Provkörning av Bentley Continental GT V8

Vissa ränder går aldrig ur, som exempelvis att en Bentley ska ha åttacylindrig motor. Monstruösa W12-motorer är ett modernt påfund som följde med ­Volkswagenuppköpet 1998. Nu kommer slanka Continental GT med V8-motor, som sig bör, om än med vissa tyskgener.

Det här är nytt!

V8.
Fyraliters vinkelåtta med dubbelturbo ger Continental GT något nättare fotarbete, effektförlusten jämfört med 6,0 W12 uppfattas som knapp.
20.
Hua! Som standard har instegs-GT V8 endast ”små” 20-tums fälgar, men det går givetvis att köpa på sig större dimensioner.
Convertible.
Självfallet finns även GT V8 som öppen cabriolet (GTC). Pristillägget är i sammanhanget saltade 230 000 kronor.
MSB.
Plattformstekniken är i grunden tyskkonstruerad men Bentley Motors Ltd. hävdar att deras eget nytänkande står för hela 82 procent.

Att ligga på topp är ingen enkel match. Det ska tränas, trimmas och käkas smalmat. Likadant är det inom bilvärldens elitserie. Det gäller att vårda sin ­karaktär som tagit flera årtionden att bygga. Ibland längre än så, förra året firade Bentley Motors hundraårs­jubileum. Låt gå för att ­lyxbilsmärkets historia bitvis är snårig och lurig, men grunden för ­bolaget är solid som en hammare.

Brödraparet Walter Owen och Horace Millner Bentley sålde under några år franska DFP-bilar (Doriot, Flandrin & Parant) men hade målet att bygga en egen bil. Den 18 januari 1919 grundade lillebror ”W. O.” Bentley Motors Ltd. och på London Motor Show samma år visades den första ­modellen. Utvecklingen dröjde och först i september 1921 kunde de första bilarna levereras.

Bentley Continental GT V8

Foto: Glenn Lindberg

Med nedhissade sidofönster blir hardtop-looken den rätta. Hans Hedberg njuter fartvindarna som fyller kupén.

Bentley blev snabbt dåtidens London-stekares favoritvagn men depressionen slog hårt och 1931 köptes företaget upp i smyg av ärkerivalen Rolls-Royce. Bentley kom att marknadsföras som den sportiga bilen med kraftigare motor. Under många år på 1960- och 1970-talet var den huvudsakliga skillnaden mellan en Rolls-Royce och motsvarande Bentley kylarens utformning. Till ett något lägre pris.

Tredje generationens Continental GT, i modern tideräkning – efter Volkswagens uppköp 1998 – är delvis baserad på teknik från den väldiga tyskkoncernen, även om britterna i Crewe står på sig och hävdar annat. Minst ”fyra femtedelar” ska vara unikt men när vi hissar upp den brittiskskyltade provbilen på vår garagelyft röjs plattformen MSB, ”Modularer Standardantriebsbaukasten”.

Bentley Continental GT V8

Foto: Glenn Lindberg

V8-motorns installation är proper. Rejäla stag styvar upp. Klassiskt oljepåfyllningslock à la Bentley.

Flertalet chassikomponenter känns igen från Porsche Panamera (typ 971). Hos nyheten är det maskinen ”4,0 V8”, en motor som även finns i Audi RS 6/7 och Porsche Panamera Turbo, som är central. Explosiv pjäs på 550 hästkrafter och 770 newtonmeter, allt utskjutet via åttastegad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift. Fördelen jämfört med 6,0 W12 (635 hk/900 Nm) ska enligt Bentley vara ”lägre pris, med lika agila köregenskaper”.

En rulle mitt på kupéns maffiga ­mittkonsol styr körlägen Comfort, Bentley, Sport och Custom där det sistnämnda innebär ­personlig inställning av drivlina samt chassi. I de två första lägena får framaxeln upp till 38 procent av den fördelade kraften, i Sport minskas greppkrafterna till 17 procent och bilen blir mer bakhjulsdriven, samtidigt som all mekanik stramas åt.

Bentley Continental GT V8

Foto: Glenn Lindberg

Klassresa de lux. Handarbete i stort som smått utmärker och ger högt pris.

Tjänstevikt på styva två ton som inkluderar polstrad ljudisolering de lux innebär att framfarten blir av den isolerade sorten. En skillnad mellan Continental GT (som 6,0 W12-modellen heter, utan motorbestyckningsbeteckning) och GT V8 är att ”instegsmodellen” har 20-tumshjul med 40-profilsdäck som standard. Provbilen är dock rejält extrautrustad, med större hjul skodda med 275/35 R21 vilket ger ­aningens sportigare uppträdande. Men hela tiden förlitar sig konstruktionen mer på sina komfortinriktade kvaliteter, precis som man önskar.

