Första intrycket #151

BMW bevisar att vätgasbilen är ”på riktigt”. Den är problemfri att använda och ger samma komfort som bensinbilen. Men är en V12-motor rätt sätt att hushålla med vätgasen?

Basfakta

Pris
Ej prissatt.

Motor
V12 längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 80/89 mm, cylindervolym 5 972 cm3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5 100 r/min, max vridmoment 390 Nm vid 4 300 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar fram och bak. Fram tvärlänkar, bak multilänkupphängning.

Styrning
Vändcirkel 12,1 meter.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och bak.

Hjul
Fälg 8 tum, däck 245/50 WR18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 313, längd 518, bredd 190, höjd 149, spårvidd f/b 158/158. Tjänstevikt 2 460, maxlast 300. Tankar 74 liter bensin, 7,8 kg vätgas.

Fartresurser*
Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,5 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Vätgas 0,36 kg/mil. CO2-utsläpp 5 g/km.
Bensin 1,39 l/mil (blandad körning). CO2-utsläpp 332 g/km.

* Enligt tillverkaren.


I serieproduktion: Vätgasdrivna BMW 760

BMW Hydrogen 7 går lika bra på bensin som på vätgas. BMW har startad en begränsad serieproduktion, men är samhället redo?

Bilen är så revolutionerande att den egentligen förutsätter att hela samhällsstrukturer stöps om.
Trots det känner man sig fullständigt hemtam bakom ratten i den täta Berlin-trafiken.
Jag svänger upp från Karl-Marx-Allee till Alexanderplatz. Den stora lyxbilen sväljer bekvämt gatans ojämnheter och svarar med ett diskret väsande när jag med trycker ner gaspedalen.
Motorn går nästan ljudlöst. Det är samma sexliters V12-motor som sitter i bensindrivna 760i. Men nu har den byggts om för att kunna gå på både vätgas och på bensin.
I insugsröret har man byggt in en extra ventil som släpper in vätgas. Men i det stora hela är motorn sig ganska lik. Själva vätgastanken sitter bakom baksätets ryggstöd. Den är större än en vanlig bensintank men rymmer bara åtta kilo vätgas. Vätgasen lagras i vätskeform och därför måste temperaturen hållas på osannolika minus 253 grader.
Tanken är som en jättelik termos. Om den skulle fyllas med hett kaffe skulle man behöva vänta 80 dagar innan kaffet blir drickbart.
Med en knapp på ratten kan jag växla mellan bensin- och vätgasdrift. Den enda skillnaden som märks är det lyser ”H2” i instrumentpanelen när jag kör på vätgas.
Eftersom energiinnehållet är lägre i vätgas än i bensin tappar motorn egentligen effekt när man kör på vätgas, men BMW har medvetet maskerat skillnaden av säkerhetsskäl. Föraren ska kunna lita på att bilen reagerar likadant på gaspådrag hela tiden. Därför är motorn strypt till 260 hästkrafter när den går på bensin.
Vätgas är det dominerande spåret i bilindustrins jakt på bränslet som ska ersätta bensin och diesel när oljan tar slut. Främst för att det är så miljövänligt. Dels består avgaserna bara av vattenånga, och dels kan det produceras på många olika sätt, bland annat av solenergi.

BMW Hydrogen 7 är på sätt och vis den hittills mest verklighetsnära vätgasbilen som har tagits fram. BMW kommer att tillverka bilarna i en serie om 100 exemplar som ska testköras av politiker och opinionsbildare i olika länder. BMW:s budskap är att bilen finns, men var är gasmacken?
Ändå är bilen kontroversiell. BMW har nämligen valt två tekniska lösningar som de i dag är ensamma om i bilvärlden.
För det första tankas BMW med vätgas i vätskeform. Fördelen är att energiinnehållet och därmed räckvidden blir betydligt större jämfört med väte i gasform. Nackdelen är att både tanken och den kylda bränsledistributionen är dyr. I princip har alla andra biltillverkare som utvecklar vätgasbilar gått in för tankning i gasform. Men skillnaden ska inte förstoras. När vätgasen når motorn är det i gasform. Att byta tanksystem torde inte vara ett större problem för BMW, om det visar sig att gastankning blir det som gäller.
För det andra driver BMW en förbränningsmotor på vätgas. De flesta andra vätgasprojekt handlar om bränslecellsfordon. Men BMW menar, inte utan en viss logik, att övergången till vätgassamhället tar lång tid, kanske 20 år. I en övergångsfas är det nödvändigt att vi har bilar som går att köra både på bensin och vätgas.
Och här är den första.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer