Man kan beskylla BMW för att vara aningen tondöv. BMW X5 M50d har en 400 hästkrafter stark dieselmotor med hela fyra turbo. Lirar kanske inte helt rätt i samhällsdebatten – men med det sagt, den är också väldigt väldigt bra.

Det här är nytt!

Motor
Hatten av för ingenjörerna. M50d har kraften direkt när du behöver den, även om den inte är explosiv. Någon turbolagg märks aldrig.
Turbo
Fyra stycken!

Det är lika bra att börja med det göttigaste: vad har BMW och Bugatti gemensamt på dagens bilmarknad? Har du läst ingressen vet du redan svaret. De är de enda två bilmärken i dag som under huven erbjuder inte två, inte tre – fyra! – turbosnurror i sina produktionsbilar. Bugatti lyckades redan 1991 att stoppa in fyra turboaggregat i supersportbilen EB 110, de gjorde samma sak med efterträdaren Veyron, och nu senast i Chiron.

BMW X5 M50d

Foto: Glenn Lindberg

Invändigt är det gott om utrymme, och körställningen är riktigt bra.

Förvisso sitter det inte en åtta liters W16-motor på 1 500 hästkrafter i BMW X5 M50d, här är det rak diesel på tre liter som gäller. Man kan tycka vad man vill om turbohetsen, men ingenjörsmässigt är det imponerande. De fyra turboaggregaten är uppdelade i två par, ett par som arbetar på högt tryck och ett par på lågt. Tre av dem är konstant aktiva vid normal körning, och varvar du över 2 500 r/­min går det andra högtrycksturboaggregatet in. Vid extra tung högerfot kopplas turboaggregaten med lågt tryck bort för snabbare acceleration.

0–100 km/h går på 5,2 sekunder, något BMW ändå ska ha en ryggdunk för. Bilen väger ju trots allt en bit över två ton. Men X5 M50d är ingen sportbil för det, självklart är accelerationen stark likt två frustande oxar, men den verkliga ”kicken” uteblir. Jag menar, det står ju ändå ett M där i modellbeteckningen?

BMW X5 M50d

Foto: Glenn Lindberg

Plastkåpan signalerar att sex cylindrar döljer sig därunder. Och nästan lika många turbos.

Upplevelsen påminner mer om att sitta på ett X2000 som flyter genom ett somrigt Sverige – mjukt, ljudlöst och betryggande. Paradgrenen stavas helt klart komfort. De 400 hästarna tycks alla trätas med munkavle, vid normal landsvägskörning hörs dieselmotorn i princip inte alls. Och även om provbilen är utrustad med familjepizzorna Pirelli P-Zero 275/35 R22 letar sig inte mycket däckljud in i kupén. Ljuddämpning i absolut världsklass! Att den åttaväxlade automatlådan även den är kanon gör inte saken sämre.

BMW X5 M50d

Foto: Glenn Lindberg

Invändigt är det gott om utrymme, och körställningen är riktigt bra. Något annat vore en skandal. Bredvid den Orrefors-inspirerade växelväljaren (blink blink, Volvo) sitter fortfarande hockeypucken iDrive. När den kom 2001 i BMW 7-serie var den ett sjumilakliv framåt och gjorde BMW ledande på styrning av infotainmentsystem. Det håller fortfarande, men konkurrenterna har kommit ikapp och delvis­ passerat. Mercedes system som de själva kallar MBUX, Volvos Sensus och Teslas Google-baserade jätteskärm för att nämna några.

Under denna provkörning blev den blandade förbrukningen 0,78 l/mil. Något som skrämmer är den tunga malusskatten på 10 893 kronor de första tre åren. Fram till årsskiftet beräknas skatten på NEDC-körcykeln, nästa år gäller nya regler och malus beräknas då på den strängare WLTP där X5 M50d släpper ut 220 g/km CO2. I skrivande stund 15 834 kronor­ de första tre åren. Aj.

BMW X5 M50d

Foto: Glenn Lindberg

En av bilvärldens bästa platser? Bekvämt är det i alla fall. Självklart kostar det därefter.

Superlativen har haglat, men en viss känsla av överflöd består. Behöver man 400 hästkrafter och fyra turbo? Det kan bara du besvara. Kanske stillar den din hunger i väntan på X5 M som förväntas få 600 hästkrafter. I vårt TEST (nr 2/2019) av den mer sansade xDrive30d med 265 hästkrafter fick X5 högsta­ poäng – 10! – i motor/kraftöverföring med orden ”bästa dieselmotorn på marknaden”. Jag personligen nöjer mig med den.

BMW X5 M50d

Pris
900 600 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Fyra turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 400 hk (294 kW) vid 4 400 r/­min, max vridmoment 760 Nm mellan 2 000-3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, luftfjädring tillval, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multi­länkaxel med 5 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 10,5 tum. Däck 275/35 R22.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 298, längd 492, bredd 200, höjd 175, spårvidd f/b 168/169. Markfrigång 21. Tjänstevikt 2 275, maxlast 820, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 80 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 650-1 870 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,2 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Blandad körning 0,68 l/mil. CO2 172 g/km. Räckvidd 117,6 mil. Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,84 l/mil. CO2 220 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
10 893 kronor per år under de tre första åren, därefter 4 526 kronor per år.

Rivaler

Porsche Cayenne S

Foto: Patrik Lindgren

Porsche Cayenne S
Ett litet steg upp i effekt (440 hk) och mer sportbilskänsla än X5 M50d. Samtidigt svindyr, frånpriset ger inte mycket extrautrustning. Pris: 925 000 kronor.

Volvo XC90 T8 Twin Engine Inscription facelift 2020 Birch Light Metallic

Volvo XC90 T8 Twin Engine
Volvos laddhybrid låter dig glida runt med rent samvete på Hornsgatan i Stockholm med 390 hästkrafter tillgängliga i drivlinan.
Pris: 819 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer