Provkörning av BMW 340i

Enligt BMW vill kunderna ha 3-serie som den är och då den är storsäljaren i modellprogrammet får kunderna som de vill. Väldigt omtänksamt av tyskarna tycker vi.

Första intrycket

Med några enkla justeringar har BMW gjort 3-serie ännu mer attraktiv. Jag ser ingen anledning till att försäljningen ska dala trots tre år på nacken.

Finlir

8/10

Prisvärd

8/10

Den amerikanske affärsmannen och stundom rådgivare till president Jimmy Carter i USA, Thomas Bertram ”Bert” Lance, myntade uttrycket ”if it ain’t broke, don’t fix it” som sedermera seglade ut över hela världen.

Tydligen hamnade det även hos BMW för det är precis vad de gjort med faceliftade 3-serien. Den yttre skillnaden mellan den 3-serie som debuterade 2012 och 2015 års modell är ytterst marginell. Det handlar om milt modifierade stötfångare bak och fram och möjligheten att beställa full LED-belysning fram.
Enligt BMW beror de minimala förändringarna på att kunderna vill ha 3-serie som den är och inte få några obehagliga överraskningar. Att BMW tjänar en slant på att hålla ner modifieringarna är en annan sak och den talas det inte alls om.

PeO Kjellström har kanske också genomgått ett facelift men det märks inte heller.

PeO Kjellström har kanske också genomgått ett facelift men det märks inte heller.

Men, skönheten kommer som bekant inifrån och där har det hänt en del. Samtliga motorer är nu turboladdade med det som BMW kallar Twinturbo och som fått massor av motorjournalister att skriva fel. Att motorn har två turboaggregat i stället för två turbiner i ett turbohus. Ja, jag är en av dem.

340i som vi provkör är en helt ny sifferkombination för 3-serien och ersätter 335i. Med 326 hästkrafter ur den raka treliterssexan har den 20 fler än i 335i.
Andra nyheter på motorfronten är att 328 ersätts av 330i med 252 hästkrafter, att 320d, denna viktiga version, får ett krafttillskott på sex hästar till 190 jämt och inte minst att EfficientDynamics-versionen av densamma klassas som miljöbil om den kombineras med automatlåda. Beställer du manuell låda går du alltså miste om förmånerna en miljöklassning ger. Små marginaler minsann.

Dagens ägare till BMW 3-serie behöver inte läsa instruktionsboken för att hitta rätt.

Dagens ägare till BMW 3-serie behöver inte läsa instruktionsboken för att hitta rätt.

Den riktigt stora nyheten är dock 330e, ladd-hybriden som kommer först 2016. Vi har redan provkört den, se TV nummer 15/2013.
När BMW visade upp ”nya” 3-serien sker det i 30 graders värme och vi kan än en gång idiotförklara kombinationen läderklädsel och stark sol. Outhärdligt. Efter att luftkonditioneringen fått gå flera minuter går det att kliva in i bilen och då kan jag se att instrumentpanelen är sig i stort sett lik förutom lite mer krominlägg som också förärats dörrinsidorna.

BMW hävdar att både automat och manuell låda vidareutvecklats men jag är inte man att på ort och ställe utröna detta. Kanske, kanske är den åttaväxlade Steptronic-lådan något snabbare i steget, men den var ju riktigt snabb redan tidigare.
Sak samma med fjädring och styrning som också ska ha förbättrats. De var också bra tidigare och för att uppleva någon skillnad (om den upplevs) krävs att man hoppar direkt från nuvarande generation till denna. Det handlar om skillnad på grader i helvetet.
Alla tidigare 3-serieägare kommer i alla fall att känna sig hemma och tillfreds och det var ju andemeningen med det hela.

BMW 340i

Sedan första generationen E21 introducerades för fyrtio år sedan har 14 miljoner exemplar tillverkats och sålts. Modellen är företagets största kassako. If it ain’t broke, don’t fix it.
Så sant som det är sagt. Och året var 1977, två år in i 3-seriens livstid. Var det möjligen tillägnat just denna bil? USA är trots allt den största marknaden.

BMW 340i

Pris
429 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 94,6/82 mm, cylindervolym 2 998 cm3. Max effekt 326 hk (240 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 380 och 5 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel


Styrning
Elmekanisk servo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 WR 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 463, bredd 181, höjd 143, spårvidd f/b 155/159. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 615, maxlast 485, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,1 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,86, landsväg 0,53, blandad körning 0,65. CO2 152 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 060 kronor per år.

Rivaler

Audi-A4
Audi A4 3,0 TFSI quattro
Trots åtta år på nacken står sig Audi A4 bra. Vad värre är för BMW är att en helt ny kommer snart. Det blir spännande.

Pris: Från 443 200 kronor.


Mercedes-C-klass
Mercedes C 400 4Matic
Det krävs en C 400 för att matcha BMW 340i och då blir det väldigt dyrt även om det i priset ingår fyrhjulsdrift.

Pris: Från 509 900 kronor.

Visa kommentarer