Med nya S6 överraskade Audi med att montera en dieselmotor under huven. Hur väl det passar i en prestandakombi beger vi oss till Frankfurt för att ta reda på.

Det här är nytt!

Motor
För första gången har Audi valt att montera en dieselmotor under huven på S6.

48-volt 
Nu är S6 en så kallad mildhybrid med 48-voltsystem.

EPC
Elektrisk kompressor hjälper till att leverera effekt från lägre varvtal.

Sedan den första generationen Audi S6 lanserades 1994 har det suttit en hel del olika maskiner under huven. Rak femma, V8, V8 med dubbelturbo, till och med en V10-motor som delas med självaste Lamborghini Gallardo men en sak har genom generationerna varit konstant. Samtliga motorer har drivits av bensin.

Nu är det dock slut med det då Audi storsatsar och fokuserar helt på dieselmotorer på den europeiska marknaden. Regntyngda moln hänger i luften över Frankfurt när jag sätter mig i förarsätet på en lysade röd S6 Avant TDI. Stolarna har både hög komfort och kniper åt kring benen samt ryggen på ett betryggande sätt. Stolarna i just denna bil är de så kallade S Sportstolarna som kostar 12 100 kronor extra. Interiört är det inte mycket som skiljer S6 från vanliga A6, ratten är fortfarande rund i stället för att vara kapad i nederkant vilket är populärt bland sportigare bilar. Bland de svarta plastpanelerna, pianolack och silverfärgade detaljer sitter tre stora skärmar som dominerar förarmiljön. Audis konfigurerbara digitala instrumentering är standard, likaså de två stora infotainmentskärmarna i mittkonsolen.

IMG_4930

Ratt som är kapad i nederkant går att få mot 2 900 kronor extra.

Jag trycker ner startknappen framför växelväljaren och motorn brummar igång med ett ljud som inte låter så mycket som en diesel, i alla fall inte i kupén. När jag kliver ur bilen envisas den med att stänga av sig så fort dörren öppnas. Men med hjälp av en kollega får jag till sist höra ljudet utifrån och då är det ingen tvekan om vad det sitter för motor under huven då ett tydligt dieselknatter hörs. Ljudet i kupén är alltså förstärkt via bilens högtalare för att signalera att detta är en sportbil. Enligt Audi har de behövt göra på detta sätt på grund av att katalysator och liknande gör att det inte finns tillräckligt med tryck kvar när avgaserna väl kommer till ljuddämparen för att ge ett riktigt maffigt ljud. Antingen så gillar man det eller inte, jag hör personligen till den senare skaran.

IMG_4917

Just denna bil är utrustad med ett paket som ger svarta i stället för kromade detaljer utvändigt.

Motorn i fråga är Audis nya treliters V6-diesel, samma som också sitter i S7 Sportback och SQ5, och kommer att sitta i S4 när den väl lanseras. I S6 levererar den 349 hästkrafter och maffiga 700 newtonmeter mellan 2 500-3 100 r/­min. Den har både turboladdning och kompressor. Den sistnämnda är en elektrisk sådan, liknande den som vi tidigare sett i värstingen SQ7. Men detta är en vidareutveckling som får extra hjälp av 48-voltsystemet. Resultatet är en motor som levererar massiv effekt utan turbolagg men jag upplever ändå en viss fördröjning i accelerationen som kan skyllas på växellådan. Den åttastegade tip­tronic-lådan tar några millisekunder på sig att växla ner när gasfoten blir tung men när den väl hittat rätt växel är accelerationen kraftig. Det är ingen jättefördröjning men tillräckligt för att den ska uppfattas som lite slö.

IMG_4926

Fyrhjulsstyrning gör att S6 känns smidigare, kostar 23 100 kronor.

