BMW har redan en laddhybrid i i8 men nu är de på väg att presentera en bil för den större massan. Kommande 3-serie går att köra på både bensin och el. Vi har förstås redan provkört den.

Första intrycket

Den känns nästan produktionsklar men lite finns det kvar att fixa med. Men jag tycker det ser lovande ut och 3-serie plug-in hybrid kommer att bli bra.

Förnuftig

10/10

Prisvärd

10/10

Nu är BMW på gång att introducera miljövänliga alternativ på allvar. BMW i8 och i3 finns redan men är ju inte direkt några volymbilar.
BMW 3-serie plug-in hybrid (den kommer att heta något annat, sannolikt 328e under troliga samlingsnamnet 3-serie eDrive (330e visade det sig senare att namnet blev)) har alla möjligheter att bli det. Det blir en bil som kommer att vara användbar även för familjer.

Under stor sekretess har vi som enda svenska biltidning fått köra prototypen på BMW:s testbana i Miramas några mil utanför Marseille.
Samtidigt som vi får tillgång till bilen vimlar det av andra prototyper som kör varv efter varv, men då vi inte får använda vår kamerautrustning och våra mobiltelefoners lins tejpas kan vi inte erbjuda er bilder på detta.
BMW är också rätt snåla på att dela med sig av tekniska data på bilen så ni får ha överseende med att tekniska data inte är så kompletta som de brukar vara.

BMW 3-serie Plug-In Hybrid prototyp

PeO Kjellström var enda svenska motorjournalist som fick provköra 3-serie plug-in hybrid.

Vad som gives är att 3-serien har en tvåliters rak fyra på 184 hästkrafter och det är ju inget hemligt med det. Motorn sitter bland annat i 320 och är en TwinPower Turbo-motor.
Den konventionella motorn backas upp av en elmotor på 95 hästkrafter och den totala effekten blir 245 hästar och 400 Nm i vridmoment vilket gör den likvärdig med 328i. Men bränsleåtgången är förstås betydligt mindre.

BMW hävdar att 3-serie plug-in hybrid bara ska förbruka 0,20 liter per mil blandad körning vilket i dagsläget skulle ge ett koldioxidutsläpp på 50 gram och en stämpel som supermiljöbil.
Att bilen vi provkör är maskerad fram och bak har inget med hybridtekniken att göra. Maskeringen sitter där bara för att dölja de små nyheterna som kommer i samband med faceliften i år.

BMW 3-serie Plug-In Hybrid prototyp

När du laddat klart går det att köra BMW 3-serie plug-in hybrid på ren el i 3,5 mil.

BMW 3-serie laddhybrid går att köra enbart på eldrift och då blir räckvidden 3,5 mil samtidigt som toppfarten begränsas till 120 km/h.
Räckvidden på enbart el kan tyckas snålt tilltagen men BMW försvarar sig med att det är vad folk (de flesta i alla fall) behöver innan de kan koppla in laddkabeln igen och att en utökning av räckvidden skulle göra bilen tyngre och dyrare.

Likt en vanlig 3-serie finns det möjlighett att ställa in bilens egenskaper i olika lägen – Comfort, Sport och Eco Pro. Men här finns två lägen till, Max eDrive och Save Battery. I det förstnämnda arbetar enbart elmotorn, i Save Battery ligger alltid energin i batterierna på en konstant nivå.
Batteripaketeringen sitter under bagagerumsgolvet och stjäl bara någon centimeter av lasthöjden i nuvarande 3-serie. När nästa generation ”trea” kommer lär bagageutrymmet bli identiskt oavsett vilken drivlina du väljer.

BMW 3-serie Plug-In Hybrid prototyp

Maskeringen har inget med hybridtekniken att köra. Den döljer bara en snar facelift.

Att köra denna prototyp är som att köra vilken 3-serie som helst.
Hoppar in bakom ratten, bältar mig, sätter vänsterfoten på bromsen och tycker på startknappen. Instrumenten väcks till liv vilket indikerar att bilen är klar att köra.
Glider iväg på Miramasbanan i tystnad. I detta läge går bilen enbart på el och försöker man hålla sig till det är det inte mycket kraft att tala om. Men om jag trycker gaspedalen i golvet griper bensinmotorn in, inte helt obemärkt, och då blir det bokstavligen annat ljud i skällan.

Den extra tyngden bak gör att överstyrningen kommer lite tidigare än hos en vanlig 3-serie men det är inte mycket att tala om. Tyngden bak gör också att det blir lite livligare runt bakaxeln om jag trycker på genom kurvorna.
Denna 3-serie är alltså enbart bakhjulsdriven och kommer, i alla fall initialt, inte att erbjudas som xDrive.

BMW 3-serie Plug-In Hybrid prototyp

I det stora hela känns ju detta helt produktionsklart, ända tills testföraren som sitter bredvid mig harklar till och beordrar mig att köra in till bankanten och stanna.
Han säger att bilen måste programmeras om och börjar knappa på sin medhavda dator. Vad felet egentligen är berättar han inte. Men han påminner om att detta är en prototyp.
Och det är väl då tur att det är ungefär ett år till introduktion (produktionen startar i november i år).
Då kommer BMW med största sannolikhet att ha ridit ut alla glitchar som uppstått längs vägen. Och då kommer en av de mest attraktiva plug-in hybriderna på marknaden.

BMW 330e (3-serie plug-in hybrid)

Pris
i. u, säljstart 2016.


Motor
Bensin-el. Längsmonterad 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 11,1:1. Borrning/slag 84,0/90,1 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 270 Nm mellan 1 250 och 4 500 r/­min. Elmotor 95 hk (70 kW), total effekt 245 hk, batterityp litium-jon, i. u kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda (Steptronic).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 4 tvärställda länkarmar på var sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 280, längd 462, bredd 181, höjd 152, spårvidd f/b 154/158. Markfrigång 17. Tjänstevikt ca 1 810.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h ca 6,0 s, toppfart ca 230 (eldrift 120) km/h.


Bränsleförbrukning
Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,20. CO2 ca 50 g/km. Elförbrukning i. u. Räckvidd 3,5 mil.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
i. u.

Rivaler

Volvo V60 Plug-in Hybrid

Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid
En av de hetaste laddhybriderna på marknaden. Lite ovanlig då den har dieselmotor i kombination med el. Supermiljöbil.

Pris: från 526 000 kronor.


Opel Ampera
Opel Ampera
Bensinmotorn driver aldrig hjulen utan laddar bara batterierna. Ska gå sex mil på ren el men det är enligt Opel. Inte enligt mig.

Pris: från 379 900 kronor.

Visa kommentarer