Ska du hinna till affären trots att klockan är tre minuter i stängning? Hinna till dagis som ställer ungen på gatan om 30 sekunder – eller har du bara jäkligt bråttom? Då har vi den perfekta familjebilen för dig. En snygg och praktisk kombi med över 500 hästkrafter.

Första intrycket #257

Varför sitter barnen bokstavligen som limmade i baksätet och hunden som ett gosedjur med sugproppar i bakrutan? Jo, för att gaspedalen är i sitt nedersta läge och jag bara måste axa ifrån den där Mercedesen. M5 Touring är grym.

Sällan har väl bensin brunnit med sådan frenesi och glädje som i BMW:s M5-motor. En motor som ger begreppet explosionsmotor dess rätta innebörd. En V10-motor på fem liter som ylar ur sig 507 synnerligen stöddiga hästkrafter. En motor där existensberättigandet verkligen kan ifrågasättas men som samtidigt är helt underbar – beroende på vilken sida av Gröna Bilister man står.

Nu har denna fullständigt galna maskin också hittat ner i pannrummet på Touringmodellen – alltså kombin. Precis som i sedanmodellen har M5 Touring en sjuväxlad SMG-låda som med fördel växlas med paddlar vid ratten eller med spaken – eller som växlar automatiskt. Den kan också ställas i olika program för hur snabbt den ska växla – och den har det så kalllade ”launch-systemet” för extremt snabba accelerationer från stillastående. Enligt BMW ska denna dunderklump till stationsvagn göra 0-100 km/h på 4,8 sekunder, en tiondel långsammare än M5 i sedanutförande. Topphastigheten är som vanligt elektroniskt begränsad till 250 km/h, men all fullgasacceleration däremellan är hiskelig, rent upplevelsemässigt. Vridmomentet är massiva 520 Nm vid 6 100 r/min medan de 507 hästkrafterna uppnås vid 7 750 r/min och motorelektroniken klipper inte förrän vid drygt 8 000 r/min.
Ganska hyggliga siffror för en familjekombi där blomma, barn, hund och familjens alla attiraljer får plats. Man undrar bara lite hur familjen påverkas av kraften när föraren håller stumt. Förvandlas den långnosade collien till en plattnosad bulldog? Kommer snipnästa farmor förvandlas till rundkindade mormor? Kommer barnen få djupt sittande ögon? De kommer i alla fall vara en av världens snabbaste familjer.

Men M5 Touring är inte bara en effektupplevelse. Bilen är fullproppad med finesser som bland annat ställbar stötdämpning och i normalläget så går bilen ganska mjukt och behagligt. Två hårdare lägen finns där det hårdaste är hårt och sportigt. Trots gigantiska fälgar och lövtunna däck går M5 förhållandevis tyst, men på de sämsta asfaltvägarna dånar det en del. Provbilen är utrustad med head-up display där man kan välja vilken information som projiceras i vindrutan. Exempelvis navigation, hastighet och varvtal. Fungerar bra, man behöver aldrig ta ögonen från vägen.
Lastutrymmet är lika stort som i en vanlig Touring och givetvis är bakluckan tvådelad. Smart när småsaker ska kastas in.

Trots den omtumlande effekten så går M5 att finåka med – snäll och from som en drogad tiger om man vill. En dov gurgling ur de fyra avgasrören. Åka till dagis, åka till stormarknaden, köpa blommor eller jävlar anamma – köra ifrån hela etablissemanget med blåbolmande bakhjul. M5 Touring är beredd på allt.
Den har egentligen bara ett fel. Den drar alldeles för mycket bensin. Enligt EU-normen ska den gå på dryga litern på landsväg, men jag lovar – den här bilen körs sällan efter den normen. Inte i verkliga livet. Att den drar mycket soppa gör nog inte det minsta rent kostnadsmässigt för den som ändå har råd med själva bilen. Det irriterande är räckvidden. Ungefär 40 mil på en tank. Men då kanske det ändå är dags för hunden att sträcka på nosen.

Snygga linjer och högsta kvalitet. De stora hjulen och de många avgasrören är några av de saker som avslöjar innehållet – M5 Touring, en av världens snabbaste kombibilar. Fy farao vad den går!

 

BMW M5 Touring

Pris
879 000 kronor.

Motor
10-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 92/75,2 mm, cylindervolym 4 999 cm3. Max effekt 507 hk (373 kW) vid 7 750 r/min, max vridmoment 520 Nm vid 6 100 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad SMG-låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak dubbla övre och undre triangellänkar.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,4 meter.

Bromsar
Skivbromsar fram och bak (ventilerade/borrade). Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg f/b 8,5-9,5 tum, däck f/b 255/40-285/35 ZR 19.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 289, längd 485, bredd 185, höjd 152, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt 1 955, maxlast 460, max släpvikt ingen uppgift. Tank 70 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 4,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 2,24, landsväg 1,06, blandad körning 1,5 l/mil. CO2 361 g/km

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer