber och krängningshämmaren bak är grövre. Det är den inte på sedanversionen av C 55 AMG. Bussningar och infästningar i hjulställ fram och bak är av hårdare material, vilket gör kurvtagning och styrrespons mycket roligare.
Antisladdsystemet ESP går att stänga av, men har ändå en viss förmåga att styra föraren. När det blir sladd känner systemet av att innerhjulet börjar spinna och säger då till lite grann, ungefär som en differentialbroms. Känner ESP av att det verkligen är på väg till skogs kliver det in totalt på en millisekund.
Kan tyckas mjäkigt, men jag tror de flesta förare kommer att uppskatta det när de försöker tänja på sin förmåga. Eller oförmåga.
Sammantaget skulle jag vilja drista mig till att säga att detta är den sportigaste och roligaste Mercedes jag någonsin kört. Om än inte den allra mest överjävligt snabba.
Utvändigt är Mercedes, som Audi, inte speciellt aggressiv. Visst, fronten skvallrar om identiteten med stora luftintag klädda med svart nät. De stora 18-tums fälgarna också. Tittar man igenom ekrarna ser man AMG-logon på de främre bromsoken, tillika de ventilerade och borrade skivorna. AMG hävdar att modellen från 100 km/h går till stillastående på 36 meter.
Nackdelar? Fjädringen kan kännas lite stötig i lägre fart och över vägskarvar. Ljudnivån är ganska hög. Baksätet är stenhårt och benutrymmet dåligt. Instrumenteringen känns ganska plastig för en så dyr bil.
Men när man ger full gas och känner hur bakvagnen distinkt sätter sig och söker fäste vid varje växling, då är allt förlåtet.
Audi har bestämt sig. Nu ska de på allvar ta upp kampen mot främst BMW. Turboladdning försvinner i många toppversioner och ersätts med rappa sugmotorer.
Som i Avant S4, där de tryckt ner företagets 4,2 liters V8 som i denna trimversion ger 344 hk/410 Nm. Avgasljudet är omisskännligt V8, men inte lika kraftfullt som i C 55 AMG.
Audi tar ändå inte riktigt steget fullt ut med S4, det gör de i stället med RS4 i sommar som har en lika stor motor men på 420 hästkrafter. Den kommer i Avantutförande också…
Fortfarande värnar Audi mycket om komfort. Fjädringen är inte lika markant uppstyvad, bilen är klart understyrd i sitt uppträdande och känns stabilare på väg rakt fram. Mycket av det senare kan förstås tillskrivas fyrhjulsdriften.

Hög vikt och även klenare motor än C 55 AMG sätter sina spår. I Audin fick vi fäste och vår databox visar att 0-100 km/h går på 6,0 sekunder. Upp till 200 km/h tar det 22,84 sekunder och då är AMG-Mercan om inte försvunnen så långt före. Toppfart strypt till 250 km/h även här.
Tack vara att detta är en Quattro lär dock inte Audi bli avhängd lika lätt när vägen inte längre är rak. Detta trots att S4 väger lika mycket som Mercedes C 55 AMG?
Styrningen är oväntat trevlig och kvick på S4, mycket beroende på den direkta utväxlingen. Det är bara 2,5 rattvarv mellan fulla utslag.
Denna S4 är utrustad med en sexväxlad tiptronic som liksom C 55 AMG går att växla manuellt med spak och paddlar vid ratten. I alla fall oftast (se sida 89)…
Tiptroniclådan har dock inte egenskapen att låta föraren välja ett läge där inte lådan själv väljer om den ska växla upp eller ner. Det är trist.
En titt på fronten och du skiljer omedelbart en S4 från övriga familjen. Singe frame-grillen har ett för bilen unikt rutmönster och en något kraftfullare stötfångare med större luftintag. Trösklarna längs sidorna är ett annat kännetecken liksom de fyra slutrören, precis som Mercedes.
Men i det stora hela är Audi S4 v anonym, mer så än AMG-Mercedes.
– Fronten är det inget fel på, den är modern och snygg, säger Jan ”Flash” Nilsson. Men sedan tappar Audi. Bakdelen på bilen, med sina rakare rutor, ser omodern ut i en jämförelse med Mercedes.
Varför är inte de främre bromsoken dekorerade med S4-emblem, varför är inte skivorna borrade? Om inte annat för ?fränhetens? skull.
Dimensionen är dock densamma som hos konkurrenten, 345 mm. Det är stort på en ”standardbil”. Det är samma höjd på aluminiumfälgarna också – 18 tum.
Baksätets dyna är mjukare, men benutrymmet är ännu sämre än i C 55 AMG. Bagageutrymmet är också mindre.
Utrustningsmässigt finns det mesta. Det bör man också kunna vänta sig av bilar i den här prisklassen.
Audi kostar 555400 kronor med tiptroniclåda, Mercedes 665900 kronor. Oerhört mycket pengar som det kan vara svårt att förklara för till exempel en äkta hälft. Varför ska en kombi behöva så mycket och hästkrafter? Ja, försök förklara det själv…
Om nu pengar inte är ett objekt, vilket det inte torde vara för de som ändå tänker köpa en bil av den här kalibern, väljer jag Mercedes.

Det är inget lätt val. Audi är en komfortablare bil, mycket lättare att leva med i vardagslivet. Men varje gång jag sätter mig i Audi längtar jag tillbaka till den andra silverfärgade bilens muskler och spänst.
”Flash” håller med.
– Om man köper en bil av den här typen tror jag att man verkligen gillar att köra bil. Och det får man göra i Mercan. I Audi åker man mera med, även om det kanske inte går så mycket långsammare.
Nu väntar vi på RS4. Då bör Audi komma med i matchen på allvar.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Audi S4 Avant mot Mercedes C 55 AMG Kombi
NÄSTA Teknikens Värld nummer 7 / 2005