Nya S6 är i princip lika snabb som sin föregångare. 0-100 km/h klaras på 5,1 sekunder medan föregångaren gjorde det på 4,9 sekunder. Fördelen med nya S6 är dock att den har avsevärt mycket längre räckvidd med 112 mil i stället för föregångarens knappa 70 mil. Det kräver dock att du valt till den större 73-literstanken som Audi Sverige tacksamt nog valt att montera som standard. Snittförbrukningen sägs vara 0,65 l/mil enligt den nu utgående NEDC-körcykeln som är de enda förbrukningssiffror Audi delar med sig av i nuläget. Siffrorna för den mer rättvisande WLTP-körcykeln kommer inte att presenteras förrän i slutet av året. Vid körning i vanligt körläge känns S6 i princip likadan som vanliga A6. Det vill säga riktigt komfortabel både fjädrings- och ljudmässigt.

A195794_large

Detta är S sportstolarna, ett av tre stolsalternativ.

Provkörningsbilen är utrustad med akustikglas i de främre sidorutorna vilket gör gott för öronen men kostar 6 100 kronor extra. Att komforten är på topp råder det inga tvivel om och vanliga A6 är faktiskt tvåfaldig testvinnare, den senaste i Teknikens Värld nummer 12/2019.

IMG_4932

Bagageutrymmet är som hos vanliga A6 väl till­taget. Från 565 till 1 680 liter.

När jag med Drive Select-knappen navigerar till dynamiskt körläge spänner sig S6. Gasresponsen blir kvickare, styrning och fjädring vassare och det simulerade motorljudet högre. S6 är en stor bil och upplevs även som en sådan på de smala landsvägarna kring Frankfurt, tillvalet fyrhjulsstyrning hjälper visserligen till att ”krympa” bilen och efter ett tag känner jag mig som hemma. Detta blir särskilt användbart i stadstrafik och parkering då vändcirkeln minskas med 1,1 meter.

IMG_7985

Sportkeps (?) på när vår reporter Robin Törnros provkör S6

Under mer aktiv körning upplevs S6 trygg och det är härligt att ligga på lite längs kurviga vägavsnitt, motorn levererar verkligen efter förväntan och jag finner mig aldrig i brist på kraft. Snarare som att jag hela tiden har tillgång till kraft i överflöd, och efter en stunds underhållande körning för att se vad nya S6 går för finner jag mig hellre puttra fram lugnt och beskedligt. Kanske är hela bilen i sig lite överflödig, en vanlig A6 med 40 TDI eller 50 TDI skulle räcka minst lika bra, de är också 265 000 respektive 115 000 kronor billigare. De exteriöra detaljerna som särskiljer S6 från ”pöbeln” är också så pass diskreta att det krävs ett tränat öga för att se att det gömmer sig något extra under skalet. Dessutom är detta ingen bil som du skulle ta till trackdays som skulle motivera den extra prestandan. I ett land som Tyskland är S6 mer motiverad där hastigheterna på Autobahn är höga men i ett land som Sverige är den helt enkelt överflödig.

IMG_7996

På marknader som USA och Asien har S6 fortfarande bensinmotor under huven. Akta lacken när du lutar dig, Robin!

Audi S6 Avant TDI

Pris
715 000 kronor, säljs nu, första kundleverans juli.


Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo och kompressor. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 2 967 cm3. Max effekt 349 hk (257 kW) vid 3 850 r/­min, max vridmoment 700 Nm mellan 2 500-3 100 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/40 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 293, längd 495, bredd 189, höjd 148, spårvidd f/b 162/160. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 2 095, maxlast 560, max släpvagnsvikt 2 100. Tank 63 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 565-1 680 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,1 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Stad 0,77 l/mil, landsväg 0,58 l/mil, blandad körning 0,65 l/mil. CO2 171 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
9 928 kronor per år de första tre åren. Därefter 4 241 kronor per år.

Rivaler

P90255113_highRes_the-new-bmw-m550d-xd

BMW M550d xDrive Touring
Dyrare och med 50 hästkrafter mer, men 540d xDrive med 320 hästar är också ett alternativ, ett billigare sådant.
Pris: 825 900 kronor.

Neue Mercedes-Benz Leichtmetallräder für Sommer 2017New Mercedes-Benz light-alloy wheels for summer 2017

Mercedes E 400 d 4Matic
Den största dieseln E-klass har att erbjuda. 340 hästar och rejält mycket billigare än S6 Avant.
Pris: 613 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer