Provkörning av BMW i8 Roadster

Fyra år har gått sedan BMW:s framtidssportbil i8 lanserades och det är dags för ett ansiktslyft. Nya i8 har inte bara belönats med en mer effektiv drivlina, BMW har även lyft taket av hybridsportbilen och gett oss oändlig takhöjd i BMW i8 Roadster.

Det här är nytt!

Taklös
i8 Roadster har tygsufflett som fälls ned på 15 sekunder, i farter upp till 50 km/h.
Elräckvidd
Större, 11,6 kWh litiumjon batteri ökar räckvidden till 53 kilometer.
Motorljud
Det förstärkta motorljudet från högtalarna är omarbetat för ökad känsla.

1955 styrde den första svenska charterresan till Medelhavsön Mallorca, sedan dess har sträckan gått varm och resmålet har blivit mycket populärt. Att provkörningen placerats här är naturligtvis för att solen skiner och vyerna är vackra. För hur hade det sett ut att framföra BMW:s nya spjutspets-cab, i8 Roadster, längs spikraka vägar i ett surmulet Tyskland?  Förmodligen hade det sett minst lika bra ut.

BMW i8 Roadster är så spektakulär att se på att kulissen faktiskt blir sekundär. Erik Wedberg nämnde termen ”rubbernecking” när han 2014 styrde BMW i8 Coupe längs Los Angeles boulevarder. Fenomenet gäller i allra högsta grad även för denna taklösa version. På motorvägar passeras jag av folk med fingrarna på kameraavtryckarna, andra gör tummen upp och vinkar. Längs de folktäta strandpromenaderna och genom de stillsamma byarna stannar människor upp och vrider ugglelikt sina huvuden för att sedan göra en storögd okulärbesiktning när jag passerar.

Den progressiva styrningen, som beroende på körläge och hastighet varierar i utväxling, svarar mycket bra och låter en placera den nästan två meter breda bilen precis där man vill.

i8 Roadster går inte att likna med någon annan bil på marknaden. För hur fränt låter det inte med en lättviktig F1-inspirerad kolfiber/plast-monocoque och ramlösa saxdörrar på en cabriolet? Det gör i- och urstigning aningen mer komplicerad än traditionella dörrar, men tillför så mycket flärd och finess att det inte rör en i ryggen. Fast möjligen blir det knepigt om man är till åren kommen, vilket man nästan måste vara för att ha hunnit skramla ihop tillräckligt med pengar för att ha råd med den hiskeligt dyra prislappen på 1,6 miljoner kronor.

Designmässigt skiljer den sig inte nämnvärt från tidigare generation och således inte heller från konceptbilen som premiärvisades 2009, på Frankfurtsalongen. BMW agerade i sann demokratisk anda när de valde att lyssna på folkets glädjereaktioner och målade med väldigt försiktiga penseldrag, jämfört med konceptbilen, när i8 Coupé väl lanserades 2014. Den främsta och mest framträdande nyheten är taket, eller snarare bristen på. i8 Roadster packar effektivt ned canvastaket på 15 sekunder och i hastigheter upp till 50 km/h. Trots den smarta paketeringen av taket har de små baksätena, som finns i coupeversionen, ersatts av en hylla bakom stolarna. Hyllan ger extra ”stuva-undan-utrymme” stort nog för två mellansmå väskor. BMW i8 är ingen storlastare så allt extra utrymme är välkommet.

Välsvarvad bakända med vinklar och vrår som ger i8 Roadster en futuristisk och åtråvärd design.

Att ta bort taket på en bil brukar i det flesta fall leda till ökad vikt i form av förstärkningar för att bibehålla vridstyvhet i chassit. BMW i8 Roadster väger 60 kilogram mer än sitt takbeklädda dito, något som i sammanhanget är ett litet viktpåslag. Den låga viktökningen kan tillskrivas den kolfiber och plastblandning som utgör stora delar av karosseriet, inte minst runt vindruteramen.

