BMW utmanar Mercedes CLA och ­lanserar en fyrdörrars coupé baserad på lilla 1-serie. BMW 2-serie Gran Coupe ska locka dem som vill ha en bil i det lilla formatet, men fortfarande färdas flärdfullt.

Det här är nytt!

Gran Coupé
Fyrdörrars coupé finns redan på 4-, 6 – och 8-serie. Nu även på tvåan!
Framhjulsdrift
Plattformen från Mini ger drift på framhjulen.
Fyra
Trots att det står M framför M235i har den ingen sexcylindrig motor, utan en fyra.

Innan vi börjar måste vi reda ut ett och annat. BMW:s övriga modellprogram känns logiskt. 1-, 3- och 5-serie är stöttepelarna. Det är kombis och sedaner i olika storlekar, och sätter man ett X framför blir det en suv. Siffrorna där emellan är tillägnade känslovagnarna. Där form får gå före funktion, coupéer med sluttande taklinje och halvkasst bagageutrymme. Utom för just 2-serie då, där första bil ut var 2-serie Active Tourer, en högbyggd känslo­kall MPV, tätt följd av minibussen 2-serie Gran Tourer. Samtidigt kom 2-serie Coupé, raka motsatsen – en klassisk coupé baserad på 1-serien och som toppades av busfröet M2. Förvirrad ännu? Förlåt.

BMW 2-serie Gran Coupé

Foto: Glenn Lindberg

M235i har fyrhjulsdrift som standard och en liten spoiler där bak. Vill du ha Glenn kostar det extra.

Så vad är då 2-serie Gran Coupé? En liten fyrdörrars coupé, en direkt konkurrent till Mercedes CLA som fått härja fritt i segmentet i två generationer. Gran Coupé delar underrede med Mini Clubman, ­bygger på BMW:s UKL-plattform, och ser ut som en blandning av 1-serie i fronten och nyligen lanserade 8-serie Gran Coupé i de utsträckta linjerna. Som att avla en fransk bulldog med en grand danois, liten och stor på samma gång. För att förvirra det ytterligare tillverkas fortfarande tvådörrars coupén och cabben av 2-serie (med internkod F22/F23), som bygger på gamla arkitekturen och är bakhjulsdriven, men den säljs inte i Sverige.

För ni har väl inte missat det? Bilar byggda på UKL är framhjulsdrivna i grunden, så även denna. På plats nere i Lissabon där provkörningen är förlagd, joggar jag ivrigt fram för att testa baksätet. Även om bilen ser stor ut när man betraktar den utifrån, avslöjar stolarna bak dess litenhet. Det är helt enkelt för trångt. Skallen tar i, och även om ingenjörerna ­försökt gröpa ur så mycket stoppning det gått kring huvudet, blir sittställningen ansträngd och krökt. Sitter jag ”bakom mig själv”, kan jag inte sjunka ner tillräckligt för att kompensera.

BMW 2-serie Gran Coupé

Foto: Glenn Lindberg

Vid lansering finns bara Apple CarPlay att tillgå, Android Auto kommer i juni.

BMW själva menar att bilen är ämnad för unga par utan – eller med ett – barn. Sikten utåt är bra och det tredelade baksätet är en bra tröst för den som behöver packa längdskidorna och samtidigt frakta folk.

M235i är koncernens starkaste ­4-cylindriga bensinmotor och den sitter i de flesta av märkets småbilar. Här ger den ifrån sig 306 hästkrafter, sitter monterad på tvären och distribuerar kraften till alla fyra hjulen som standard. Förvänta er inte någon starkare version i framtiden, typ M2 Gran Coupé. Någon längsmonterad 6-cylindrig motor får helt enkelt inte plats under huven.

