Att BMW kom med en framhjulsdriven bil var en skymf enligt många. Men 2-serien klarade detta tämligen bra och nu finns den även som fyrhjulsdriven. Hurra!

Första intrycket

Det många befarade skulle bli en katastrof för BMW, framhjulsdrift, blev inte det. Men för den som absolut inte klarar av det finns nu botemedel, fyrhjulsdriften xDrive.

Minibuss

8/10

Prisvärd

7/10

Det var mycket som stod på spel för några månader sedan när BMW 2-serie Active Tourer introducerades. Ett helt företags anseende, typ. Aldrig tidigare hade BMW tillverkat en framhjulsdriven bil för massproduktion. Att de i flera år tillverkat Mini var liksom inte samma sak. Det var ju en Mini, ingen BMW.
Men vad vi fick var en Mini, som blev en BMW.
BMW 2-serie Active Tourer är förstås inget annat än en Mini på maskerad oavsett om den driver på framhjulen, eller som xDrive, nu på alla fyra. I allt väsentligt, utom kaross och inredning, är det likadana bilar.
BMW 2-serie Active Tourer har mottagits väl även av sanna BMW-puritaner. Om man hade förväntat sig ramaskrin på olika BMW-forum blev man besviken.
Framhjulsdriften till trots finns körglädjen kvar, och varför skulle den inte det då Mini redan har det, även om den allra vassaste lekfullheten försvunnit i takt med att Mini vuxit. Så till den milda grad att den kan konverteras till en BMW.
Det udda i historien BMW 2-serie Active Tourer är att fyrhjulsdriftsystemet xDrive för första gången används för att göra en framhjulsdriven bil med tvärställd motor till fyrhjulsdriven och inte en bakhjulsdriven med längsmonterad motor till fyrhjulsdriven. Något som BMW pysslat med sedan 1985 även om begreppet xDrive inte kom förrän 2004.

Klart som korvspad. BMW 2-serie Active Tourer nu även som fyrhjulsdriven.

Klart som korvspad. BMW 2-serie Active Tourer nu även som fyrhjulsdriven.

BMW 2-serie, som inte avlöser någon annan modellserie i utbudet, presenteras i inledningsfasen med två versioner: 220d och 225i.
220d bjuder på 190 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Nm vid 1 750 r/­min. Accelerationen från 0-100 km/h går på 7,3 sekunder och toppfarten är 223 km/h. Bränsleförbrukningen anges till 0,46 liter diesel per mil blandad körning.
BMW 225i xDrive Active Tourer levererar 231 hästkrafter, och 350 Nm i vridmoment som mest. Bränsletörsten stannar vid 0,64 liter per mil.
Värt att notera är att båda bilarna, 61 kilo extra tyngd till trots, är 0,3 sekunder snabbare i acceleration än sina framhjulsdrivna kusiner men de har samtidigt blivit törstigare.
I dieselfallet handlar det om marginella 0,02 liter per mil men när det gäller bensindrivna 225i skiljer det 0,06. Kan låta lite men är egentligen en del.
Prisbilden är något komplex men allt har en förklaring.
220d xDrive kostar 331 000 kronor vilket är 39 000 kronor mer än motsvarande framhjulsdrivna version. 225i xDrive kostar 349 000 kronor vilket ”bara” är 20 000 kronor mer än den framhjulsdrivna.
I det senare fallet har vi den reella kostnaden för fyrhjulsdriften ­eftersom båda xDrive-versionerna enbart levereras med 8-växlad automat vilket är standard-utrustning även i 225i med framhjulsdrift.
Rent krasst sett är det enbart xDrive som skiljer de båda versionerna åt, förutom viktökningen vilket är en anledning till att xDrive-versionerna känns aningen mer stabila på vägen även om de framhjulsdrivna inte är speciellt oroliga heller.
BMW försöker övertyga oss om att nya xDrive inte tappat något av bagageutrymmet för fyrhjulsdriften. Men varför skulle den det då bilen redan från början designades för att husera fyra drivande hjul med tillhörande kardanaxel?
Det hade ju varit urbota dumt och dyrt att göra på något annat sätt, och den låga upphöjningen i mitten av baksätet stör inte i ett annars generöst tilltaget baksäte.

Det går knappast att ta miste på från vilket bilmärke interiören kommer ifrån.

Det går knappast att ta miste på från vilket bilmärke interiören kommer ifrån.

Vi har kört 225i xDrive Active Tourer både på väg och off-road. På vanlig väg uppför sig bilen i stort sett oklanderligt och har bra känsla i styrningen. Motorns 231 hästkrafter måste dock varvas hårt och ändå känns det inte riktigt som att alla hästar är hemma i stallet.
Helt klart är att detta inte är någon bergsklättrare fyrhjulsdriften till trots. Visst, den klarar hyfsat branta backar och djupa lerhål men utan att ha testat är jag ganska övertygad om att en vanlig framhjulsdriven Active Tourer skulle fixat detta också.
Nej, detta är en bil för att säkerställa framkomligheten till fjällstugan på lite högre nivå eller sommarstugan en lerig vårdag.
Det finns ju en anledning till att markfrigången på 165 mm är exakt densamma som för framhjulsdrivna Active Tourer och att det går att genom ett M-paket sänka markfrigången 10 mm ytterligare.

Gott om plats i bak­sätet som är justerbart.

Gott om plats i bak­sätet som är justerbart.

Jag tror xDrive Active Tourer kommer att sälja bättre än den framhjulsdrivna i Sverige. Om inte annat för den väderlek och natur vi har. Sedan 2-serie Active Tourer introducerades i september har 100 bilar levererats och 300 till har beställts.
Kanske ingen kassako för BMW men det viktiga för dem är att kunderna kommer från andra led än BMW-köparna och här alltså inlemmas i familjen.

BMW 225i xDrive Active Tourer

Pris
349 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 94,6/82,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 231 hk (170 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 250 och 4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Plåtfälg/Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 434, bredd 180, höjd 156, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 16,5. Tjänstevikt ca 1 585, maxlast ca 515, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 61 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 468-1 510 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,3 s, toppfart 237 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,81, landsväg 0,54, blandad körning 0,64. CO2 148 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, fri service i 3 år eller 8 000 mil.


Skatt
980 kronor per år.

Rivaler

Ford C-max och Grand C-Max 2015
Ford C-Max 1,6 T 182 hk
Baseras på Focus med allt vad det innebär av bra chassi och körglädje. Skulle klara mer hästar än så här. Ingen fyrhjulsdrift.

Pris: 220 900 kronor.


Volkswagen Golf Sportsvan
Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI 150 hk
Efterträdare till Golf Plus vilket betyder att den är en högbyggd version av Golf men med helt egen kaross. Ingen fyrhjulsdrift.

Pris: 225 100 kronor.

Visa kommentarer