På asfalts- och skogsvägar genom den amerikanska södern imponeras David Lilja av en rejälare och mer allround BMW X3 jämfört med föregångaren.

Första intrycket #311

X3 har mognat och blivit, kanske inte snygg, men mer harmonisk jämfört med föregångaren. ­Sportigheten är nedtonad till ­fördel för bättre komfort och större utrymmen.

Det var BMW X3 som satte trenden för kompakt-suv-crossover-premium-någonting-klassen när den lanserades 2003. X3 hade terrängbilens tuffa utseende och upphöjda sittposition, men var i själva verket en kurvspecialist av rang.
Många nya kunder lockades och första generationen blev en global säljsuccé med 615 000 sålda bilar.
Eftersom kompakta X1 och Mini Country­man tillkommit, har andra generationens X3 fått växa till sig. Karossen har vuxit åtta centimeter på längden, tre på bredden och en på höjden. Den biffigare uppsynen förstärks också av nio centimeters ökad spårvidd. Nya X3 är ungefär lika stor som första generationen X5 och ger definitivt intryck av att vara mer av en stor-suv än förhöjd personbil.
Formerna har fått mjukare konturer jämfört med föregångarens kantiga och upprätta hållning. BMW har prioriterat en exklusiv look framför den äventyrliga och några överdrivna terrängattribut i form av svarta plastsjok ser man inte till.
I förhållande till trafikbilden i Atlanta, USA, känns BMW X3 rakt igenom europeisk och modern jämte konventionella sedaner och jättepickuper.
Bara en lätt bris i 30-gradig fuktig värme och känslan av amerikanska södern är total när jag kör söderut. Utanför sexmiljonerstaden ersätts gigantiska köpcentran av baptist- eller metodist­kyrkor längs med vägarna.

Att BMW valt dessa trakter för den första provkörningen är inte helt ologiskt med tanke på att Spartanburg-fabriken ligger 30-talet mil härifrån. Där tillverkas X5 och X6 sedan tidigare och numera också X3. Tidigare var det Magna-Steyr i Österrike, men det är ett avslutat kapitel.
Precis som tidigare ligger 3-seriens plattform till grund för X3, men mer teknik har hämtats från de större modellerna. Multilänkaxeln bak är nykonstruerad med fem länkarmar per sida.
Trots att bilen blivit större har vikten inte ökat. Vid stadskörning och i snabba förflyttningar känns dock bilen inte lika nätt som tidigare. Styrningen har numera elmekanisk servo, kanske inte den bästa BMW fått till men med sedvanlig tyngd i känslan.
Lanseringsmotorerna 20d och 35i har båda start/stopp-teknik och förbrukningen anges till 0,56 respektive 0,88 l/mil vid blandad körning.
Den raka 3,0-literssexan (inte 3,5 liter alltså) är en livlig maskin som drar villigt och morrar skönt vid gaspådrag. Den åttaväxlade automatlådan är standard till 35i och växlar snabbt och mjukt. I sportläget kickas växlarna i läge i rasande takt. En och annan växling känns dock onödig och stör körningen en del. Vridmomentet, maximalt 400 Nm, borde möjliggöra att köra på högre växlar. Man kan alltid växla själv via rattpaddlarna, vilket inte är så dumt, känslan är mer åt dubbelkopplingslåda än traditionell automatlåda.
Till 20d är den lite kärva sexväxlade manuella lådan standard. Motorn är dock lite svag på tomgångsvarv och det finns risk för tjuvstopp. Drivlinan blir trevligare med Steptronic-automatlådan. Den kostar visserligen 24 900 kronor, men är helt klart värd det. Dessutom släpper bilen faktiskt ifrån sig lite mindre ­koldioxid med automat, 147 respektive 149 gram.

Kärnpunkten i X-modellerna är ju fyrhjulsdrivningen xDrive, som vid det här laget kan konstateras vara ett väl fungerande system. Utrustad med Dynamic Damper Control (12 300 kr) ökar kurvkapaciteten ytterligare. Tre olika lägen: Normal, Sport och Sport +, ändrar inställningarna för gasresponsen, styrningen, antisladdsystemet, växellådan och stötdämparna. Resultatet är en variation mellan en mycket komfortabel långfärdsvagn och en ganska kul bil på landsvägar.
BMW X3 är fortfarande för den som prioriterar körkänsla och motorkaraktär. Skillnaden mellan den gamla och den nya modellen är att man inte behöver betala priset för de distinkta vägegenskaperna i form av försämrad komfort.
Förutom den hårda gången fick förra X3 kritik för att vara trång och lite påver inne i kupén. Även här har BMW bättrat sig. I bak­sätet kan man numera sitta tre vuxna i bredd samtidigt som ben- och fotutrymmet har utökats för att nu tillhöra de bästa i klassen.
Bagageutrymmet har vuxit till 550 liter och med baksätesryggen fälld kan upp till 1 600 liter rymmas. Siffrorna är nästan i klass med nya 5-serie Touring. Baksätet är fällbart i 40/20/40 och lastgolvet blir nästan helt slätt.

På listan över tillval bland annat internet­uppkoppling, head up-display och ­kamera­övervakning med fågelperspektiv. Värmekameran Night Vision som finns till andra BMW-modeller saknas dock.
Det har skett en liten prishöjning till 378 900 kronor för 20d, och 489 000 kronor för 35i. Under andra kvartalet 2011 kommer även en 30d till oklart pris.
Som helhet är nya BMW X3 en mer komplett bil än föregångaren.
Precis som med de senast lanserade BMW-modellerna blir man imponerad av bayrarnas konstruktioner.
Imponerad men inte förälskad.

BMW X3 xDrive 35i

Pris
489 000 kronor (20d 378 900 kr)

Motor
Bensin. 6-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2:1 Borrning/slag 89,6/84,0 mm, cylindervolym 2 979cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 200–5 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänkar. Bak multilänk med fem länkarmar per sida. 

Styrning
Kuggstångstyrning med elservo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 8 tum, däck 245/50 R18. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 465 bredd 188, höjd 166, spårvidd 159/161, markfrigång 212. Tjänstevikt ca 1 880, maxlast ca 560, max släpvikt 2 400. Tank 67 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 550–1 600 liter.

Fartresurser*
Toppfart 245 km/h. Acceleration 0–100 km/h 5,7 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,12, landsväg 0.74, blandad körning 0,88 l/mil. CO2 204 g/km.

Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rost 12 år, mobilitetsgaranti 5 år, fri service 3 år.

Skatt
1 920 kronor.

* Tillverkarens uppgifter.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av BMW X3 xDrive 35i
NÄSTA Förtroendet för Saab och Volvo ökar