Den från Audi snodda rattkransen – väl simpelt drag om ni frågar oss – styr den breda Bentleycoupén på ett mycket exakt vis. Precisionen är väl kalibrerad, tacka den fina fyrhjulstyrningen för detta. I låg fart ­motstyr bakaxeln, perfekt vid U-svängar på Östermalm, i högre fart styr bakhjulen med vilket ger chassit klipptryggt uppträdande.

Bentley Continental GT V8

Foto: Glenn Lindberg

2+2-sittning, i baksätet ryms vuxna men in/ursteget kräver viss vighet. Avslappnande resemiljö.

Även i +250 km/h (toppfart 318 km/h) är GT V8 en överdängare i stabilitet. Acceleration 0-100 km/h går på fyra sekunder blankt. Jämförelsesiffrorna för 6,0 W12-modellen är 3,7 sekunder och toppfart på 333 km/h. I övrigt är det mesta sig likt.

Karossdesignens utseende har vuxit flera klasser jämfört med Volkswagengruppens första Continental GT från 2003 – även om vissa belackare tycker den nya stilen är lite väl inställsam. Interiört är känslan mycket klassisk med kromade drag­reglage för ventilationsutblåsen, ­silvriga lättrade skruvrullar med räffelmönster samt virke och läder.

Bentley Continental GT V8

Foto: Glenn Lindberg

Navinfoskärmen kan snurras runt, antingen till tre instrumentrundlar – eller renrakad träpaneldekor.

Bentley erbjuder ett stort utbud av grundinställningar av lack, hjul och inredning men själva affärsidén är att kunden själv erbjuds beställa just sin personliga kombination. Till ett visst överpris förstås. Och så var det det här med lågpris. Suven Bentayga (delar plattformstänk med Volkswagen Touareg, Audi Q7 och Porsche Cayenne) är fortfarande ”billigaste” i prislistan, laddhybrid­modellen (Porsche Cayenne E-hybrid) kostar från 1 960 000 kronor.

Bentley Continental GT V8

Foto: Glenn Lindberg

”Bentley Eight” var en sportigare instegsvariant 1982-1994. Även GT V8 kanske kan öka försäljningen?

Continental GT V8 kostar 2 228 000 kronor, prissänkningen är 166 000 kronor jämfört med W12-motorn. I samma härad är prispåslaget för cabrioletversionen GTC, vilket gör att vi före coupén med dussinet cylindrar hade föredragit åttacylindrig öppen vagn. Det verkar vara den ultimata kombinationen för att sticka ut allra mest på Östermalm och andra liknande kontexter.

Tidigare Bentley Continental

bentley-continental-historia-02

1952-1955. Bentley Continental R-type. Endast 207 exemplar av den klassiska Gran turismo-lyxcoupén.

bentley-continental-historia-03

1955-1965. Continental S-type, tillverkades i tre versioner (SI-III) samt fyrdörrars Flying Spur. 1 131 ex.

bentley-continental-historia-04

1991-2002. Continental R, tillverkades jämte vanliga Continental/Corniche 1985-95. 1 533 exemplar.

bentley-continental-historia-01

2003-2018. Nya Continental GT introducerades med W12, senare även V8. Faceliftad generation år 2011.

Bentley Continental GT V8

Pris: 2 228 000 kronor.
Motor: Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 3 996 cm3. Max effekt 550 hk (404 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 770 Nm vid mellan 2 000–4 000 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5. Däck 275/40 R20.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 285, längd 481, bredd 195, höjd 139, spårvidd f/b 167/166. Markfrigång 11. Tjänstevikt ca 2 295, maxlast ca 435. Tank 90. Bagagevolym (VDA-liter) 358 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,0 s, toppfart 318 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 1,83 l/mil, extra hög 1,06 l/mil, hög 1,01 l/mil, medel 1,20 l/mil, blandad körning 1,18 l/mil. CO2 268 g/km.
Garantier: Nybil 3 år.
Skatt: 17 746 kronor per år de första tre åren, därefter 3 814 kr/år.

Rivaler

porsche-panamera-test

Foto: @ Patrik Lindgren

Porsche Panamera Turbo
Vill du inte sticka ut ur mängden är liknande teknik i Porsche-förpackning betydligt billigare. 4,0-liters turbomaskin på 550 hästkrafter kickar i väg på rätt sätt. Fyrdörrars med halvkombibaklucka gör Panamera dubbelt så användbar.
Pris: 1 606 0000 kronor.

Rolls Royce Wraith

Rolls-Royce Wraith
Den eviga kombattanten – som länge var Bentleys styvsyskon – svarar med en väl svarvad coupé med svettigare prislapp. Motorn är 6,6-liters V12-motor på 632 hästkrafter och 800 newtonmeter.
Pris: 3 530 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer