Provkörning av BMW X2 xDrive20d

Nu är den senaste, men inte den sista, nya X-modellen från BMW här. Med lilla X2 ska BMW nå suvköparna som tycker att X1 är för stor, rymlig och vardaglig. Kommer de att lyckas, eller är X2 en suv för mycket?

Det här är nytt!

Nya njurar
X2 är den första BMW-modellen med njurar som är bredare nertill än upptill.
Dubbelkopplingslåda
Bensinmotorerna byter vanlig automatlåda mot sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Fyra BMW-märken
X2 har fler BMW-märken på karossen än alla andra samtida modeller. Ett i fronten, två på C-stolparna och ett på bakluckan.

I takt med att all världens biltillverkare lanserar modell på modell och täpper till även den minsta lilla lucka i modellutbudet har vi börjat ana det. Det behövs inte så många olika bilmodeller. Vi har börjat fråga oss om det kanske är så att bilköparna klarar sig utan en Sportback, en Shooting Brake eller en Gran Coupé som är som en vanlig sedan fast ändå inte. Nu tycks BMW ha bevisat vår tes. Det finns bilmodeller som verkligen inte behövs. BMW X2 är den senaste av dem.

X2 kan utrustas med tre chassivarianter – standard, M Sport och Dynamic Damper Control. Provkörningsbilen är utrustad med den icke adaptiva M Sport-fjädringen som sänker markfrigången 10 mm och gör bilen onödigt hård.

Foto: Fabian Kirchbauer

X2 kan utrustas med tre chassivarianter – standard, M Sport och Dynamic Damper Control. Provkörningsbilen är utrustad med den icke adaptiva M Sport-fjädringen som sänker markfrigången 10 mm och gör bilen onödigt hård.

X2 är BMW:s senaste modell i den till synes ständigt växande X-familjen. Men den är inte den sista. I höst toppas utbudet av storklunsen X7 och då kommer BMW att ha en X-modell ända från 1 till 7. Hos BMW är modell­utbudet upplagt så att bilar med ojämna siffror är grundmodeller, till exempel 3- och 5-serie. De jämna siffrorna sätts på specialbilarna som baseras på grundmodellerna, till exempel 4-serie som är coupé- och cabrioletversioner av 3-serien. På samma sätt är det med X-bilarna. X6 är en lite fräsigare och mindre praktisk X5.

X2 förhåller sig till X1 på precis samma sätt. Den kan sammanfattas som en lite mindre praktisk, men framför allt dyrare X1. X2 byggs precis som X1 på BMW:s kompakta och skalbara UKL-plattform och de använder likadana drivlinor. Det gör en prismässig jämförelse mellan dem helt oundviklig. Nya X2 xDrive20d med automatlåda kostar 400 000 kronor, vilket är 14 000 kronor mer än X1 med samma drivlinekonfiguration.

Växelväljare med shift-by-wire och mittkonsol med en ny utformning skiljer X2 från X1.

Foto: Fabian Kirchbauer

Växelväljare med shift-by-wire och mittkonsol med en ny utformning skiljer X2 från X1.

Vad får man för pengarna? Hård fjädring, är det första jag kommer att tänka på under de första milen av provkörningen här i Lissabons utkanter. Portugal har på senare år blivit känt för sitt till stora delar nybyggda och högklassiga vägnät men det är inte tillräckligt fint för X2. Det slår i hjulställen och hela bilen hoppar fram och tillbaka, från sida till sida och det bullrar hårt och högt från hjulhusen. Om X2 är så här obekväm i Portugal, hur ska den då inte kännas hemma i Sverige?

Utrustningsnivåer, så funkar det!

X2 skiljer sig från övriga BMW-modeller genom att utrustningen paketeras i tre nivåer, i stället för att kunden kan plocka enstaka paket eller tillval. Utöver det barskrapade basutförandet kommer X2 att säljas i de tre utförandena Advantage, M Sport och M Sport X.

Advantage +13 900 kr Lägsta utrustningsnivån utöver bas ger elmanövrerad baklucka, klimatanläggning, farthållare, parkeringssensorer bak, LED-dimljus och LED-strålkastare.
M Sport +44 900 kr Utöver samma utrustning som i Advantage-nivå ingår utvändigt aerodynamikpaket, 19-tumsfälgar, sportstolar, tyg/alcantaraklädsel, sportfjädring, sportstyrning och sportratt.
M Sport X +44 900 kr Utöver samma utrustning som i Advantage-nivån ingår M Sport X-exteriörpaket som även ger gråa plastsjok, sportstolar, tyg/alcantaraklädsel, sportfjädring, sportstyrning och sportratt.

Som komplement till de tre utförandena finns de tre utrustningspaketen Comfort (+19 900 kr), Connected (+30 900 kr) och Innovation (+19 500 kr).

X2 kan utrustas med tre chassivarianter – standard, M Sport och Dynamic Damper Control. Provkörningsbilen är utrustad med den icke adaptiva M Sport-fjädringen som sänker markfrigången 10 mm och gör bilen onödigt hård. Visst känns den sportig och alert när vägen är helt slät, men inte tillräckligt för att motivera den obekväma gången på vanlig väg. Man kan som sagt köpa X2 med standard­fjädring som borde ge ungefär­ samma fjädringskomfort som en X1 med samma chassi och då borde komforten bli något bättre. Dock inte sagt att X1 är någon komfortkung.

