Provkörning av Audi TT Roadster 2,0 TFSI quattro S tronic

Allt är egentligen nytt, men det är knappt man märker det. Och varför inte. Igen­känningsfaktorn är icke att förakta. Vi kör Audi TT Roadster på ett svalt Mallorca.

Första intrycket

Det går inte att undvika att gilla Audi TT. Snygg och snabb bjuder den på körglädje i höga doser och att baksäte inte finns gör inte det minsta.

Tidlös

9/10

Prisvärd

6/10

Karossformen känns igen, trots att Audi TT Roadster kom redan 1999, ett år senare än coupén.
Men trots det är det en helt ny bil. Även om längden på 418 centimeter kvarstår och den har fått tre centimeter längre axelavstånd. Och faktum är att Audi TT Roadster nu ser aggressivare ut än någonsin med bredare och lägre grill och ny design på strålkastarna.
Takkonstruktionen i sig väger 39 kg och totalt sett har TT Roadster ökat med 90 kg jämfört med TT coupé och det beror förstås på att det krävs en hel del förstärkning när man gör det möjligt att ta av taket.

Audi TT Roadster 2016 med PeO Kjellström

Det var varmare på Mallorca när PeO Kjellström i sin ungdom hade klippkort på Hotell 33. Tider det!

Men 1 500 kg tjänstevikt för en cabriolet med fyrhjulsdrift och S tronic låda är egentligen inte mycket att orda om och TT Roadster känns lätt i steget.
Tvålitersmotorn i den provkörda bilen lämnar 230 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 370 newtonmeter och det redan vid låga 1 600 r/­min.
Det ger duktiga prestanda. 0-100 km/h tar bara 5,6 sekunder och toppfarten är 250 km/h.
Ännu snabbare är förstås TTS Roadster med sina 310 hästkrafter och 370 newtonmeter. I den går sprinten 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Men frågan är ju om det är värt 122 100 kronor extra med S tronic låda. Jag tycker knappast det.
För den som bara är ute efter utseendet och inte bryr som om effekten finns även en diesel, 2,0 TDI ultra. Enbart framhjulsdrift och med 6-växlad manuell låda betingar den ett värde av 387 100 kronor. 184 hästkrafter och en bränsleförbrukning på 0,43 liter per mil. Intressant!

Har du någonsin suttit i en Audi tidigare så känner du dig som hemma. Riktigt snygga ventilutblås!

Har du någonsin suttit i en Audi tidigare så känner du dig som hemma. Riktigt snygga ventilutblås!

Taket på TT Roadster går att fälla upp eller ner på tio sekunder och detta kan göras i fart upp till 50 km/h. En annan rörlig del på bilen är bakvingen som reser sig när hastighetsmätaren passerar 120 km/h.
I motsats till coupé har Roadster inga baksäten men de är ju knappast användbara i coupé så det spelar ingen större roll. Det innebär emellertid att Roadster lastar nästan lika mycket som coupé, eller lite kanske vi ska säga. Roadstern rymmer 280 liter bagage att jämföras med coupéns 305 liter.

Audi TT Raodster 2,0 TFSI quattro

Audi TT Roadster, och coupé, har en av marknadens just nu snyggaste instrument­paneler. Välstädad, snygg och med suverän materialkänsla. Inte minst på de runda luftventilerna. Panelen störs inte av någon stor bildskärm utan allt detta har flyttats till Audis nya TFT-instrumenttavla där det inte bara ryms hastighetsmätare och varvräknare utan även navigation med mera. Förutsatt att du valt till detta, prislappen är 30 000 kronor.

Audi TT Raodster 2,0 TFSI quattro

Audi TT Roadster känns som en duglig året runt bil, framför allt eftersom den har quattro. 2,0 TFSI går inte att köpa framhjuls­driven i Sverige. Förstärkningarna som tillförts vid A-stolparna och på golvet gör att det inte märks någon större skillnad mot en vanlig takförsedd coupé.
Bilen tenderar till lätt understyrning vid acceleration ut ur en kurva men quattro­systemet tar snabbt hand om detta och för över kraften till bakhjulen.
Som extrautrustning går det att beställa en värmefläkt som blåser varmluft på nacke och axlar och det är att rekommendera för det blåser på rätt friskt bakom stolarna när taket är nedfällt. Det spelar ingen större roll om du beställt ett elmanövrerat vindskydd mellan stolarna eller inte, för det gör tyvärr varken till eller från i någon större omfattning.
Lite flås i nacken är något du helt enkelt får lära dig att leva med i en Audi TT Roadster.

Audi TT Roadster 2,0 TFSI quattro S tronic

Pris
440 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 82,5/92.0 mm, cylindervolym 1 964 cm3. Max effekt 230 hk (169 kW) mellan 4 500 och 6 200 r/­min, max vridmoment 370 Nm mellan 1 600 och 4 300 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/50 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 251, längd 418, bredd 183, höjd 136, spårvidd f/b 157/155. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 500, maxlast 245, max släpvagnsvikt 0. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 280 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,6 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,85, landsväg 0,56, blandad körning 0,67. CO2 154 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 6 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 306 kronor per år.

Rivaler

bmw-z4-facelift-2013
BMW Z4 sDrive28i
Ingen fyrhjulsdrift men väl nedfällbart tak i plåt som kan fällas i fart upp till 40 km/h. I denna version erbjuds 245 hk.

Pris: från 458 000 kronor.


SLK
Mercedes SLK 250
Tredje generationen SLK sedan de återuppfann plåt-cabben 1996. Som 250 bjuder den 204 hk. Finns även som AMG med 421 hk.

Pris: från 433 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer