Basfakta

MOTOR: Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 5 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 84,5/93 mm, volym 4172 cm3. Max effekt 340 hk (250 kW) vid 7000 r/min. Max vridmoment 420 Nm vid 3400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Permanent fyrhjulsdrivning med automatiskt spärrande mellandifferential. Elektronisk differentialspärr (EDS). Elektroniskt stabilitetsprogram (ESP). 6-växlad låda alt. 5-stegad automat (Tiptronic).

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL: Skruvfjädring. Fram fyra länkarmar. Bak dubbla tvärlänkar.

BROMSAR: Ventilerade skivor med elektronisk bromskraftfördelning. Låsningsfritt system.

STYRNING: Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,7 m.

HJUL OCH DÄCK: Fälgbredd 8 tum. Däck 255/40 ZR17.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg): Axelavstånd 276, längd 483, bredd 185, höjd 144, spårvidd fram/bak 158/159 cm. Tjänstevikt ca 1950 kg, maxlast ca 400 kg. Släpvikt 2100 kg.

FARTRESURSER: (enligt TV:s mätningar)Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-50 km/h 2,5 s, 0-70 km/h 3,8 s, 0-100 km/h 6,8 s, 0-130 km/h 9,3 s.

BRÄNSLEFÖRBRUKNING: (fabriksuppgifter) landsväg 1,02, stad 2,19, blandad körning 1,44 l/mil.


Fjälljägaren

Ferrari och Viper har svårt att hålla undan St Moritz-expressen.

PRIS: Grundpris 595000 kr.