Medan X4 och X6 påminner väldigt mycket om X4 respektive X5 har X2 fått ett utseende som skiljer sig mycket från X1. De delar inte en enda karosspanel och X2 har en helt ny frontdesign med njurar som är bredare nertill än upptill. Det är den ensam om i BMW-familjen. Den har också fått nya linjer runt C-stolpen och en annorlunda Hofmeister-knyck. De extra BMW-emblemen på C-stolparna sticker ut och tittar man noga på bilen i profil ser man att hjulhusen är lite kantiga och lutade framåt, vilket ger ett udda utseende.

Vart tog ungdomen vägen? ­Skandinaviens äldsta 31-åring ­spanar efter mjukare leder och lägre markfrigång.

Foto: Fabian Kirchbauer

X2 har precis samma axelavstånd (267 cm) som X1 men är hela åtta centimeter kortare och sju centimeter lägre. Trots att den är så mycket kortare i rocken märks det inte särskilt mycket invändigt, vilket kan bero på att det finns väldigt mycket att ta av i X1 som har klassens bästa invändiga takhöjd. Även en 192 cm lång provförare kan sitta med en bra körställning och dessutom sitta bekvämt i baksätet, dock med betydligt mindre marginal upp till taket och kortare benutrymme än i X1. Eftersom karossen är kortare är även bagageutrymmet mindre. X2 tappar 35 liters lastvolym mot X1 med uppfällda baksäten. Det låter inte mycket men för den som har behov att lasta långa föremål kan X2 visa sig vara för kort.

BMW-gruppens i grunden framhjulsdrivna plattform som kallas UKL har inte fallit alla i smaken. Under våra många och långa testresor hemma i Sverige har så gott som alla förare klagat på att den typiska BMW-känslan inte finns där. I nya X2 finns dock mer BMW-känsla än i någon av de tidigare UKL-baserade bilarna. Om det är den lägre tyngdpunkten eller den två millimeter bredare spårvidden på framhjulen som gör det är svårt att säga, men X2 är neutralare, alertare och enkelt uttryckt lite roligare att köra. Så länge man inte tycker att stötigheten förtar det roliga förstås.

Baksätet är tredelat – generöst! Utrymmet är dock i minsta laget för till exempel en barnfamilj.

Baksätet är tredelat – generöst! Utrymmet är dock i minsta laget för till exempel en barnfamilj.

De bilar som lanseras nu visar tydligt trögheten i bilindustrin. Trots att opinionen har svängt kraftigt till nackdel för dieselmotorer lanseras flera helt nya modeller med dieselmotorer eftersom beslutet att bygga dem fattades för flera år sedan. En av dem är BMW X2. Här vid första provkörningen i Lissabon finns endast X2 xDrive20d tillgänglig. Ingen bensinmotor, ingen laddhybrid och absolut­ ingen helelektrisk variant trots att just en sådan hade varit precis vad marknaden skriker efter just nu.

Namnet xDrive20d innebär att bilen har den välkända 2,0-litersdieseln med 190 hk och 400 Nm. Precis som när den sitter i andra BMW-bilar uppfattas den som tillräckligt tyst och nästan omotiverat stark. 0-100 km/h på 7,7 sekunder är snabbt för att vara en vanlig kompaktsuv med dieselmotor. Framhjulsdrivna bensinvarianten sDrive20i är lustigt nog exakt lika snabb till 100 km/h. BMW utlovar förstås fler drivlinor framöver, både starkare och svagare.

Med högre pris, sämre innerutrymmen och lägre komfort kan X2 inte ses som något annat än en sämre bil än X1. De något piggare köregenskaperna lyckas inte väga upp och vända faktumet att det är en bil som inte behövs. Kommer kunderna att bry sig? Förmodligen inte ett dugg.

Motorer och priser

X2 sDrive20i 192 hk, 280 Nm. 376 000 kr.
X2 xDrive20d 190 hk, 400 Nm. 400 000 kr.
X2 xDrive25d 231 hk, 450 Nm. 435 000 kr.

BMW X2 xDrive20d

Pris
400 000 kronor, säljs nu, första kund­leverans i mars 2018.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 90,0/84,0 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750–2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk/dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17. Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 276, längd 436, bredd 182, höjd 153, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 18. Tjänstevikt 1 675, maxlast 590, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 51 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 470–1 355 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 221 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,52 l/mil, landsväg 0,43 l/mil, blandad körning 0,46 l/mil. CO2 121 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
1 625 kronor per år vid köp innan 1 juli 2018. Därefter 4 377 kronor under de tre första åren, därefter är skatten 2 466 kr/år.

Rivaler

Jaguar E-Pace 2018
Jaguar E-Pace D180 AWD
Jaguar kommer också med en dyr kompaktsuv. För drygt 400 000 kr får man en basutrustad E-Pace med 180-hästarsdiesel.
Pris: 412 900 kronor.

 

Mini Countryman 2017

Mini Cooper SD Countryman ALL4 AT
En Mini Countryman med exakt samma drivlina som X2 xDrive säljs till ett betydligt lägre pris.
Pris: 334 900 kronor.

 

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av BMW X2 xDrive20d
NÄSTA Toyota miljardsatsar på utveckling