Med nytt hjärta och trimmad kropp kommer nya Bentley Continental GT V8 S ut som den perfekta kombinationen. Ett personligt val för den excentriske – och rike – bilköparen!

Första intrycket

Ännu vet ingen hur många Continental GT-versioner Bentley kan utveckla. Senaste V8 S är i alla fall den absolut bästa. Sportig, snabb och komfortabel – allt i ett.

Bästa Bentleyn

10/10

Prisvärd

4/10

Åldersmässigt är övertecknad i mittfåran på Sveriges bästa bilredaktion. Snittåldern håller sig någonstans kring måttliga 44 år, antalet krisande män är i majoritet. ”Juniorerna” , minus-30-gänget, sneglar på oss gubbar men knappast med avund på vad som komma skall. Sedan har vi seniorgänget som coolt betraktar det ivriga 40-kopplet av vildsvinsjagande, löptränande och/eller surdegsbakande åldrande ”killar”. En av de starkaste stjärnorna i den senaste kategorin är redaktionschef Engström, en riktig vinnarskalle men som bromsas upp av en jojo-jargong till det mesta. Konsekvensen är inte alltid spikrak. Snackar vitt och brett om att familjen skulle platsa utmärkt i en Nissan GT-R, men kör i stället Volvo XC70. Mitt råd: Engström, låt åldern ta ut sin rätt, väx upp – jag har funnnit drömbilen för dig och din familj. Bentley Continental GT V8 S. Glöm bara inte att köpa ett gäng skraplotter vid nästa löneutbetalning. Nu är nämligen ännu en ny version av Bentleys härliga Gran Turismo-coupé lösgjord från teamet i Crewe. Med tajtare chassi, vassare motor och mer sportig look ska den komplettera Continental GT-paletten som även innehåller modellerna V8, W12 och Speed. Storyn om Bentleys GT-coupé startar för snart elva år när första Continental GT presenterades på Frankfurtsalongen 2003. Egen lyxig design, fyrhjulsdriven och matad med kompakt sexliters W12-motor blev den en säljsuccé. De påföljande åren fick man åka zick-zack mellan nya Bentleys när man besökte London City. Börsmoppe, modell större.

Bentley Continental GT V8 S

Hedberg njuter körning på rätta sättet. GT V8 S har en ny feedback i sig!

Ända sedan starten har önskan bland sportbilsnördar varit att Bentley ska utveckla en renodlad sportbil, men smart nog har firman endast låtit specialbyggen visa upp sina styrkor på exempelvis 24-timmars Le Mans och för säsong 2014 en nysatsning inom GT3-klassen. I det ordinarie modellprogrammet har Speed-versioner varit det närmaste sportvalet. Personligen tror jag det är klokt att ligga kvar i lyxfåran, de allra flesta Bentleyägare har mer än en bil – de har i genomsnitt fem bilar – och förstår att det är svårt att kompromissa allt i en och samma produkt. Valfriheten kommer ju också automatiskt med tjockleken på plånbok och aktieportfölj. Kustvägen norr från kroatiska staden Zadar är som skapt för Bentley Continental GT V8 S. Korkskruvskurvor löper ideligen i varandra med knaggligt kalkberg till höger och Adriatiska havet till vänster. Underbar sträcka som enkelt landar in på min egen tio-i-topp-lista över vägar i världen. Kör den! Vad är då nytt hos V8 S? Fyraliters V8-motor med dubbla turbo hämtas från koncernkollegan Audi S8. Effekten är modererad till 528 hästkrafter och nås vid toppiga 6 000 r/min. Kraften är 680 newtonmeter, redan från 1 700 r/min. Kort och gott ett muskelpaket. Fyrhjulsdrift med 40:60-split fram/bak och åttaväxlad automatlåda från ZF känns igen från förr men Bentleys tekniker har säkert haft som mål att spöa sin internkollega Porsche när det gäller kraftutsöndring, köregenskaper, avgasljud, förfining. Enligt Bentleyfolket är det en nyttig avundsjuka som råder inom den stora VW-sfären.