Tur då att det finns så det räcker och blir över. M235i xDrive piskar på bra uppför sluttande portugisiska vägar. Motorljudet är stort, inte alls 4-cylindrigt. Under gaspådrag, på hög växel från låga varv, mullrar den som ett förhistoriskt djur. Den dricker också ganska mycket fossiliserade förhistoriska djur – med gasglad fot hamnar du med enkelhet över 1,3 liter ­bensin milen i snitt. På låg växel med höga varv, fipplandes med växelpaddlarna på ratten är ljudkaraktären lik en distad gitarrförstärkare. Det är mekaniskt, fel i tiden och underbart på samma gång.

BMW 2-serie Gran Coupé

Foto: Glenn Lindberg

Dörrarna fram och bak saknar karm för att betona coupékänslan. Snyggt, i alla fall med dörren öppen.

3-serie som lanserades förra året har fått mycket kritik för sin nervösa styrkänsla. Här är det bättre. Den är direkt och kräver viss tillvänjning förvisso, speciellt i ­toppversionen som är utrustad med M-styrning. Som förare kan man lätt bli tagen på sängen av dess direkthet, då man i en kurva själv styr för mycket. Känslan är väldigt mycket BMW.

Här finns också ARB. Enkelt förklarat ett avancerat antispinnsystem som sägs vara tre gånger snabbare än tidigare. Systemet är plockat från BMW i3 och i8 där innerhjulen bromsas i skarpa kurvor och motverkar understyrning.

M-stötdämparna som M135i besitter är stumma och min personliga favorit blir att ställa motorn i sportläge för att motverka visst turbolagg och stötdämparna i komfort för mjukast möjliga gång. De förstärkta krängningshämmarna gör också sitt till för den hårda gången.

BMW 2-serie Gran Coupé

Foto: Glenn Lindberg

2-serie Gran Coupe ser större ut än vad den är. Lågt tak och långa linjer lurar ögat.

Dieselversionen är mer inriktad på ­komfort och det märks. 220d går mjukt på motor­vägarna längs Portugals silverkust. Styrningen är lugn och de 190 hästkrafterna räcker gott och väl. I kupén är det tyst, inte mycket vindljud från backspeglar eller motorljud hörs, trots de karmlösa dörrarna som coupéformen för med sig. Stolarna som i provkörningsbilen är av M-sporttyp (5 100 kronor extra) kramar om gott. Rattens justermån är väl tilltagen och bör kunna tillfredsställa de flesta.

Infotainmentsystemet är inne på ­version 7 och nytt är förbättrad röststyrning. Kommandon som ”jag vill ha kaffe” – fast på engelska, hen talar inte svenska ännu – letar upp närmsta stopp för en kopp. Du ska som förare alltså inte behöva vara så specifik. Det funkar då och då, likt många röstsystem känns det inte färdigutvecklat. När jag som mest trilskas med att få till ett röstkommando i jakt på att spela musik, ber en av BMW:s ­experter mig att välja en artist med fler vokaler i sitt namn. Det borde göra susen!

BMW 2-serie Gran Coupé

Foto: Glenn Lindberg

Även om ingenjörerna ­gröpt ur mycket stoppning i taket bak tar huvudet i.

För att vrida om kniven lite extra: geststyrning av radion finns fortfarande att tillgå, kanske den mest pårökta idé ett tyskt bilföretag någonsin haft. Tanken är att man ska snurra och fladdra med handen framför radion för att sänka volymen eller byta station. Det fungerar fortfarande katastrofalt. Köp inte det, spara 3 100 kronor.

Priset för en 2 Gran Coupé med dieselmotor börjar på 356 200 kronor, faktiskt bara 8 000 kronor mer än 1-serie med samma motor (dock då med fyrhjulsdrift). Priset för att känna sig lite flärdfull behöver nödvändigtvis inte vara enormt, så länge du är beredd att tumma på baksäteskomforten. Men BMW tar bra betalt för sin extrautrustning, räkna med 40 000-50 000 kronor utöver för att få den som du vill, med telefon-spegling, farthållare och säkerhetssensor.