En annan nyhet är ett nyutvecklat, större litiumjonbatteri (70 procent högre kapacitet än tidigare) som ger 12 fler hästkrafter och längre räckvidd. Elräckvidden är nu 53 kilometer mot 37 i förra generationen (coupéutförande). Trepipen är i det stora oförändrad med en cylindervolym på 1,5 liter och med ett effektuttag på 275 hästkrafter. I kombination med elmotorn på 143 hästkrafter landar den totala effekten på 374 hästkrafter.

Föraren i fokus hos i8. Alla instrument är lutade mot föraren.

Vid full belastning reagerar bilen utan fördröjning tack vare elmotorns direkta kraftleverans. Accelerationen från 0-100 km/h går på 4,6 sekunder och för att åstadkomma det arbetar båda motorerna tillsammans. Bensinmotorn driver bakhjulen via en sexväxlad automatlåda från växellådsmakarna ZF och elmotorn via en egenutvecklad tvåväxlad automatlåda. Drivlinan är konfigurerad så att elmotorn alltid finns till hands vid full acceleration. Elmotorns batteri kan således inte bli helt urladdat, utan en styrenhet ser till att den alltid kan komplettera bensinmotorn för att ge all tillgänglig effekt i alla lägen.

i8 har tre körlägen som ändrar bilens karaktär. I sportläget, som aktiveras genom att föra växelväljaren åt vänster, bjuds man allt vridmoment och alla 374 hästkrafter och kan åstadkomma ovan nämnda accelerationssiffra så länge man orkar. Trepipen vaknar och ger ifrån sig ett myndigt muller vid gaspådrag. Ljudbilden är förstärkt snarare än syntetisk och BMW-ingenjörerna har arbetat otaliga timmar för att lyfta fram de mest karaktäristiska tonerna från den trecylindriga 1,5-litersmotorn. I många fall blir förstärkt, eller syntetiskt motorljud via bilens högtalare något som förtar upplevelsen, det andas osanning när en småbil låter som en gammal jänkare på låga varv. Med i8 Roadster är det annorlunda, ljudet gör bilen rättvisa och tillför ett trevligt inslag till hela anrättningen.

3 frågor

Marcus Pluntke – Product Manager BMW i8 Roadster.

Varför dröjde det fyra år innan i8 kom i roadsterutförande?
– i8 var från början tänkt som en coupé, så för att bygga en roadster krävdes väldigt mycket utveckling rörande exempelvis chassi och batteri. Teknik som vi sedan har överfört till coupéversionen.
Vilken målgrupp riktar sig i8 Roadster till?
– i8 Roadster riktar sig till teknik- och miljömedvetna kunder som vill ha en sportbil med futuristisk design. Många kör redan hybridbilar och den genomsnittliga i8-köparen är en 51-årig man, men demografin är bred.
Kommer nästa i8 vara helt elektrisk?
– Det kan jag inte svara på. Vad jag kan säga är att BMW kommer ha en sportbil med elmotor, om det är i kombination med en förbränningsmotor återstår att se.

När jag utsätter den väldesignade i8-nosen för skarpa hårnålskurvor uppför en serpentinväg i bergen överraskas jag av den höga greppnivån. Trots däckens inte allt för stora dimensioner styr den in väldigt precist utan tillstymmelse till understyrning. De 20 tum stora fälgarna är skodda med 245/40 däck bak, respektive 215/45 fram. Däckens mindre bredd ger minskat rullmotstånd och i förlängningen ökad räckvidd. En evig kamp mellan prestanda och miljö som BMW ändå tycks gå segrande ur med i8, som visar sig både alert och spänstig vid mer inspirerad körning och har en förbrukning på 0,21 l/mil vid blandad körning (tillverkarens uppgift).

Den progressiva styrningen, som beroende på körläge och hastighet varierar i utväxling, svarar mycket bra och låter en placera den nästan två meter breda bilen precis där man vill. I lägre hastigheter blir den mer lättstyrd för smidigare manövrer vid exempelvis stadskörning och i högre hastigheter ges mer motstånd för ökad kontroll.

Med i8 Roadster har BMW-folket fått spänna sina muskler och visa vad de går för, varje linje finns där av en anledning och det futuristiska designspråket är slående spektakulärt. När jag efter en kort lunchpaus i hamnen närmar mig den, i solen, bländande kopparfärgade bilen, osar den framtid. Jag tar därför tillfället i akt att helt ljudlös susa ut från det folktäta hamnområdet i bilens helt elektriska ”EV-mode”, samtidigt som jag låter den salta medelhavsbrisen leta sig in i den taklösa kupén.

