Det här är nytt!
Ansiktslyft.
Men kirurgknivarna har gått varsamt fram.
Mångfald.
3 GT går att kombinera med ett stort antal motorer. Smartast verkar nykomlingen 325d GT vara.
40i.
Ny motor i sexcylindrigt utförande. Mullig och snål.
Uppkoppling.
Ny app som “pratar” med din bil. Exempel: ditt inbokade affärsmöte överförs till bilens nav-system som räknar ut när du behöver köra för att inte komma för sent.
Lejonparten av kunder till 3-serie Gran Turismo är nya för BMW. Modellen är en mycket viktig inkastare på de tre viktigaste marknaderna i Kina, USA och Tyskland. Nu drygt tre år efter premiären är det dags att fräscha till 3 GT. Mest märks några nya motoralternativ, nymejslad front och uppdaterat (till nivå nya 7-serie) navigationssystem Professional. Högre utrustningsnivå över hela linjen gör att det så kallade ”kundvärdet”– det man får för pengarna – har höjts. Nytt för året är appen BMW Connected som möjliggör att din smarta telefon kan konfigureras med bilen betydligt enklare. E-tjänsterna utvecklas hela tiden inom bilindustrin och det nya BMW-formatet är lätt att använda och grundligt genomfört även om vissa tilläggsfunktioner kan kännas onödiga. Appen är tillgänglig för alla uppkopplade BMW-bilar.

Nya infotainmentsystemetet hämtas delvis från 7-serie. Här med den tjockare M Sport-ratten, annars väldigt mycket klassisk 3-serie interiör.
Karossformen Gran Turismo parad med 3-serie har visat sig lyckad. Läser man måtten utan att se på bilen så är dessa väldigt lika en modern suv med hög höjd, i sammanhanget rejäl markfrigång och långt axelavstånd. Designteamet har lyckats trolla med linjerna, GT baseras på den förlängda 3-Serie Lang som tillverkas för och i Kina. För att spetsa GT-formen har fronten på modellår 2017 fått en ny konfigurering av luftintag för ännu argare look, LED-ljus är nu standard och bakpartiet har fått nya L-formade bakljus. Uppfräschningen är ytterst mild, noviser ser ingen skillnad och skiftet ger inte upphov till 3 GT-bilbyte annat än för bara sakens skull.
Interiört är det en gnutta lyxigare med pianolack och mer kromade pyntlister. Enda tillgängliga motoralternativet på plats i Dingolfing utanför München där de flesta BMW-bilar – inklusive 3-serie GT – tillverkas är 340i, vilket skickar extra fet BMW-känsla till anrättningen. Rak sexcylindrig maskin av nya motorgenerationen kopplad till den åttastegade Steptronic-lådan. Lägg därtill bakhjulsdrift (xDrive kostar cirka +20 000 kronor) så är 340i GT något både för trogna BMW-hjältar som nyfrälsta själar.

3 -serie Gran Turismo (internkod F34) kommer med fem diesel- samt tre bensinalternativ. Ingen hybrid.
326 hästkrafter slungar iväg Gran Turismo 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Någon ”M3 Gran Turismo” är inte på gång – 340i GT räcker helt enkelt till i de flesta körsituationer. Det långa axelavståndet gör färden på Autobahn lugn, även uppe i hög fart. Längden gör även kupén ordentligt rymlig, baksätet får endast konkurrens av Skoda Superb. Trots konkurrens av det nästintill klassbästa baksätet är alltjämt förarplatsen bästa sitsen hos ”nya” 3 GT.
BMW 340i Gran Turismo
Pris
487 000 kronor, säljs nu.
Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 82,0/94,6 mm, cylindervolym 2 998 cm3. Max effekt 326 hk (240 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 380-5 000 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/55 R17.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 292, längd 482, bredd 183, höjd 151, spårvidd f/b 154/159. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 785, maxlast 570, taklast 100, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 520-1 600 liter.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,1 s, toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,95 l/mil, landsväg 0,55 l/mil, blandad körning 0,70 l/mil. CO2 159 g/km.
Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.
Skatt
1 416 kronor per år.
Rivaler
Likadan drivlina och 20 000 kronor billigare är 3-serie Touring det mer likställda BMW-valet. Vi skulle nog ändå satsa på det mer användarvänliga GT-formatet!
Pris: 467 500 kronor.
Skoda är nog inte med i konkurrensmatrisen hos BMW München, men är man baksätesfetischist är Superb en Gran Turismo-utmanare. Billigare – även som fullutrustad.
Pris: 371 600 kronor.