Somliga bilar inger ett alldeles speciellt välbehag, en känsla av att ingenting är omöjligt. Hoppa in bara så grejar vi det här, inga men, kom så drar vi!
Audi S6 är just en sådan bekantskap. Bussig och beredvillig. När vi styr ut på vägen är vi ett oslagbart team, kapabla att ta itu med nästan vad som helst.
Jag måste skriva ”nästan” vad som helst, för även om bilen är aldrig så kapabel på att lösa sina uppgifter hotar amorteringarna att bli en mardröm. Redan grundpriset 595000 kronor lär avskräcka mången eftersom samma kaross med svagare maskineri, struttigare fjädring, enklare drivsystem, simplare klädsel och tanigare hjul kostar betydligt mindre än hälften och är nästan lika bussig och beredvillig.
Just detta S6-exemplar är till råga på allt en kombi (Avant) med automatväxellåda (Tiptronic) och utrustad med ett avancerat navigationssystem som bland annat inkluderar tv. Så vi lägger en fabriksny småbil på toppen av priset och konstaterar att det i alla fall stannar under 700000.
Det där med tv i bilen låter spännande. Men det är det inte. Man får in ettan, tvåan, fyran och en finsk kanal och bilden på den lilla skärmen (5 tum) är inte något att hurra för. För övrigt försvinner den när bilen börjar rulla, fast ljudet blir kvar.
Nej, det finns ett bättre sätt att uppleva dramatik i den här bilen. Ta ett djupt andetag, flytta högerfoten från broms- till gaspedal, tryck till och begrunda innebörden i begreppet acceleration.
Inget skrik från däcken, inget skrän från motorrummet. Bara ett vasst läte varje gång varvräknarens nål passerar 7000-strecket och tillfälligt hälsar på i den röda sektorn innan nästa växel åker i.
Även om det inte upplevs så är det rena raceraccelerationen. Till 100 km/h når Audi S6 Avant Tiptronic på 6,8 sekunder, varvid Teknikens Världs Auto-Gyro registrerar exakt samma tid som fabriken uppger. Med manuell växellåda hade tiden varit ytterligare en sekund bättre. Vid vårt stora test av supersportbilar sommaren 1999 hade testlaget faktiskt några bättre noteringar än så. Och BMW M5 och Mercedes S-klass spöar Audi S6.
Men det är ont om automatväxlade herrgårdsvagnar i tungviktsklass och med inbyggd tv i sjusekundersklubben.
Permanent fyrhjulsdrivning hjälper Audi S6 att från stillastående snabbt övergå i fullt sken utan tidskrävande hjulspinn. Därtill sitter en sjusärdeles maskin under huven. V8-motorn från Audi A6 4,2 har underkastats en trimningskur och fått effekten stegrad från redan respektingivande 300 hk till 340. Variabla insugningsrör av magnesium och separat tändspole till varje cylinder är några av hemligheterna bakom en effektivitet som väl egentligen (utom bland sportbilar) överträffas bara av BMW.
Samarbetet med växlingsautomatiken är ypperlig och orsakerna att välja manuell sexväxlad låda i stället för den femväxlade Tiptronic som satt i provbilen är uteslutande ekonomiska. Tiptronic kostar till den här bilen 19 100 kronor extra och vidare drar automatbilen (ännu) mer bränsle än den manuella. Korta slängkörningar i stockholmstrafiken kan ge en förbrukning på bortåt tre liter per mil även om hälften är mer normalt. Och illa nog. Under rask landsvägskörning noterade jag oftast omkring 1,2 liter per mil.
Audi A6 anses av många vara en riktig gunghäst på vägen, S6 däremot är så genomarbetad i chassit att man med fog kan tala om en helt annan bil. Redan ögat urskiljer de breda däcken på 17-tumsfälgar och med övriga sinnen erfar föraren snart hur den hårdare sportfjädringen, Quattro-systemet, de kraftfullare bromsarna och det aktiva antisladdsystemet ESP tillsammans ger en ”tajt” känsla av kontroll.
Vid riktigt hård körning på kurviga vägar kan visserligen även S6 då och då kännas lite mjuk i fjädringen eller vag i styrningen, men helhetsintrycket är ändå en förvånansvärd följsamhet med tanke på att bilen är så tung och motorstark. Fyrhjulsdriften är alltid beredd att fånga upp motorns vridmoment även när föraren är medvetet vårdslös med gasen och gränsen för när ESP träder i funktion ligger så högt att många S6-ägare gissningsvis aldrig kommer i närheten av den.
När sensorerna i ESP signalerar hjulspinn, alarmerande krängning eller något oroande med rattutslaget reagerar systemet med att via gasspjället och/eller bromsarna ”fånga in” bilen och rädda den från sladd. ESP går att koppla ur, vilket i några bilmodeller kan vara motiverat – men i Audi S6 upplevde jag inte en enda gång att ESP på något sätt påverkade körupplevelsen eller störde rytmen.
Inredningen i S6 skiljer sig markerat från A6 och är smaklig utan löjliga överdrifter i bruket av trä eller krom. Recaro-sportstolarna är sköna att sitta i, bättre än vanligt i Audi, även om jag irriterades något av den glipa som uppstår när det justerbara lårstödet flyttas långt fram.
Den atmosfär av gedigenhet som slår igenom i interiören är sådan att den går att ta på, både ögat och fingertopparna låter sig gärna luras. Ändå vet man att Audi de senaste åren har haft mycket stora problem med missnöjda ägare.
Baksätet är klart människovänligt medan bagageutrymmet är bland de sämsta i den här klassen av kombibilar.
Vackert rundade former har fått gå före maximalt utnyttjande av lastmöjligheterna. Annars är S6 en bil med stora möjligheter att ogenerat bära sin last. Kapaciteten slår igenom även i dragförmågan: Audi S6 Avant är godkänd för släp upp till 2100 kg men kom i håg att vi då har ett fordonståg av sådan ansenlig vikt att det inte får hanteras av förare med vanligt B-körkort.
Körning med släp är för övrigt en av de få situationer att använda Tiptronic-lådans möjlighet att växla manuellt. Då flyttar man över växelväljaren till ett sidospår och växlar där manuellt – tyvärr utan att automatiken låter föraren ta befälet helt och hållet. Lådan är adaptiv, anpassar sig med andra ord efter förarens körsätt, och framför allt är motorn så råstark att man sällan eller aldrig upplever någon brist på ork.
Det finns några andra kombimodeller med högpolerad prestigeglans på marknaden, BMW 540iA Touring och Mercedes E55 AMG är vad som i första hand faller en i sinnet. Men om det nu är så att du dina kära som vanligt ämnar er till St Moritz i påsklovsveckan så vete gudarna om det finns något bättre transportalternativ än S6 Avant.
Men känn gärna efter en extra gång att takboxen sitter ordentligt fast innan du släpper loss i serpentinerna – hopphopphopphopp?

Visa kommentarer