Typisk BMW-layout. Smidigt att hantera och relativt lättbegripligt. Sportläget aktiveras genom att föra växelväljaren åt vänster.

I elektriskt läge kommer jag, i teorin, 53 kilometer och kan köra i hastigheter upp till 120 km/h. I praktiken blir räckvidden ungefär fyra mil, men då är det bara att välja det tredje körläget, ”Comfort” och fortsätta. I ”Comfort” är bilen en fullfjärdrad GT-bil som flyter över vägens ojämnheter och som så ofta som möjligt stänger av förbränningsmotorn för att minska förbrukning och utsläpp.

Med taket nedfällt är kupén förhållandevis fri från turbulens tack vare ett litet vindskydd som effektivt styr om vinden. BMW har på fyra år sålt ungefär 14 000 i8 Coupe. Med i8 Roadster har de redan över 1 000 förbeställningar – tänk vad lite takhöjd kan göra.

Tre tidigare BMW-roadsters

BMW 507 Premiärvisades på Frankfurtsalongen hösten 1955. Albrecht von Goertz hade designat en bil med så angenäma former att mass­orna tjöt av beundran, lång motorhuv, låg midjelinje och taklös. 507:an kom med en V8-motor på 3,2 liter och 150 hästkrafter. Kungen av rock, Elvis Presley, ägde inte mindre än två 507:or.

BMW Z1 BMW lockade med en körglad allemans-roadster vars mest framstående attribut var dörrar som gled ned i trösklarna. Men med ett pris på 89 000 D-mark var den mycket dyrare än konkurrenterna, lägg därtill hög vikt och för svag motor och många spekulanter drog tillbaka sin beställning. Spektakulär och nyskapande men ingen succé.

BMW Z8 Bond-bilen blev en tidlös klassiker med sin retrodesign som inspirerades av just 507:ans böljande och smäckra formspråk. Men trots den vackra designen, innovativa Space Frame-chassit och sin fina prestanda från den 5,0 liter stora V8:an på 400 hk och 500 Nm, byggdes det endast 5 703 exemplar mellan 1998-2003. I dag jättedyr.

BMW i8 Roadster

Pris
1 631 500 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin-el Tvärställd 3-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9.5:1. Borrning/slag 94,6/82,0 mm, cylindervolym 1 499 cm3. Max effekt 231 hk (170 kW) mellan 5 800-6 000 r/­min, max vridmoment 320 Nm vid 3 700 r/­min. Elmotor 143 hk (105 kW), total effekt 374 hk (275 kW). Batterityp litiumjon, 11,6 kWh.


Kraftöverföring
Elmotor fram som driver framhjulen, förbränningsmotor bak som driver bakhjulen. Tvåväxlad automatlåda för elmotorn, sexväxlad automatlåda för förbränningsmotorn.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, fram och bak. Fram fjäderben dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 4 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 12,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum fram. 8,5 tum bak. Däck 215/45 R20 fram, 245/40 R20 bak.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 280, längd 469, bredd 194, höjd 129, spårvidd f/b 164/172. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 670, maxlast i. u. Tank 42 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 188 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,6 s, toppfart 250 km/h (Elektroniskt begränsad)


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,21 l/­mil. CO2 46 g/km. Elförbrukning 1,45 kWh/mil. Räckvidd 53 km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, batteri 8 år/10 000 mil


Skatt
360 kronor per år. Bilar registrerade efter 1 juli 360 kronor per år i tre år. Bonus: 19 200 kronor.

Rivaler

Porsche 911 Carrera
Ursportbilen 911 Carrera är likvärdig effektmässigt men är av en mer analog karaktär. Billigare.
Pris: 942 000 kronor.

Foto: Martin Öberg

Tesla Model S P100D
Teknikstinn och snabb med sina 0-100 km/h på 2,7 sekunder. Inte samma sportiga nerv som i8. Pris: 1 544 530 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av BMW i8 Roadster
NÄSTA Provkörning av Mercedes Sprinter 316 CDI Tourer