Provkörning av BMW 745i

BMW 745i var världens första turboladdade direktörsracer. Men hur mycket racer är den egentligen? Klassiska Bilar lånar en 745:a från fabrikens museum och gör en kickdown.

Vanliga 7-serien hade debuterat redan 1977 men då med fabrikens raka sexor med insprutning. Störst var 733i på 197 hästkrafter.­ För att konkurrera med Mercedes V8:or krävdes mer effekt. Det tog ytterligare två års utvecklingsarbete, och 1979 var det dags för 745i – världens första turboladdade lyxbil. En sensation­ i segmentet.

Lösningen med laddluftkylare och turbo­aggregat innebar en ordentlig uppryckning till 252 hästkrafter. Basen var fortfarande den 3,2 liter stora raka sexan, vilket betyder att modellbeckningen 745 egentligen var lite av falskspel. Men förmodligen vad som krävdes för att kunna konkurrera med Mercedes 450 SE. Att det blev just 745 beror på att man använde koefficienten 1,4, densamma som användes i Formel 1 för att jämställa turbo­bilarna med sugmotorkonkurrenter. 3,210 x 1,4 = 4,5!

Mikael Stjerna är i sjunde himlen.

Bilen jag har fått låna har tillbringat hela livet som skådebröd på BMW:s bilmuseum. Tills häromåret då man bestämde att det var dags för 745:an att möta verkligheten. Den gamla lyxbilen dammades av och registrerades och lånas nu ut mellan varven till biltidningar och murvlar som jag. Skicket är enastående. Körsträckan är 336 mil, och inredningen är förstås därefter. Vilket inte hindrar att jag gungar till när jag placerar mig i förarstolen. Först undrar jag om den är nedsutten, sedan inser jag att det var så här mjukt fjädrat man satt på 70-talet. Det är som att sitta i en gammal länsfåtölj.

På första möjliga raksträcka passar jag på att göra en kickdown. Det är ju det som är grejen med turbo och 745i. Men reaktionen låter vänta på sig. Det är som om man skulle streama tre säsonger av Game of Thrones med Norwegians gratis-internet. Det händer ingenting. Och ingenting. Men så plötsligt hugger det till i lådan. Den treväxlade automaten kuggar­ ner till tvåan. Nu jäklar. Resurser finns, men för att det ska hända något måste motorn passera 3 000 varv. Sedan kommer allt på en gång.

Modellbeteckningen vilseleder dig. I 745i huserar en rak sexa på 3,2 liter. Men turboladdning gör den stark som en 4,5 liters-motor menade BMW.

Motorn har den raka sexans vassa ljud, helt annorlunda än V8-brölet från Mercedes största S-klass-modeller. I Teknikens Världs test av 745i skrev Dag Hogsten 1983 att ”accelerationen är snabb som hos en supersportbil”. Då stämde det. 0-100 km/h går på 7,8 sekunder och motorn skjuter­ på duktigt. Toppfarten är noterad till 227 km/h. Det var prestanda som bara matchades av Porsche och Ferrari. Mer Teknikens Värld och mer Hogsten: ”Vagnen reagerar så explosivt att bakhjulen lätt spinner loss om vägen är fuktig.”

7-serien vann faktiskt en klass i sydafrikanska mästerskapet 1985, den enda tävlingsserie som BMW har ställt upp med en 7-serie i. Men trots detta: Chassit ger allt annat än sportvagnsvibrationer, med dagens mått mätt. Den stora sedanen seglar som i en tsunami genom kurvorna.

Knappraden har den typiska BMW-stramheten. Notera kassettbandsfacken under askfatet. Instrumentpanelen känns väldigt hög då man sitter lågt i kupén.

Förarmiljön är heller inte direkt sportig. Breda träplankor påminner om 70-talets bilhandlarkontor. Det är mer business än sport. Den blå velourklädseln adderar en mer gammaldags känsla, lite av SJ:s gamla förstaklasskupéer. Ratten är gigantisk, som om det saknas servostyrning. Men det har den. Andra finesser­ var uppenbarligen inte lika självklara. Plastbrickor i framdörrarnas klädsel markerar var fönstervevarna skulle ha suttit om inte just detta exemplar var försett med elhissar. Sedan tar utrustningslistan slut. Ja, den har förstås radio och färddator också. Sistnämnda var standard på 7-serien och en lyxbilsmarkör som hette duga i slutet av 70-talet. Snittfart, medel­förbrukning och beräkning av aktionsradien kan utläsas.

Men Dag E Hogsten, testskribenten från 1983, var inte imponerad. ”Vill man vara tråkig kan man ju undra vad all denna information ska användas till. Och vill man lägga pannan i riktigt djupa veck kan det ifrågasättas om inte datorn stör koncentrationen under bilkörningen.” 70-talet anropar också genom en askkopp dimensionerad för ett mindre vulkanutbrott. Under askdepån återfinns de tidstypiska kassettbandsfacken.

1979 var BMW 7-serie först ut med ABS-bromsar.

På sin tid var 7-serien en relativ framgång för BMW, populär nog för att motivera en produktionscykel som varade ända till 1987. Totalt tillverkades 285 029 exemplar av E23-serien under tio år. Men jämfört med succén för Mercedes S-klass, typ W126 1981-1991, var det småpotatis. Mercedes sålde 818 063 S-klass sedaner, också det under en tioårsperiod. Den relativa sällsyntheten gör inte 7-serien mindre trivsam och milen slinker iväg.

BMW:s inbyggda verktygsfack gladde biltestare när det debuterade i 5-serien 1972. Men vem har tagit alla skruvmejslar och tänger i 745:an?

Sammantaget är det en tidstransportör av rang. De stora rutorna bjuder på en runtom-sikt som vi inte har sett sedan Rolling Stones borde ha lagt av – allt andas ”vergangenheit”. När jag slår på radion förväntar jag mig höra ”Ein bisschen frieden” med Nicole Seibert, eller direktreferat från Madonna di Campiglio. ”Stenmark flyger fram i andra åket…”

En klassisk 7-serie i en lika klassisk vägmiljö, på väg upp över ett bergspass. Chassit är relativt mjukt och kränger gärna om kurvan är snäv och farten för hög.

Komforten och prestandan gör E23-modellerna väldigt njutbara som hobby­bilar. Man får en rejäl nostalgikick, utan att det­ skaver­ någonstans. Trots det låg modellen länge under klassikerradarn, BMW-fantasterna fokuserade hellre på 02-serien och olika M-modeller. Men marknaden har ändrats under de senaste åren, och nu har E23 kvalat in i klassikernas finrum – med råge, vill jag påstå.

BMW 745i 1983

Pris
Ursprungligt pris (1983): cirka 156 000 kr (52 000 DM).Uppskattat pris (2018): 70 000 kr.


Motor
Bensin. 6-cylindrig längsmonterad radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Insprutning, turbo, laddluftkylare. Cylindervolym 3 210 cm3. Max effekt 252 hk vid 5 200 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 2 600 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 3-växlad automatlåda.


Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/70 R14.


Mått/vikt (cm/kg)
Axel­avstånd 280, längd 486, bredd 180, höjd 143, spårvidd f/b 151/152. Tjänstevikt 1 680, maxlast ca 380. Tank 100 liter.


Fartresurser
Acceleration 0–100 km/h 7,8 s. Toppfart 221 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 1,5 l/mil.

Provkörningen är tidigare publicerad i Klassiska Bilar nummer 2/2018.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av BMW 745i
NÄSTA Nya BMW 3-serie Touring har fastnat på bild