Bentley Continental GT V8 S

Foto: Dirk Deckbar, Bentley

Det är detaljerna som gör det. GT V8 S är pyntad efter alla konstens regler.

Soundtracket ur de dubbla åtta(!)formade avgaspiporna är i klass med smattret ur vinkelåttorna från Mercedes AMG. Örongodis när det slår mot de många tunnlarnas bergväggar. Chassimässigt har V8 S fått ärva underställ från Speedmodellen. Sänkning på 10 millimeter, 70 procent stummare bussningar runt om, tuffare stötdämpning (45 procent fram, 33 procent bak), grövre krängningshämmare (54 procent). Gör susen för den 2,3 ton tunga Bentleycoupén, rörelsemönstret är tajt även vid aktiv körning. Fortfarande dunsar de stora, provbilen är extrautrustad med 21-tumsfälgar, hjulen lite osnyggt över brunnslock och broskarvar.

Bentley Continental GT V8 S

Foto: Dirk Deckbar, Bentley

Instrumentbrädan går att få i kolfiber men passar bättre i äkta virke.

De få motorjournalistkollegorna från Europa på plats i Kroatien försöker på kvällskvisten envist kopiera pressmaterialets pådyvlade beskrivningar att den här Bentleyn, ja den är gjord för att smiskas med! Låt gå för det, men en Bentley köps inte för att dåna runt kurvor med full sula hela tiden. Bilvalet Bentley står för något annat, i närheten av gränslandet mellan teknisk perfektion och känslosam njutning. V8 S går som fan, inget snack om saken, men när tempot är något mer sansat – ändå rejält fort – faller bitarna ännu bättre på plats. Chassi och kaross verkar ha sugpassning med vägbanan, bilen har en inneboende livslusta som går ut på att avverka fler mil än någon annan vagn på marknaden. Det uppstyvade chassit och motorn med mer twist verkar som en kirurgkniv på fettsugningsklinik för Continental GT V8 S. Blodet pumpar utan motstånd i Bentleys kropp. Ändå snackar vi om en fläskigt tung farkost som breder ut sig i de flesta riktningar. Bilen andas lite samma känsla som nya Mini, om än i dubbel storlek. Och för tio gånger priset. I övrigt inga liknelser de två britterna emellan. Kollega Engström vill gärna sätta sin tvåbarnsfamilj i en Nissan GT-R. Personligen har jag fyra års försprång mot Engström – erfaren­heten talar alltså för mig. Kan lova att alla i familjen Hedbergs fiktiva bilval GT V8 S skulle ha det bättre än i Engströms GT-R. Föraren inkluderad.

Bentley Continental GT V8 S

Pris
Cirka 1 850 000 kronor, säljs nu, första kundleverans juni.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Cylinderavstängning. Dubbelturbo. Kamkedja. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym
3 993 cm3. Max effekt 528 hk (389 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 680 Nm vid 1 700 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5 tum, däck 275/40 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 481, bredd 194, höjd 139, spårvidd f/b 167/166. Markfrigång 11. Tjänstevikt 2 295, maxlast 495, max släpvagnsvikt 0. Tank 90 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 358 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,5 s, toppfart 309 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,54, landsväg 0,77, blandad körning 1,06. CO2 246 g/km.


Garantier
Nybil 3 år.


Skatt
2 940 kronor per år.

Rivaler

Jaguar XJR

Jaguar XJR
En brittisk racelimousine med kompressor-V8 på 550 hk, men inte alls lika exotisk som Bentley. Vill du ha AWD blir motorvalet 3,0 V6 S/C med ”bara” 340 hk.

Pris: 1 385 000 kronor.


Ferrari FF

Ferrari FF
Fyrsitsiga och fyrhjulsdrivna FF är Maranellos svar på Conti GT. V12-motor på 660 hk gör Ferrarin sportigare i allt. Halvkombi = mer praktisk!

Pris: Cirka 2 500 000 kronor.

Visa kommentarer