BMW 2-serie Gran Coupé

Foto: Glenn Lindberg

På 220d är luftintaget igensatt i fronten. Öppet hos M235i xDrive som har fläskigare hejdare, där krävs mer kylning.

Enligt BMW själva ska bilen ha filassistanshållare, men inte en enda gång får jag den att reagera. Trots strålande sol, och långa vita linjer på motorväg. Det får vi återkomma till i ett test. Kanske mot Mercedes CLA? Jag frågar projektledaren för bilen, Senol Kapici, om man planerar för någon Shooting Brake-version precis Mercedes som CLA.
– Jag ser inte vad det skulle tillföra.

UKL-plattformen – olika utseenden, samma mamma

UKL plattform

BMW 2-serie Active Tourer (2014-) Puritanerna fick gott sätta kaffet i halsen, för nu blev det många befarat sanning. BMW lanserade i och med den lilla MPV:n sin första framhjulsdrivna bil. Även nya 1-serie och BMW X1 är framhjulsdrivna, då de bygger på samma underrede.

Mini Cooper (2014-) Den första bilmodellen som kom att använda plattformen. Mindre bilar bygger på UKL1, den större Clubman baseras på UKL2, precis som 2-serie Gran Coupe gör. Fortfarande lika lekfull i sitt utseende som vid millennieskiftet då BMW tog över.

Zinoro 60H (2017-) Ett resultat av samriskföretaget mellan BMW och kinesiska Brilliance Auto. Bilen är en laddhybrid och har hämtat sin drivlina från BMW 225xe Active Tourer. Inga njurar i fronten, men visst ser ­lamporna ut att vara hämtade från München?

4 frågor

Till Feldhütter, Expert BMW Digital Services

Foto: Glenn LIndberg

Till Feldhütter, Expert BMW Digital Services

Många sätter in stora touchskärmar interiört i stället för knappar, men BMW håller kvar vid sin 20 år gamla iDrive-puck, hur kommer det sig?
– Det beror på när man ska använda skärmen. När bilen står parkerad är det bekvämt med touchskärm, men våra kundundersökningar har visat att när man kör är iDrive bättre. Men framför allt är röststyrningen bättre nu.
Köper man in röststyrningssystemet från Google, Apple eller något annat techföretag?
– Systemet är framtaget av BMW själva, men vi får hjälp med de olika språken. Vi ser det som ett alternativ till Android Auto eller Apple CarPlay.
Bilens mjukvara kan nu uppdateras genom internet, gäller det även de autonoma funktionerna?
– Rent teoretiskt kan bilens körassistans uppdateras, så det är inte bara infotainmentsystemet, utan det kan gå djupare ner i bilens funktioner.
Kan ni mappa om motorn via internet?
– Förmodligen en dag, men inte i dag. Potentiellt i en framtid, ja.

BMW 220d Gran Coupe

Pris: 356 000 kronor, säljs nu, första kundleverans mars.
Motor: Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Dubbelturbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750-2 500 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/40 R18.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 267, längd 453, bredd 180, höjd 142, spårvidd f/b 156/157. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 580, maxlast 545, max släpvagnsvikt 1 300. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 430 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 7,5 s, toppfart 235 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 5,2 l/mil. CO2 137 g/km.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.
Skatt: 5 906 kronor per år under de tre första åren, därefter 3 034 kronor per år.

Rivaler

Jaguar XE 2020 facelift

Jaguar XE D180 RWD
Ingen coupé, och en storlek större gör den väldigt dyr. Snygga linjer från designchef Ian Callum. Trångt baksäte även här.
Pris: 479 900 kronor.

Mercedes CLA Coupé 220

Foto: Mercedes

Mercedes CLA Coupé 220 d
Nya A-klass är på alla vis en väldigt bra småbil, coupéutstyrseln gör den inte sämre, men trängre givetvis. Finns även som kombicoupé.
Pris: 349 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer